Tailscale

Nuo tuollaiset etäkäyttösysteemit on hyviä, joilla pääsee ilman julkista IP:tä läpi. Itse olen käyttänyt enempi ihan TeamVieweriä jolla kans pääsee mistä vaan mihin vaan kun asetukset ovat kunnossa, myös sieltä androidilta winkkuun mutta myös päinvastoin ja on ollut meidän käyttöön riittävä softa.

Normaali VPN tekee etäkoneesta ikään kuin osan sisäverkkoa. Eikö tämä toimikaan samoin vai enkö vain osaa käyttää?

Normaali VPN tekee etäkoneesta ikään kuin osan sisäverkkoa. Eikö tämä toimikaan samoin vai enkö vain osaa käyttää?
Se tekee kokonaan erillisen virtuaaliverkon. Kaikille koneille tulee Tailscale ip-osoitteet. Ne näkee ainakin sieltä Tailscalen nettisivulta kun kirjautuu sinne.

Aluksi Tailscale ei tuntunut oikein hyvältä, mutta nyt olen oppinut pitämään siitä. Olin liian kangistunut normaalin VPN:n kaavoihin. Eli että VPN kytketään päälle jos tarvitaan etäyhteyttä kotiin, mutta muutoin sitä pidetään pois päältä. Siksi Tailscalen tapa käyttää eri IP-osoitteita tuntui typerältä. Sehän tarkoittaisi sitä, että verkkolevy pitäisi mäpätä kahden eri IP:n taakse, toinen kotikäyttöä ja toinen etäkäyttöä varten.

Sitten oivalsin että voin mäpätä läppärissä verkkolevyn pelkästään Tailscalen IP:n taakse ja antaa sen olla koko ajan päällä. Tailscale hoitaa loput ja ohjaa liikenteen aina parhaalla tavalla.

Tein lisäksi mittauksia vasteajasta. En nähnyt aiheelliseksi tehdä nopeustestejä, koska kotona on 4G-yhteys. Etätestin etäpää on kaapelimodeemin perässä. Sekä etä- että kotitestissä läppäri oli wifin perässä.
Tein testit kolmena 25 mittauksen sarjana. Pingasin sekä fyysistä palvelinta että sillä pyörivää virtuaalikonetta. Alla keskimääräinen tulos jokaisesta 25 mittauksen sarjasta.

Kotona fyysiseen palvelimeen: 2 ms, 2 ms, 2 ms
Kotona virtuaalipalvelimeen: 3 ms, 4 ms, 6 ms
Etäältä fyysiseen palvelimeen: 100 ms, 96 ms, 108 ms
Etäältä virtuaalipalvelimeen: 116 ms, 105 ms, 105 ms

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin