Sana taikka pari UKKO.FI yrityksestä

rölli

Kähmy
Tässähän lähti yrittäjän ura vinosyötölle ensi metreiltä.
Otin yhteyttä otsikon mukaiseen yritykseen, ja sopparia tehtiin,
sekä valtuutin heidät laskuttamaan suoraan tililtä kulut.
No sitten meni perseelleen, sivut sitten niin sekavat, että palo käpy just ja heti.
Purin sopimuksen ja siirryin perinteiseen toimintaan,
kirjanpitäjineen + yel vakuutus.
No laskuhan tulla jysähti 750€ + alv.
Mitään muuta eivät tehneet, kuin kuppasivat mun tililtä 60+ euroa.
Haatana! Mää vaan sanon:paaseina:

Kyllä ne omansa osaa ottaa. Lienee jossain ehdoissa kuitenkin että maksaa tuon verran vaikka irtisanoo sopimuksen heti alkuunsa?

Kyllä ne ehdot täytyy lukea ja ymmärtää täysin, ennen allekirjoituksia. Sama homma kuin käyttöohjekirjan sisällön tajuaminen. Jälkeenpäin on noloa kitistä...

mikä noissa sillein on helpompaa?
laissa ei ole kevyt yrittäjää, niin vastuut on aina tekijällä. Ja jos homma on pientä, niin ei kirjanpitäjä kauheita ota. Itellä tulee lappuja peukalohangallinen vuoteen, niin kirjanpitäjä tahtoo tosta vuosittain reilun 500e

Emmää tiedä. Itse ihan päätoiminen tmi-yrittäjä ja kirjanpitäjä haluaa noin 1000€ vuoteen. Joku prosenttiosuus tai kiinteä summa vuodessa noille ukko.fi yms pitää maksaa kuitenkin.

Eikös noiden osuuskuntien kautta laskuttavat ole palkansaajia, että on se silleen kevyempää kun on sosiaaliturvakin käytössä...

Vissiin päätoimisen yrittäjyydenkin sosiaaliturvaan on tullut jotain liennytyksiä. Laittaa firman jäähylle ja marssii työkkäriin, niin pitäisi onnistua. En ole kyllä yhtään perillä noista.

Sivutoiminen yrittäjyys ei ole este työttömyyskorvauksille.

Emmää tiedä. Itse ihan päätoiminen tmi-yrittäjä ja kirjanpitäjä haluaa noin 1000€ vuoteen. Joku prosenttiosuus tai kiinteä summa vuodessa noille ukko.fi yms pitää maksaa kuitenkin.
Tossa ukko.fissä noita vaihtoehtoja piisaa onko kevyt yrittäjä aina oy hyn asti. Hinnottelujakin sitten prosenttiosuudesta kiinteeseen kuukausihinnotteluun mikä perustuu laskutuksen suuruuteen ja montako laskua lähtee.
Palveluitakin sitten kuulemma on monta eri tasoa.

Sivutoiminen yrittäjyys ei ole este työttömyyskorvauksille
Tähän täytyy lisätä vielä että herkästi vetävät rajan Y-tunnukseen.
Ilman Y-tunnusta käytännössä ei ole mitään estettä työttömyyskorvaukselle mutta jos sattuu tunnus oleen niin herkästi todetaan täysipäiväiseksi yrittäjäksi.

Lieneekö solmittu vuoden määräaikainen sopimus epähuomiossa ja purettaissa loppuvuoden hinta laskutetaan kerralla?

Ilman Y-tunnusta käytännössä ei ole mitään estettä työttömyyskorvaukselle mutta jos sattuu tunnus oleen niin herkästi todetaan täysipäiväiseksi yrittäjäksi.
Y-tunnus voi olla vaikka ei olisi yrittäjä. Esim. metsänomistajalla käytännössä pitää olla Y-tunnus, vaikka ei ole yrittäjä, eikä tuloja ole läheskään edes vuosittain. Yleensä menoja on kyllä. Palkkatyössä valtaosa käy.

Ei ainakaan tossa kakstuhat ekan vuoskymmenen puolivälissä ollu kun oli selvitys että sivutoiminen yrittäjä, sen 3 kk sain työkkäristä pätäkkää mitä oon työttömänä työnhakijana ollu.

En osaa sanoa onko merkitystä mihinkään.Täydellä sairaseläkkeellä t:mi yrittäjänä ilman alv velvollisuutta.Hoidan itse laskutuksen,tuttu tekee veroilmoituksen.70-100e/v tulee hintaa.Aika pientä hommaa tämä nykyään,pääasia että mies viihtyy ja aika kuluu.

Päätoimisena yrittäjänä tilitoimisto ottaa noin 600€ sis. alv vuoteen. Tekee kahden tulolajin veroilmoituksen, alv-ilmoitukset, kaikki tilinpäätökset jne. Tositteita on noin mapillinen vuodessa. Tuon verran maksaa ihan mielellään, ettei verottajalle tule heti mieleen epäillä, että koijataanko tässä ja kuinka paljon.

Vähäisessä toiminnassa veroilmoitus on helppo tehdä itse eikä maksa mitään.
Joskus koulukaverilla oli remonttifirma ja pari kaveria hommissa.Alkuun hoiti kirjanpidon itse,silloin ei nettiä vielä ollut.Ei osannut/jaksanut niin mätkyjä tuli reilusti.Ensimmäinen tilitoimistokaan ei osannut,halvimman otti.Seuraavassa homma toimi, mutta tuli lama ja lopetti.Puheltiin että hyvään kirjanpitäjään kannattaa satsata.Minulta ei ne hommat onnistu.

Ei ainakaan tossa kakstuhat ekan vuoskymmenen puolivälissä ollu kun oli selvitys että sivutoiminen yrittäjä, sen 3 kk sain työkkäristä pätäkkää mitä oon työttömänä työnhakijana ollu.
Kysyin tosta Y tunnuksesta muutama vuosi takaperin työkkärissä.

Tässähän lähti yrittäjän ura vinosyötölle ensi metreiltä.
Otin yhteyttä otsikon mukaiseen yritykseen, ja sopparia tehtiin,
sekä valtuutin heidät laskuttamaan suoraan tililtä kulut.

Vuodesta 1998 saakka yrittäjänä olleena olen todella ihmeissäni siitä, että joku antaa toiselle sopimusosapuolelle valtuuden laskuttaa suoraan omalta tililtä kuluja.
Olen varmaankin ymmärtänyt edellisen jutun väärin.

Y-tunnus voi olla vaikka ei olisi yrittäjä. Esim. metsänomistajalla käytännössä pitää olla Y-tunnus, vaikka ei ole yrittäjä, eikä tuloja ole läheskään edes vuosittain. Yleensä menoja on kyllä. Palkkatyössä valtaosa käy.
Tätä y tunnus juttua kun kysyin niin nimenomaan yrittäjä ja y tunnus.
Eivät taas tuota metsänomistamista katso yrittämiseksi kun ne tulot harvemmin on vuosittaisia.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin