Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom: This feature may not be available in some browsers.
Joskus kymmenisen vuotta sitten oli osittainen auringonpimennys päiväaikaan. Olin töissä ja ajelin kaupungilla paikasta A paikkaan B. En tiennyt koko tapahtumasta mitään, mutta valaistus ulkosalla näytti kummalliselta. Auringosta ei huomannut mitään, mutta siitä oli ilmeisen iso osa pimeänä.Ei sitä kyllä edes erota normiauringosta
Muistan, mutta en ollut itse sitä näkemässä. Isävainaa oli. Oli aamulla loikannut King Cabbiinsa ja päräyttänyt kolmionmittaustornille. Saman tien pakittanut ja kääntänyt, mutta ei muistanut, että perässä oli kärry.Muistaako kukaan täydellistä pimennystä kesällä 1990? Aikaisin aamulla oli heti auringon nousun jälkeen. Outo pimeys oli, ei lainkaan sellainen kuin yöpimeällä. Mikkelissä katseltiin sitä ohitustien ylittävältä sillalta.
Jossain luki 14 lasi. Katselin sellaisella ikivanhalla kädessä pidettävällä maskilla, kun oli helppo kierrättää vaimolle ja tytölle. Lasin tummuudesta ei mitään hajua. Tuskin valmistajakaan on tiennyt, kun on sellainen muovilinssi ilman mitään merkintöjä. Jostain tuon halpiksen isäukko osti silloin kun oltiin pentuja ja haluttiin katsoa, kun toinen hitsaa.Kuulemma ois pitäny olla 13 lasi ja kympillä tuli katsottua. No eip tuota kovin kauaa onneksi viitsinyt vilkuilla niin tuskin haittaa aiheutuu...
Olikos seuraavaan kertaan jotain sata vuotta Suomessa?Muistan, mutta en ollut itse sitä näkemässä. Isävainaa oli. Oli aamulla loikannut King Cabbiinsa ja päräyttänyt kolmionmittaustornille. Saman tien pakittanut ja kääntänyt, mutta ei muistanut, että perässä oli kärry.
Oli tuo kämmi hieman vituttanut, mutta lohdutti itseään sillä, että oli varmaan viimeinen mahdollisuus eläessään moinen nähdä.
Muistan kyllä. Mentiin erään Saimaaseen rajoittuvan korkean kallion päälle katsomaan. Muutama muukin oli keksinyt saman paikan, hyvä että mahdutiin sekaan. Mutta oli sellainen "once in a life time happening!"Muistaako kukaan täydellistä pimennystä kesällä 1990? Aikaisin aamulla oli heti auringon nousun jälkeen. Outo pimeys oli, ei lainkaan sellainen kuin yöpimeällä. Mikkelissä katseltiin sitä ohitustien ylittävältä sillalta.
Vuonna 2026 seuraavaksi, täydellinen pimennys.Olikos seuraavaan kertaan jotain sata vuotta Suomessa?
Tänä vuonna? Ei kai?Vuonna 2026 seuraavaksi, täydellinen pimennys.
Mein on sitä kyllä turha jäädä odottelemaan...
Muistan. Olin yksin erään yrityksen katolla katsomassa, kun sieltä näki paremmin. Ei ollut mitään suojalaseja, ei edes aurinkolaseja, mutta yritin katsoa vain nopeasti vilkuillen. Tänään vähän samoin, mutta tänään otin pari valokuvaa kännykän selffiekameralla, kun ei oikein muuten uskaltanut katsoa suoraan. Ehkä seuraavaksi kerraksi hankin jotkin oikeat suojalasit.Muistaako kukaan täydellistä pimennystä kesällä 1990?
Olisiko tämä "satakertainen" virhe? Vasta 2126 seuraavan kerran.Vuonna 2026 seuraavaksi, täydellinen pimennys.
Tieto lienee peräisin tästä jutusta.Vuonna 2026 seuraavaksi, täydellinen pimennys.
Luurilla näppisvirhe, eli 2126.Tänä vuonna? Ei kai?
Mulla oli vaan kahdet arskalasitKuulemma ois pitäny olla 13 lasi ja kympillä tuli katsottua. No eip tuota kovin kauaa onneksi viitsinyt vilkuilla niin tuskin haittaa aiheutuu...
Polaroidut ristikkäin?Mulla oli vaan kahdet arskalasit![]()
![]()
Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi
Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.
Luo käyttäjätili
Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.