Tehomaksu

Sitä vaan, että mitä sitä etukäteen nyt kaatamaan tuhkaa niskaansa, kun yhtään edes tiedä, mitä tuleman pitää.
Lehdessä joku sähköyhtiön jamppa harmitteli kun tehoraja nostettiin niin korkeaksi, niin nyt asiasta kärsii ne, joiden kulutus on pientä.
Eli minä :jurotin:

Olihan se lakiin kirjattu, tehomaksutonkin vaihtoehto pitää tarjota. Ihme on jos se eio olisi kallein...

Ei ole vissin yksikään sähkön myyjistä vielä tehomaksun hintaansa uskaltanut kertoa.
Ei myyjillä vaan siirtoyhtiöillä. Esim Helenillä on ollut tehomaksut jo kauan käytössä tavan töppösenkuluttajille. Voi käydä kattoo hintoja isolta kirkolta. Mutta verkon rakenne täysin eri kuin täällä pöndellä.

Kyllä senkin saa excelillä, vähä joutuu enempi pyörittään sitä mut ku kerran tekee kunolla ja tekee siitä makron niin se on uuden kuun tuloksia ajettaessa pari kliksasua.
Ei tarvitse makroja tai edes pivotointia datalle. Hakee datan tuntiresolla ja sorttaa suurimmasta tunnin kulutuslukemasta pienimpään. Näkee jo kummasti missä oma tunnin keskitehonkäyttö huitelee.

Sitä vaan, että mitä sitä etukäteen nyt kaatamaan tuhkaa niskaansa, kun yhtään edes tiedä, mitä tuleman pitää.
Lehdessä joku sähköyhtiön jamppa harmitteli kun tehoraja nostettiin niin korkeaksi, niin nyt asiasta kärsii ne, joiden kulutus on pientä.
Eli minä :jurotin:
Onneks on muuta tehoa 💪 :burnout:🏁

Olen ihan varma että tehomaksusta tulee pieni, mutta kuukausimaksuun tulee reilu korotus.

Se on silmänkääntötemppu, koska naapurien yhtäaikaista käyttöä se ei vähennä ja yhden talouden huippu ei vaikuta verkon kuormitukseen mitenkään.

Olen ihan varma että tehomaksusta tulee pieni, mutta kuukausimaksuun tulee reilu korotus.

Se on silmänkääntötemppu, koska naapurien yhtäaikaista käyttöä se ei vähennä ja yhden talouden huippu ei vaikuta verkon kuormitukseen mitenkään.
Aivan varmasti se niin hinnoitellaan, että kassavirta kasvaa.

Ei siirtoyhtiö tarvitse tehomaksua rahastaakseen asiakkaita. Osaltaan pelkkä taakka koko tehomaksutuote yhtiöillekin. Vihreä siirtymä tämän kaiken takana on ja sitä kautta sähkön käytön lisääntyminen.

En oo sähkömies mutta sanoisin että käyttäjäkohtaiset huiput vaikuttaa korkeintaan harmaalle peltikopille saakka.
Muuntajissa ja maakaapeleissa on tässä ainakin nuukailtu niin raakasti että joutuvat vaihtamaan muuntajia ja upottamaan lisää/paksumpaa alumiinipiuhaa.

Siihen tarvitaan rahaa.

Etenkin kesämökkialueilla verkot on niin heikot, että eivät oikein kestä nykyajan mukavuuksilla olevia huviloita sähköautoista puhumattakaan. Jos investointeja on tehtävä, niin pahalta se tuntuu, jos joutuu osallistumaan maksumiehenä. Etenkin jos se oma käyttö on pelkkä jääkaappi, valaistus ja vesipumppu ja sähkö on riittänyt tähänkin asti. Tuossa tapauksessa se tehomaksu olisi ihan reilu, että ne maksaa, jotka sitä tehoa tarvitsevat. Mielummin se raja 5kwh/h kuin 8. Näin kuluttajanäkökulmasta.

En ole sähköyhtiön edustaja, mutta olen kovasti joutunut noiden laskelmien kanssa painimaan. Niin verkon investoinnit, tuotteiden kustannusperusteiset hinnoittelumallit kuin suurimman sallitun tuoton laskenta perustuen kulloinkin voimassa olevaan valvontamalliin. Kaikki ihan julkista tietoa.

Ja mun mielestä olis ihan reilua että ne joilla on kesämökki voisivat maksaa vaikka kaksinkertaisena kaikki sähköön liityvät kustannukset koska heidän infraansa saavat kaikki muut rahoittaa. Mutta harvoin tässä reiluus edellä mennään.

Monessa muussakin asiassa toivotaan kustannusten kohdistuvan sinne mikä ne aiheuttaa, eikö tässäkin ole vähän siitä kyse.

Meille on vaan myyty mahdollisuus käyttää se määrä sähköä, minkä liittymäkoko rajoittaa. Ei ole kukaan kertonut, että kolmasosakin on jo liikaa.

Ja mun mielestä olis ihan reilua että ne joilla on kesämökki voisivat maksaa vaikka kaksinkertaisena kaikki sähköön liityvät kustannukset koska heidän infraansa saavat kaikki muut rahoittaa. Mutta harvoin tässä reiluus edellä mennään.
Juu, kyllä sen ihan ymmärtäisin, että olisi vaikka liukuva perusmaksu. Kovalla kulutuksella olisi pienempi tai ei lainkaan. Sitten taas joku mökki, jossa kulutus luokkaa 1000kWh, ois kovempi perusmaksu.
Mutta oli niin tai näin, ei nallekarkit koskaan mene tasan. Missään asiassa.

Kustannukset vaan on suurimmalta osin vakiot. Jos kukaan ei käyttäisi tippaakaan sähköä, mutta kaikilla pitäisi olla siihen mahdollisuus, perusmaksut edelleen olisi olemassa ja todennäköisesti kolminkertaisin hinnoin.

Juu, kyllä sen ihan ymmärtäisin, että olisi vaikka liukuva perusmaksu. Kovalla kulutuksella olisi pienempi tai ei lainkaan. Sitten taas joku mökki, jossa kulutus luokkaa 1000kWh, ois kovempi perusmaksu.
Mutta oli niin tai näin, ei nallekarkit koskaan mene tasan. Missään asiassa.
Liukuva perusmaksu eli kuukauden suurimpaan tunnin keskitehoon perustuva hinnoittelu. Kuulostaa ihan tämän keskustelun ydinasialta. Energialla on jo se siirtomaksu. Vähemmän käyttävät maksaa vähemmän. Kätevää.

En oo sähkömies mutta sanoisin että käyttäjäkohtaiset huiput vaikuttaa korkeintaan harmaalle peltikopille saakka.
Muuntajissa ja maakaapeleissa on tässä ainakin nuukailtu niin raakasti että joutuvat vaihtamaan muuntajia ja upottamaan lisää/paksumpaa alumiinipiuhaa.

Siihen tarvitaan rahaa.
hei hööp!!! eipäs yleistetä! meiltä tilasivat ral1034 värillä muuntamin!! 🤣😆

Liukuva perusmaksu eli kuukauden suurimpaan tunnin keskitehoon perustuva hinnoittelu. Kuulostaa ihan tämän keskustelun ydinasialta. Energialla on jo se siirtomaksu. Vähemmän käyttävät maksaa vähemmän. Kätevää.
Itse meinasin, että vähemmän käyttävät maksaisi enemmän per kWh. Tai meneehän se nytkin niin, kun lasketaan siirto+perusmaksu.
Mutta jos ei olisikaan lainkaan sitä siirtomaksua. Vain perusmaksu. Se olisi periaatteessa reilu, kun valtaosa kustannuksista tulee infrasta ja ylläpidosta.
Isolla kulutuksella olis kiva juttu. Mutta vähällä kulutuksella ei kiva juttu. Siis kuluttajan kannalta.

Toi on ihan totta. Ilman siirtomaksua ei vaan ole sitä kannustinta sähkön säästöön. Siksi siirtomaksu on käytännössä pakollinen osa.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin