Sekalaiset pienet tietotekniikkakysymykset -viestiketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mika 82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Samsungin tabletti ei lataa, aloituksessa näkyy latauksen merkki hetken.
Valikoissa näkyy että lataa, mitta ei se oikeasti lataakkaan.
Akun varaustilan näyttö vain laskee.
Eri latureilla kokeiltu, kaikilla samat toiminnot.

Taivuttele pistoketta eri suuntiin, saattanu latausportin tinaukset olla löysällä. Likan tabletti tarttee laittaa latauspiuhan alle joku koroke että pistoke saa kontaktia.....

Ei ollunna taivuttelusta apuja, no kymmeneltä aukiaa laitehuolto kait se pitää sinne viedä.
Kumma että se tunnistaa ja aloitaa latauksen, ilmeisesti lataus loppuu samantien kuin alkaakin tämä toistuu kaikilla latureilla.

Kävi huollossa, oli ruvennut lataamaann 1h lataamisen aloituksesta ja toimii nyt normaalisti kotonakin.
Alkuun oli kuulemma ollut latausaika 3d ja 5h...
Vika ihan mysteeriö huollollekkin.

Mulla oli sampan tabletin latauspistokkeessa joku murtuma, mikä kytki akun oikoseen, kun laturin piuhan tökkäs paikalleen. Siinä lähti virta laskemaan kun laittoi lataukseen. Sitten kun oli laskenut nollaan, alkoi hitaasti lataamaan.

Latausliittimiin liittyen, justiinsa eilennä (elikkästten perjantaina) onnistuin aika näppärästi. Duuniläppäri vaihtumassa, joutuu vaan omien mieltymysten takia vetämään ihan blankon Windowsin pohjille niin ei ole sellainen sormia napsauttamalla juttu. Musta ohut kone ja tukee usb-c latausta. Joku päivitys sitten vaati asentuakseen, että kone on virtalähteessä kiinni.

Siinä sitten hämärässä käsikopelolta piuhaa paikoilleen. Tässä kohtaa Windows äityy huutelemaan, että usb-laite vie enemmän virtaa kuin portista voi antaa. Mitä? Yritin uudestaan, sama herja. Kolmaskaan kerta ei totta sanellut. Pakko oli kaivaa kone paremmin näkyville. Enkös mä ollut prkl saanut sen usb-c pistokkeen laitettua usb-a reikään ja siellä luonnollisesti navat oikoseen.

Windows oli täysin lamaantunut, yritti mitä tahansa tehdä niin usb-laite vie enemmän virtaa kuin portista voi antaa. Yrität sammuttaa konetta, niin saat hädin tuskin käynnistysvalikkoa auki kun *stop-the-press* usb-laite vie enemmän virtaa kuin portista voi antaa.

Mitä tästäkin TAAS opimme, kannattaa oikeasti tsekkaa visuaalisesti, että osoite on oikea. Perinteistähän on myös se, että RJ45 verkkokortin pistokkeeseen mahtuu juuri näppärästi usb-a -liitin.

Perinteistähän on myös se, että RJ45 verkkokortin pistokkeeseen mahtuu juuri näppärästi usb-a -liitin.
Jokunen kerta tullu ajeltua joskus parikymmentäkin kilsaa kun " Mikä mun muistitikulle/ulkoiselle kovolle/tulostimelle on tullut kun se ei toimi, ei edes näy tietsikassa" Viittikkö tsekata että on oikeessa usbiportissa " tottakai se on kai mä nyt sen katoin..." ajelu paikalle, sitten NÄYTTÄÄ henkilölle että tämä EI ole usb porti vaan RJ45 eli verkkokortin reikä, laittaa tohon viereiseen niin hups, sehän toimii.....
Ei ole aikaakaan kun winkulan joku päivitys pisti koneen kuosiin jossa musta ruutu käynnistyksen jälkeen. Oli kans yrittäny sammuttaa konetta, mutta ei oonistunu, käskin painamaan virtanappia ja kertoi painaneensa, käskin ottaa akun irti, "Tää on semmonen kone jossa akku jossain tulla sisällä eikä hän uskalla purkaa..."
Menin paikalle ja kellosta katsottuna 45 sekuntia piti painaa virtanappia ennenkuin tuulettimen suhina lakkasi. Sitte lähtikin normaalisti käyntiin, tosi hieman hitaammin ekalla kerralla, pari kertaa sitten buuttasin koneen nii lähti normisti ...

Lähipäivinä pitäisi sivistää itseään Tiimssin tai jonkun sellaisen välityksellä pidettävällä koko päivän koulutuksella + kokeella. Jotain osallistumisen mahdollistavia koodirivejä ja ohjetta tuli sähvöpostiin että pitää olla hyvät netit ja kamerat ym. Jotain henkilöllisyyttä pitäisi pystyä osoittamaan myös päivän aikana, että on oltu "siellä". Mie kun olen protestihengessä jo yli 5v sitten tussuttanut tussilla läppäristä kameran ja kaikki muut vakoilulta vaikuttavat rejät umpeen, niin vaikuttaneekohan asiaan?

Työnantajan piikkiinhän tuokin hienous menee, vaihtoehtona olisi myös osallistua työnantajan kokoustilan laitteiston kautta, mutta kun tuo koulutus on viikonloppuna niin on luukut ja sähkölukot kiinni, hahhahhaa! :beatdead:

Laiska kun oon ja huono etsimään..
pitäis läppäri hommata koululaiselle ja ihan sutta ja sekundaa ei kannata hankkia niin millaista kannattaa alkaa etsimään? Ei tartte olla ”just tätä merkkiä” jossa hintaa nostaa turhaan logo, eikä kuulemma uusikaan jos hyvän ja osaavan henkilön toimesta tarkastetun koneen löytää jostain. Word ja exel kait tarvittavia juttuja..

Laiska kun oon ja huono etsimään..
pitäis läppäri hommata koululaiselle ja ihan sutta ja sekundaa ei kannata hankkia niin millaista kannattaa alkaa etsimään? Ei tartte olla ”just tätä merkkiä” jossa hintaa nostaa turhaan logo, eikä kuulemma uusikaan jos hyvän ja osaavan henkilön toimesta tarkastetun koneen löytää jostain. Word ja exel kait tarvittavia juttuja..

Sanoisin, että Taitonetti. Jos budjetti riittää, niin Lenovo tai HP, muuten sitten budjetin perässä.

Löytyy Lenovo-brändinkin alta kuraa, ja hoopolta ihan soivaa rautaa. Hakukriteereinä kun oli koululaiselle kone, niin en nyt ajatellut, että vastaan Lenovo X1 Carbon uusin sukupolvi. Tuollaisessa tilanteessa se edullinen (ts. "puoli-ilmainen") kone saattaa kuitenkin päätyä käyttöön missä sitä käsitellään about silkkihansikkain.

Kuhan nyt ei ekana vaihtoehtona se muovista rakennettu kertakäyttöpaske acer tms. Lenovoita ja Hoopoa nyt pääsääntöisesti pystyy peruskomponenttien osalta huoltamaan, osasaatavuudet hyvää ja kohtuu hintaista.

Uusimmassa TM:ssä oli muutamia alle tonnin hintaluokan "opiskelijaläppäreitä" vertailussa: 1-2. Asus ja Lenovo, 3. Fujitsu, 4. Dell, 5. Samsung. Ja tuo Asus ZenBook 14 OLED noista halvin, n 850€. Ja verrokkina oli n 500€ hintainen käytetty Lenovo ThinkPad T480s ja oli joukon keskivaiheilla pisteytyksessä.

Mun edellinen työkone oli Dell, eikä siinä ollut mitään ongelmia vaikka oli keikkahommissa monessa mukana. 'Lunastin' sen vielä kotikoneeksi kun tämä nykyinen Thinkpad tuli tilalle. Dellin näppäimistö on mun mielestä parempi kuin Lenovon (ja nyt ei puhuta vanhan liiton Thinkpad-näppäimistöstä)

Täältä myös ääni käytetylle yrityskoneelle. Taitonetin vuoden takuu on kerran testattu - eikä se ollut edes läppäri - homma toimi ihan sovitusti ja uusi kone tuli tilalle.

Itellä ollut thinkpad jo reilun vuosikymmenen ja ei se tappi ole koskaan ollut käyttökelpoinen. On mun hennoille sormille liian kankea käyttää ja arvaus on että sen jatkuva käyttö aiheuttaa pysyvän vamman. Tosin saatan käyttää konetta joskus 5-10 tuntia putkeen lähes tauotta.
itellä nyt kotikoneella T460s thinkpad ja iästään huolimatta oikein pätevä kone kaikin puolin.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin