Suosituksia kevytperävaunuksi?

Vetelin tuommoisia kuormia tusinan reissua vuodessa 270 km päästä 2005-2012. Pyöränlaakereita meni 1-2 vuodessa.

img005.jpeg
Mulla on tuo appiukolta saatu kärry ihan samanlainen. 300€ oli kauppaamassa sitä pois ja kun minä olisin halunnut ostaa sen, niin se ei enään maksanutkaan mitään... :D

Mulla on tuo appiukolta saatu kärry ihan samanlainen. 300€ oli kauppaamassa sitä pois ja kun minä olisin halunnut ostaa sen, niin se ei enään maksanutkaan mitään... :D
Sulla asiallisempi appiukko. Itse kun kymmenisen vuotta sitten ostattelin appiukon vanhaa peräkärriä kuusen alta, niin ei myynyt. Sanoi että laita kuntoon, niin saat lainata. :facepalm:

Ostin sitten Muulin. 1400XL. Sopii levytavara sisään ja kuusimetriset liikkuu laillisesti. Lehtijousilla on tuo ja ihan tyytyväinen olen ollut. Miinusta on kuomu, jonka saranat on kai mitoitettu pienemmän kärrin mukaan ja on hiukan raskas nostella.

Uskon että suurimmat ongelmat syntyy ylikuormista. Moni ei tajua kuinka paljon joku levyläjä tai hiekkakuorma painaa oikeesti. :rolleyes:

Tai muoviin kääritty laastisäkki, jo vähän mietinkin kun auto tuntui vähän nuhaiselta kärryn eessä mäessä... Muovit purettuna oli vähän OHO!-fiilis kun siinä säkissä luki 1000kg :D Kaverina oli vielä 100mm lecaharkkoja joitain kymmeniä. Ei oo heikko tuo suurin 1-akselinen Respo...

Kauppias olisi varmaan huomauttanutkin kuormasta mutta nuo minun tarpeet on kaverin rakennuslaanilla ollut jemmassa viime kesästä niin eihän sitä muistanu eikä se ison jontikan piikeissä tuntunut säkkilava mitään painavan.

Menee jo ohi aiheen, mut joskus -90 luvun lopulla, kun kaverin kärryä lainailin, niin huomas jo pelkän yhjän kärrynkin ( 3500kg 3-akselinen 227x605cm lava, lavettityyppinen, tilttiperä lavassa, 1300kg omamassa ) auton perässä, kulkemisessa, vaiks veturina oli kohtuu pirteä 4x4 6.2D Chevy (omamassa n.2700kg )

Menee jo ohi aiheen, mut joskus -90 luvun lopulla, kun kaverin kärryä lainailin, niin huomas jo pelkän yhjän kärrynkin ( 3500kg 3-akselinen 227x605cm lava, lavettityyppinen, tilttiperä lavassa, 1300kg omamassa ) auton perässä, kulkemisessa, vaiks veturina oli kohtuu pirteä 4x4 6.2D Chevy (omamassa n.2700kg )
Aikanaan omalla isolla trailerilla, n. 2x6m ja omapaino 700 kg, hain reilun nipun lautoja. Hieman tuntui kuorma, kun veturina oli Mazda 323 peräti 1,3 pikkulohkolla :D.

Minä hain joskus entisellä 1.85x4,00 trailerilla (omamassa n. 400 kg) 1,5 kilometriä lautaa, meinanasi 315 Bemarista loppua voima, taisi vetomassa ja koukkupaino mennä reilusti yli kun takajouset katkesi :D Liki vastaava kuorma haettiin isän yksiakselisella Kärpällä, silloin oli kohtuu takapainoinen kuorma kun ei Bemarin takapyörät juuripaljon ottaneet maahan ja isä joutui välillä istumaan nipun etupäässä painona :hermot::paniikki::pesis::autoilee:Rikokset ovat onneksi vanhentuneet, nopeudet oli alhaiset ja pysyttiin hiekkateillä.
Pitäis isän yksiakselinen 80-lukuinen Kärppä ottaa tässä joskus remontoitavaksi, akseli vaihtaa ja valot ehjätä. On kuljetettu reiluja ylikuormia vaan kastamalla sinkitty runko on kestänyt, akseli ei kestänyt kun on pyörät kallellaan. Kipin lukko repesi irti kun oli vähän takapainoinen rankakuorma ollut, hitsasiliimalla sai sen korjattua. Kuomuakin (painava lasikuitukuuppa) pitäisi laminoida kun on muutama reikä tullut.

Puntaroin, kannattaisiko hankkia jarrullinen kärry. Onhan siitä oma riesansa, mutta kantavuutta olisi sentään jotain. Autokantaa pyritään ohjaamaan vähäpäästöisempiin (pienempiin ja kevyempiin) autoihin. Jarruttomassa kärryssä hyötykuorma voi tulla olemattomaksi.

Hinnan kirous tietysti on ongelma. Kuomulle en näe tarvetta, se haittaa lastaamista melko tavalla.

Ilmoitetut hinnat ovat ihan poskettomia ja todelliset myyntihinnat jotain aivan muuta.

Tuontitukku kauppaa Aku:n tekemiä kärryjä merkillä Karhu. Tämä voisi olla käypäinen: https://www.tuontitukku.fi/tuote/pe...usittu-malli-vahvistettu-runko/9977000016412/

Jarrullinen on kyllä ihan järkivalinta, kun nykyään on niin huonot vetomassat jarruttomille kärryille. Vois Teslallakin vetää jotain :D

Pikkulohko on rekisteröity pakettiautoksi. Saakohan sillä vetää 1,5 kertaa sen mitä isolohkolla :Häh:

Pari kuukautta sitten kyselin jarrullisia kärryjä, uusissa paras tarjous oli Aku-kärrystä Sorsasalon myyntipisteestä.
https://www.agcosuomi.fi/huolto-varaosat/auton-peravaunu/lavakarryt
Sain tarjouksen 2100 kg telikärrystä. Tarjoushinta oli yli 600 € halvempi kuin tuolla sivulla. Päädyin kuitenkin Niperen 1800+100 kg 1-akseliseen, oli ollut tehtaan omassa vähäisessä käytössä muutaman vuoden.
Volkkarin perässä tuohon saa lykätä vielä 1,5 tonnia kuormaa.

Jarrullinen on ainoa järkevä vaihtoehto. Tojotatorsoissa jarruttoman max. massa on 400kg ja jarrullisena 900. Jarruttomalla saa siis lähinnä kuskata styroxia, ellei vonkaa emännältä corollaa lainaksi.

Jos tuo Imatran jarrullisen hinta on alvillinen, niin se on vain 50€ kalliimpi kuin saman kokoinen jarruton Aku Agcolla Kuopiossa. Siksi hieman epäilen.

Kyllä monasti kevyehkö jarrullinen on järkevämpi laillisia kuormia ajaa, kuin jarruton.
Esim -99 monrepoo 2.0 , jarruton 660kg , jarrullinen 1300kg
-96 T4 1.9D jarruton 600kg, jarrullinen 2000kg
-86 1.6D Jetta, jarruton 400kg, jarrullinen 1000 ...

Josko ajattelee että sen kohtuu järkevän kokoinen jarruton ratas painaa itsessään jo sen~170-250kg, niin hyötykuorma on tosiaan käytännössä se on se styroksipaali , 40kg betonisäkki, 4.5kg leka, timpurin vsara, 10kg:n 2,5" naulalaatikko, mamman kukkamaahan 25kg säkki kanankakkamultaa, ja 10L maalipurkki .....

Ja ne rattaiden jarrut säästää kyllä auton omia jarrujakin ....

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin