Tehomaksu

No jos se yhden tunnin max. keskiteho on 12kW, niin siitä tulee +8€/kk.

Eli siihen hintaan sais kuluttaa sähköä 12x24x30 = 8640kWh kuukaudessa. (Mutkat suoraksi laskelma).
Onko näin? Itse olen käsittnyt, että se sakko tulee jokaiselta ylittävältä tunnilta, eli 24 x 30 = 720, jos kuukauden on kulutus jatkuvasti yli 8 kW. Eli tuhansista euroista puhuttaisiin äkkiä.

Noin minä luulin.

Ehkä 30x8 olisi realistisempi. Pitää tutustua aiheeseen.

Viimeksi muokattu:
Noin minä luulin.
Mutta kyllä tuon tehomaksun rajan silti pitäisi olla sidoksissa liittymän kokoon, koska suuremmasta liittymästä maksetaan kymmeniä euroja enemmän kuussa ja suurella liittymällä on 8 kW ylityskin todennäköisempää. Tai sitten littymien pesusmaksun pitäisi olla sama koosta riippumatta.

Siirtoyhtiöille on määrätty laissa maksimi voitto. Ei siellä voida yhtäkkiä alkaa nyhtää ihmisiltä tonneja kuukaudessa.
Ja tämän hetkisten tietojen mukaan tuo on vain yksi tarjolle tuleva tuote. Jos haluaa jatkaa nykymalliin niin sitten sillä.

Tuo maksuraja on suunniteltu 35A liittymän mukaan.

On sanottu, että tehomaksu ei ole lisämaksu, vaan sellaisen liitymän perusmaksut on halvemmat. Hyvin on varauduttu jo tähän korottamalla perusmaksuja, että voidaan myöhemmin antaa "halvempi" perusmaksu tehomaksulliselle, eli oletettavasti sitä luokkaa mitä oli ennen korotuksia. Juuri hiljattain nousi perusmaksut kymmenkunta prosenttia.

Jos saataisiin siirron perusmaksu kovin alas niin tuo 8kW tunnin jaksolla on vaikkapa mulla tervetullutta.

Jos nyt katselee Elenian käppyröitä löytyy 5min tihein jako eli sillä jaksolla otetaan mittarilla. Joten luulen että tulee se 60 minuutin liukuva ikkuna minkä ajalla otetaan keskiteho ja veloitusta tulee kun 8kW ylittyy keskiarvona. Mittarin natiivi yksikkö lienee laskutukseen tuo wattitunti kuitenkin.

Lähtökohtaisesti tavoitteena ei ollut kerätä rahaa vaan tasata kuormitusta verkossa ja palkita siitä säästäviä. Huom kuitenkin energia markkina viraston tavoite, verkko yhtiöiden tavoitteet poikennee. Toisaalta myös hinnoittelu mallien yhdentyminen Eri yhtiöiden välillä tavoitteena

Ihmettelen noin korkeita perusmaksuja.

https://www.elenia.fi/files/b2cdcca.../verkkopalveluhinnasto-pienasiakkaat-2024.pdf

1770047080197.webp

Dieselgeneraattorin saisi varmaankin startattua samalla tavalla kuin kotiakun ohjauskin tapahtuu?
Kalliin sähkön tai tehopiikin aikaan kone käymään, ylijäämäsähkö myyntiin ja lämpö vesivaraajaan.

Jos se yks genu joskus tulee, niiin ei pertana ees päänallit riittäis tuohon, tuskin talokaapelin kokokaan .... :rotfl:

Edit, tars olla vissiin vähintään 3*125 liittymä sille....

Viimeksi muokattu:
Dieselgeneraattorin saisi varmaankin startattua samalla tavalla kuin kotiakun ohjauskin tapahtuu?
Kalliin sähkön tai tehopiikin aikaan kone käymään, ylijäämäsähkö myyntiin ja lämpö vesivaraajaan.
Saattaa olla että laskukonetta on näppäilty tällä kaavalla täälläkin...

Voisihan sitä hankkia kotilaturiksi sellaisen, että latautuu alle tunnissa. Naapurissakin valot himmenevät, kun laittaa auton lataukseen.
Juu, 150kw latausteho, jota käytetään 0.5h ja loppuaika kiinteistössä ollaan täysin nollakulutuksella, eli 75kw on keskiteho tunnin ajalta. 75kw-8kw = 67kw joka kertaa esimerkkilaskelman mukainen 2€/kw = 134€ / kk tehomaksuosuus.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin