Ristorakkineiden keväthuoltoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Santtuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun mielestä kierrettävät tikut kierretään aina kiinni. Sullahan tulee pari milliä heittoa jo pelkästään siitä missä kohtaa kierteet vastaavat toisiinsa jos irtotikulla yrittää, ja tikku voi olla vinossa jne.
No kun ei aina... Esim. Polariksen mönkkärissä on erikseen ohjekirjassa mainittu, että ei kierretä. Pitää vissiin jostain isäukon jemmasta etsiä tuon leikkurin ohjekirja, olisko siellä sanottu.

Viimeksi muokattu:
No kun ei aina... Esim. Polariksen mönkkärissä on erikseen ohjekirjassa mainittu, että ei kierretä. Pitää vissiin jostain isäukon jemmasta etsiä tuon leikkurin ohjekirja, olisko siellä sanottu.

Jos sulla on koodit, niin löytyy netistä yleensä kohtuu helposti.

No kun ei aina... Esim. Polariksen mönkkärissä on erikseen ohjekirjassa mainittu, että ei kierretä.
Tässä on niin typerä logiikka, että pitäis oikein livenä nähdä suunnittelija ja nauraa.

Edit: En tiedä missä noin lukee, mutta ainakin 450/500/500EFI/700/700EFI/800EFI tarkastusohjeissa lukee sanatarkasti "mittatikut pitää käyttää täysin paikallaan, jotta saadaan oikea pitatasotieto"

Viimeksi muokattu:
Tässä on niin typerä logiikka, että pitäis oikein livenä nähdä suunnittelija ja nauraa.

Edit: En tiedä missä noin lukee, mutta ainakin 450/500/500EFI/700/700EFI/800EFI tarkastusohjeissa lukee sanatarkasti "mittatikut pitää käyttää täysin paikallaan, jotta saadaan oikea pitatasotieto"
Nyt muistin sitten väärin, mutta joku moottori oli, missä oli ohjeessa erikseen mainittu, ettei kierretä. Sitä itsekin ihmettelin. Molempia käytäntöjä olen kuitenkin nähnyt ja siksi tuo on vähän arpapeliä kuinka pitää katsoa.

Nyt muistin sitten väärin, mutta joku moottori oli, missä oli ohjeessa erikseen mainittu, ettei kierretä. Sitä itsekin ihmettelin. Molempia käytäntöjä olen kuitenkin nähnyt ja siksi tuo on vähän arpapeliä kuinka pitää katsoa.
Esim honda monkey, ei kierretä.
Tuota samaa joskus ihmettelin näsitä b&s koneista, että miten se nyt tapahtuu.
Kauheella vaivalla ja ajankäytöllä sen tiedon jostain löysin. Mutta senkin tiedon olen jo unohtanut :oops:

Edit:tossa jotain juttua asiasta: https://www.briggsandstratton.com/eu/en_gb/support/faqs/browse/lawn-mower-oil-change.html#link1

Viimeksi muokattu:
Tuota samaa joskus ihmettelin näsitä b&s koneista, että miten se nyt tapahtuu.
Eikö se riksunraksuttajissa piisaa että silmät kiinni lorautetaan sinnepäin ennen käyttöönottoo ja sitte unohdetaan seuraavaksi 20 vuodeksi sekä koneen hajottua manataan ku mikään ei nykyään kestä niinkuin ennen.....

Eikö se riksunraksuttajissa piisaa että silmät kiinni lorautetaan sinnepäin ennen käyttöönottoo ja sitte unohdetaan seuraavaksi 20 vuodeksi sekä koneen hajottua manataan ku mikään ei nykyään kestä niinkuin ennen.....
Kyllä Green Acersin (Murray) 5 hv koneeseen piti käydä aina pihan puolivälissä lisäämässä öljyä ja tarkastamassa bensa...

Kierrettävän tikun öljytäyttö min/max alueen puolivälissä ilman kiertämistä, näin olen toiminut. Lienenkö väärin?

On näköjään kiinan aggregaatissakin mittaus ilman kiertämistä. Tosin kuvasta päätellen yläraja = niin täynnä kuin voi täyttää. Tuohon kun huomioi lämpenemiseen hiukan varoja, niin se on siinä.

File_20220823-163943.webp

Ee kannata, yks hömelö täytti bemarin koneen korkkia myöden, ei sitte onneks kerinny startata...
Kaveri oli aikanaan huoltoasemalla töissä ja asiakas osti 4 l kannun öljyä. Kohta osti toisen kannun. Sitten tuli sisään ja kysyi. Hai siee, miten paljon tuonne Volvoon oiken menee öljyää. Mie oon jo kaks kannua laittanu, eikä vieläkään näyy. Kaveri tuumasi tiskin takaa, että eiköhän se jo riitä... :D Asiakas lähti tyytyväisenä jatkamaan matkaansa...

Tuossa päivällä huomasin hyvin palvelleen perässä käveltävän vetävän leikkurin tärisevän outosti:epätieto: Ensi ajatuksena tuli mieleen, olen tainnut jyräyttää johonkin esteeseen. Mökkimaisema on aika luonnontilaista kiviä ja kukkuloita, kannot olen hävittänyt maan tasalle. Kone huoltoasentoon, terä irti, en viitsinyt moottoria tempaista irti, virittelin heittokellon moottorin kiinnityspultista ja sitten pyörittelemään , ei heitellyt viisari ei. Sitten silmä huomasi jotta pakoputken puoleisella reunalla on moottorin kiinnityksessä monta milliä väljää. Pultti irti, kumilevystä leikaten sopivat rikat, jopa loppui ravistus. Tuosta akselin vääntymisen epäilystä tuli kaiholla mieleen Joensuun Pienkoneen ajoilta akselin oikaisu penkki. Moottori oli kylläkin napattava leikkurista irti ja pultattava penkin, sitten homma olikin helppoa.

Tuossa päivällä huomasin hyvin palvelleen perässä käveltävän vetävän leikkurin tärisevän outosti:epätieto: Ensi ajatuksena tuli mieleen, olen tainnut jyräyttää johonkin esteeseen. Mökkimaisema on aika luonnontilaista kiviä ja kukkuloita, kannot olen hävittänyt maan tasalle. Kone huoltoasentoon, terä irti, en viitsinyt moottoria tempaista irti, virittelin heittokellon moottorin kiinnityspultista ja sitten pyörittelemään , ei heitellyt viisari ei. Sitten silmä huomasi jotta pakoputken puoleisella reunalla on moottorin kiinnityksessä monta milliä väljää. Pultti irti, kumilevystä leikaten sopivat rikat, jopa loppui ravistus. Tuosta akselin vääntymisen epäilystä tuli kaiholla mieleen Joensuun Pienkoneen ajoilta akselin oikaisu penkki. Moottori oli kylläkin napattava leikkurista irti ja pultattava penkin, sitten homma olikin helppoa.
Saman homman huomasin kanssa revennyttä muovikuorta korjatessa, moottori kanssa löysällä. Muovikopat:mad:

Pienkoneen ajoilta akselin oikaisu penkki. Moottori oli kylläkin napattava leikkurista irti ja pultattava penkin, sitten homma olikin helppoa.
Aika nopea tuo kone on irroittaa. Öljyjäkään ei tarvii imaista pois, kun laittaa oikaisupenkkiin pytty ylös päin. Bensaa ei saa olla yli neljännestä tankissa.

Aika nopea tuo kone on irroittaa. Öljyjäkään ei tarvii imaista pois, kun laittaa oikaisupenkkiin pytty ylös päin. Bensaa ei saa olla yli neljännestä tankissa.
Varsinkin nämä lassic mallin koneet joissa ponjan alta pultit kierteellä koneen runkoon, ei vastamuttereita. Tuossa minun vetävässä kone on pultattu läpimenevillä pulteilla ja vastamutterit. Noista kolmesta vastamutterista on kaksi aika kolossa, helpottaa kun pensatankin kaasareineen nyppää pois ja pakoputken, helpolla nekin lähtee. Tuollaisen lassic mallin koneen, nyppäsin päivällä kauppareissulla erään ladon nurkalta, vähällä käytöllä ollut vaan siihen jäänyt ruostumaan. Ajattelin purkaa käyttökelpoiset moottorin osat talteen, no hetki sitten sen homman aloittelin. Oikein sata varmaa käyttökelpoista tavaraa siitä ei vielä paljon irronnut. Kaasari hyväkuntoinen, kuin uusi samoin virtalaite vauhtipyörä käynnistin. Moottorin sisuksia en vielä avannut, taitan mielenkiinnosta senkin levitellä. aika valmiilta metallinkeräykseen se kyllä vaikutti, imutorven kun nyppäsin irti, näkyi sieltä vankasti ruostunut imuventtiilin varsi:(

Jahas, taasen vatuloimassa, mitäs öljyä siihen riksin koneeseen... ajettava kone, 31A500-motti, 15 hevoa.
SA30 riittäs, josko lorottas tuota; Mobil 1 moottoriöljy ESP 5W-30

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin