Räjähti

Juupa juu
Eli peruslähtökohtahan on että kaasuseoksen palamisnopeus on suurempi kuin virtausnopeus, eli ei ole pillit ihan säädöissä olleet ennen poksahdusta.

Mä hankin takatulisuojat vasta toissa keväänä, kun pillit vanhanmiehen entiset ja sen mielestä niitä ei tarvitse, kun ei oo ennenkään tarvinnut... :facepalm:

Täälä vähän sama meininki ollu ja ite "uskaltauduin" ruveta käyttämään noita polttoleikkaus-vehkeitä vasta sen jälkeen kun olin takatulisuojat ja pulloihin takaiskusuojat hommannu...

Kokonaan uus poltinsetti pitäis kyllä oikeestaan hankkia ja letkut...

Naapurissa aikoinaan oli muuan nuuka isäntä, joka osti käytetyt kaasuhitsausvehkeet joltakin putkiukolta. Letkut oli aivan käsittämättömän pitkät, kymmeniä metrejä. Olisi ollut fiksua katkaista letkut kahteen osaan ja käyttää pajassa vain muutaman metrin letkuja.

Mutta kun ei. :facepalm: Ehjänä ne piti säilyttää. Kerran seisoskeltiin toisen naapurin kanssa turpakäräjillä tien varressa kun tämän kaasuhitsausopiskelijan pajasta kuului melkoinen pauke. "Siellä se taas hengellään leikkii", totesi tämä kylänmies.

On takatulisuojat.Mulla ei menny sammumisesta kuin 5 sekuntia kun se possahti.
Kun tollanen pilli sammuu onko väliä kumman kääntää ensin kiinni,kun siinä on kaksi happiruuvia ja yksi asetyleeni.

On hieman viivästynyt tuo X11 polttopilien modaus propaanille, mutta nyt jatkuu:-)

Takatuli polttokahvassa on paha sen takia koska takatulisuoja on kahvan kaasutuloissa eikä voi estää polttokahvan takatulta. Propaanilla tuo pitäisi olla harvinaisempi, mutta otettava myös huomioon.

Mulla kun se liekki sammu,niin koitin typeryyttäni siitä leikkauskohdan hehkuvasta raudasta sytyttää uudestaan,eikä menny 5 sekunttia enempää, kun se putki suorastaan räjähti poikki.

Tuo on todellakin ilmeisesti virhe.

Johtuiko tuo takatuli siitä että hehkuva rauta oli tasopinta, josta syttymisen paineisku heijasti liekin takaisin polttokahvaan?

Juupa juu
Eli peruslähtökohtahan on että kaasuseoksen palamisnopeus on suurempi kuin virtausnopeus, eli ei ole pillit ihan säädöissä olleet ennen poksahdusta.

Tuo ei käsittääkseni ole pillien säädöistä kiinni, koska poltinputken pinta-ala on yli 100 kertaa suurempi kuin suuttimen pinta-ala -> jos liekki pääsee putkeen niin palaa kyllä pillien säädöistä riippumatta. Toki tuo takatuleen vaadittava paineisku on pienempi pienillä virtauksilla.

Noita takatulia tulee varsinkin likaisilla suuttimilla ja väärillä letkupaineilla, yleensä äänestä kuulee että sammuiko vai palaako kahvassa, kahvassa palo vaatii vain nopean happinappulan kiinniruuvauksen..

Noimpa se tais ollakkii, hitsauskurssilla viimme vuostuhannen jälkipuoliskolla muistan jotain tuollaista opetetun. Piukean kajauksen myötä sammunut liekki, hanat viel auki, ei ku ruuvaamaan happee kiini

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin