Retkeily perävaunu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja J5_BR
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvä niin. Vaikka kyllä kait noissa uusissa on jo aika hyvät tilat. Setämies yli 30 vuotta noissa majoittui, ajoi vuosia eurooppaan, ja venäjälle. Aika ankealta tuntui silloin majoitustilat hytissä.
Juu, on hyvä patja ja tasainen lämpö. Seisomakorkeus ja kaappitilaa mukavasti.

Joskus kasikeetluvulla kaveri ajeli vennäälle keikkaa jonku verran. Sellasta lähikeikkaa, Leningrad ja Moskova.
Sitte sille iski keikka vähä kauemmas. No, oli suomen puolella tulliin jonottaessa sitte kyselly että kuinkas sinne Novosibirskiin ajetaan.
Oli joku rekkakuski sitte sanonu että ku ajat Moskovan isoo kehätietä, käännyt samasta liittymästä mistä mennään Magnitokorskiin, lähdet sitä tietä posottamaan niin sellanen kolmetuhatta kolesataa kilsaa ku ajat alat olla lähellä...
Majoitus autossa ja muonat+vesi suomesta mukana.

Joskus kasikeetluvulla kaveri ajeli vennäälle keikkaa jonku verran. Sellasta lähikeikkaa, Leningrad ja Moskova.
Sitte sille iski keikka vähä kauemmas. No, oli suomen puolella tulliin jonottaessa sitte kyselly että kuinkas sinne Novosibirskiin ajetaan.
Oli joku rekkakuski sitte sanonu että ku ajat Moskovan isoo kehätietä, käännyt samasta liittymästä mistä mennään Magnitokorskiin, lähdet sitä tietä posottamaan niin sellanen kolmetuhatta kolesataa kilsaa ku ajat alat olla lähellä...
Majoitus autossa ja muonat+vesi suomesta mukana.
Ihmemaan reissuista olen kuullut paljon tarinoita. Huimia reissuja....

Yks puolituttu heitti vissiin kymmenen vuotta keikkaa Magnitokorskiin...veturissa oli julmetun suuret polttoainesäiliöt.

Yks puolituttu heitti vissiin kymmenen vuotta keikkaa Magnitokorskiin...veturissa oli julmetun suuret polttoainesäiliöt.
Niin se setäkin toi taloon ja talliin lämmitys öljyt sieltä. Ja jos kylmäkontti tuli tyhjänä takaisin oli monesti bensaa sen säiliö täynnä.

Ideoita on, mutta...
Kokoontaitettavat säilytystilat. Mihis retkikamat sitten, kun fillarit roudataan sisälle? Ähkiöstä saattaa verhot lepattaa!

Toi ilmajousitus tekenee tuosta aika mukavan kiskottavan.
On varmasti ihan eri tasoa tärryytys autoon, kuin perinteisillä rauta- tai kumijousitetulla akselilla varustettu kärry.

Toi ilmajousitus tekenee tuosta aika mukavan kiskottavan.
On varmasti ihan eri tasoa tärryytys autoon, kuin perinteisillä rauta- tai kumijousitetulla akselilla varustettu kärry.
Yksiakselisuus tekee jo merkittävästi mukavammaksi. Se nytkytys johtuu pääosin kaksiakselisuudesta, kun ei ole oikeaa keinuteliä. Mulla se umpikonttikin tulee melko huomaamatta perässä, kun on yksiakselinen eikä nypytä jokaisesa pienestä kuopasta. Mun neljästä kärristä kolme on yksiakselisia ja vain kevyin kaksiakselinen nyhtää veturia.

Yksiakselisuus tekee jo merkittävästi mukavammaksi. Se nytkytys johtuu pääosin kaksiakselisuudesta, kun ei ole oikeaa keinuteliä. Mulla se umpikonttikin tulee melko huomaamatta perässä, kun on yksiakselinen eikä nypytä jokaisesa pienestä kuopasta. Mun neljästä kärristä kolme on yksiakselisia ja vain kevyin kaksiakselinen nyhtää veturia.
Mitä enemmän akseleita niin sitä mukavemmin tulee perässä....

Ongelmana henkilöautoluokan teliperävaunuissa on olemattomat joustovarat ja liian jäykät akselit.

Ihan samaanmalliin se yksiakselinenkin pomppii perässä jos sinne laittaa 9kg ilmaa renkaisiin ja hitsaa akselin tönkkiin...

Vanha kumijousinen telisukkela ei kyllä nyhdä yhtään. Lähinnä rämisee vaan...

Mitä enemmän akseleita niin sitä mukavemmin tulee perässä....

Ongelmana henkilöautoluokan teliperävaunuissa on olemattomat joustovarat ja liian jäykät akselit.

Ihan samaanmalliin se yksiakselinenkin pomppii perässä jos sinne laittaa 9kg ilmaa renkaisiin ja hitsaa akselin tönkkiin...
Keinuteli tulee nätisti, mutta suurimmassa osassa akselit on suoraan rungossa niin pienikin kuoppa tiessä nostaa/laskee aisaa, kun painopisteen kohta muuttuu. Yksiakselinen tai keinuteli ei tätä tee.

Keinuteli tulee nätisti, mutta suurimmassa osassa akselit on suoraan rungossa niin pienikin kuoppa tiessä nostaa/laskee aisaa, kun painopisteen kohta muuttuu. Yksiakselinen tai keinuteli ei tätä tee.
Alusta täyteen akseleita niin ei liiku aisa minnekkään...
Se painopistesiirtymä toimivalla jousituksella varustetussa perävaunussa on olematon/ei ainakaan pilaa vedettävyyttä....
Ongelmana on enemmän se että kun se koko rotisko hyppii ilmassa kivikovan alustan takia ja siinä samalla retuuttaa autoakin...

Kaveri rakensi silloin kun vielä sai yli 40 vuotta sitten trailerin, saabin akseleista levittämällä, ja rekan perävaunun akselistosta mallia tukitankoineen akseleiden tuentaan yksi lehtijousipakka ylösalaisin päistään puolelleen nojaamaan akseleihin. Katsurille joutui selventään miten akselisto toimii. Leimauksen jälkeen rakensi sellaisella rekanaisan korkeuden säätö kampisysteemistä vaijereiden avulla telin noston, jolla sai kiristettyä takakselia ylöspäin samalla painattaen etuakselia alaspäin.
Kulki kyllä telialhaallakin nätisti, mutta kevyemmin teli ylhäällä.

Pahiten olen nähnyt pomppivan kevyen yksiakselisen kärryn. Joku tyhjä venetrailerikin, niin sopivalla tienpinnalla hyvä jos puolet matkasta on renkaalla kosketus tienpintaan. Ja taas joku kaksiakselinen kumijousinen on mennyt kuin sukkasiltaan. Ei voi oikein mitenkään yleistää. Riippuu massoista, akseleista, renkaista ja ilmanpaineista.

Surkein tapaus on kuitenkin kevytperävaunu ja kaksi vääntövarsiakselia. Niissä oon eniten ongelmia nähnyt. Kaverillakin tuli vetopäähän väsymismurtumia ja muistaakseni oli aisassakin murtumia, kun sitäkin korjattiin. Lisäksi renkaatkin joutunut vaihtamaan ja ei varmasti ole 20tkm vedetty. En pidä keinuteliä kevytperävaunussa yhtään parempana. Joku yksiakselinen respo, jossa hitsattu runko on kyllä paras vastine rahoille.

Eihän toisaalta sellainen kumijousilankuin oleva telisuikkeli kuoppia tunne, kun ei ne renkaat kuopan pohjalle tyhjiltään edes pääse ....

Pahiten olen nähnyt pomppivan kevyen yksiakselisen kärryn. Joku tyhjä venetrailerikin, niin sopivalla tienpinnalla hyvä jos puolet matkasta on renkaalla kosketus tienpintaan. Ja taas joku kaksiakselinen kumijousinen on mennyt kuin sukkasiltaan. Ei voi oikein mitenkään yleistää. Riippuu massoista, akseleista, renkaista ja ilmanpaineista.

Surkein tapaus on kuitenkin kevytperävaunu ja kaksi vääntövarsiakselia. Niissä oon eniten ongelmia nähnyt. Kaverillakin tuli vetopäähän väsymismurtumia ja muistaakseni oli aisassakin murtumia, kun sitäkin korjattiin. Lisäksi renkaatkin joutunut vaihtamaan ja ei varmasti ole 20tkm vedetty. En pidä keinuteliä kevytperävaunussa yhtään parempana. Joku yksiakselinen respo, jossa hitsattu runko on kyllä paras vastine rahoille.

Surkeesti yli kakskyt vuotta tuli vedettyä melkosia ylikuormiakin tolla telisukkelalla, jossa kaks vääntövarsiakselia. Ei mitään ongelmia.
Ja on vuosimallia 1992, kokenut kovia jo edellisessä elämässään...
Emmää sitten tiärä.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin