Putkipalkin kantavuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kkuula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

kkuula

Kansalainen
KK Plus ADpack
Omavalmistetta tästäkin tulossa eli pitäisi tehdä rampit trailerin ja ensimmäisenä pitäisi haarukoida kuinka tukevaa rautaa niihin tarvitaan, jos vaikka nurkista löytyisi sopivaa materiaalia? Trailerin perä on kipattuna noin 20cm korkealla ja zoomailtiin että noin 75cm pitkät rampit riittäisi, onkohan tuollainen noin 1:4 nousu liikaa käsin veivattavalle vinssille tai matalemmille autoille?
Nyt ei ole tarve rampin rakennetta suunnitella vaan pitäisi saada selville paljonko yksi putkipalkki esimerkiksi 25x50x2mm tai 20x40x1,5mm kantaa jos jänneväli on 700mm ja sitä kuormitetaan keskeltä palkkia ja putki tietysti pystyssä ei lappeellansa.
Tuota voisi prässissä vähän zoomailla millä voimalla ko putket alkaa myötäämään mutta mites tuo taipumaan tarvittava voima skaalautuu jännevälin suhteen?

putkipalkki.webp

Tuo 2mm seinämä voi olla lommahtamisen takia ongelma, mutta entä jos viskaat vaikka 10x50 latat pystyyn? Ei kuitenkaan noin lyhyessä rampissa kerry painoa.

Omavalmistetta tästäkin tulossa eli pitäisi tehdä rampit trailerin ja ensimmäisenä pitäisi haarukoida kuinka tukevaa rautaa niihin tarvitaan, jos vaikka nurkista löytyisi sopivaa materiaalia? Trailerin perä on kipattuna noin 20cm korkealla ja zoomailtiin että noin 75cm pitkät rampit riittäisi, onkohan tuollainen noin 1:4 nousu liikaa käsin veivattavalle vinssille tai matalemmille autoille?
Nyt ei ole tarve rampin rakennetta suunnitella vaan pitäisi saada selville paljonko yksi putkipalkki esimerkiksi 25x50x2mm tai 20x40x1,5mm kantaa jos jänneväli on 700mm ja sitä kuormitetaan keskeltä palkkia ja putki tietysti pystyssä ei lappeellansa.
Tuota voisi prässissä vähän zoomailla millä voimalla ko putket alkaa myötäämään mutta mites tuo taipumaan tarvittava voima skaalautuu jännevälin suhteen?

Näytä liitetiedosto 144646

Tätä oon itse käytellyt jos tarvii vaan yksinkertainen palkinpätkä heittää hatusta.

Kiitos. Tuo oli juuri sellainen laskuri jota etsin, pääsee suunnilleen kärryille millä voimalla rauta taipuu ja miten eri dimensiot vaikuttaa taipumaan.

mun kärryssä neliskanttisesta huonekaluputkesta tehdyt. pituutta jonku verran yli metri. kokoa en muista mutta oisko jotain 25x25mm. nuo on aika vanhat ja nyt ne vasta hajos kua alkaa oleen aika lahot. kärry ollut mulla vuodesta 1998 ja ne oli siinä ku kärry tuli. muutaman kerran on oikastu mun aikana.

Mulla on jotain 120 cm pitkät rampit. 3 millin levyä, alla 25x25 huonekaluputket ja toisessa reunassa 25x3 kulmarauta. Vähän nuo ovat aikojen saatossa vääntyneet.

Mun kärry kippaa varmaan aikalailla samaan kulmaan. On raskas vinssata esim. h-auto kärrylle. Tuossa kun kippi laskee vasta kun painosta reilusti puolet on lavan puolivälin etupuolella. Entinen pienempi kärry ei kipannut ja siinä oli nuo rampit, perä oli jotain 20-25 cm maasta. Siihen oli paljon kevyempi vinssata kyytiin kuin tuohon kippaavaan. Nykyinen keinuteli on niin korkea, että kippaamatta pitäisi olla varmaan 2,5 metriset rampit ettei lähde puskurit tai ota helmoista kärryn reunaan.

Jäi yhdestä korjaustyöstä yli muutama metri 40x60x4 putkipalkkia ja tein siitä ja huoneksluputkesta nuo rampit. Tuli varmasti ylijäreät mutta eipähän kukaan huvikseen kanniskele hukkaan! 😎

IMG_6872.webp

IMG_6873.webp

Jäi yhdestä korjaustyöstä yli muutama metri 40x60x4 putkipalkkia ja tein siitä ja huoneksluputkesta nuo rampit. Tuli varmasti ylijäreät mutta eipähän kukaan huvikseen kanniskele hukkaan! 😎

Näytä liitetiedosto 147752

Näytä liitetiedosto 147753
Mullakin on tehty 60*40*3 rhs ramppien rungot, 250mm leveät rampit 9mm vanerikannella, rhs:t reunoilla pystyssä, muutama välikalikka samaa tavaraa.
Pituudeksi muistelen 2,5m ja hyvin on kestänyt vetää +1500kg keuloja ylös. -> noi sun ramppis kestää takuulla enemmän kuin kärry kantaa...

Pahemmat voimat saa aikaan routaheittoon ajamalla. Joku pitkä auton kyytiin niin paino tulee kärryn päihin.
Olen monta kertaa nähnyt, kun kuormatessa ilman jalkoja nousee pakettiauton takapyörät ilmaan, niin kyllä on traileri kovilla. Kyllä kipittömään traileriin jalat laittaisin. Omaan kärriin tulee harvoin autoa ajettua, vaikka pueni auto kulkisikin. Silloin harvoin kun autoa on kyytiin ajettu, olen lankkuja tai tunkin laittanut alle, ettei rasita runkoa niin paljon.

Olen monta kertaa nähnyt, kun kuormatessa ilman jalkoja nousee pakettiauton takapyörät ilmaan, niin kyllä on traileri kovilla. Kyllä kipittömään traileriin jalat laittaisin. Omaan kärriin tulee harvoin autoa ajettua, vaikka pueni auto kulkisikin. Silloin harvoin kun autoa on kyytiin ajettu, olen lankkuja tai tunkin laittanut alle, ettei rasita runkoa niin paljon.
Pilipalitrailerit voi kyllä ottaa nokkiinsa siitä kuormaustilanteen keulinnasta, mutta se rasitus on silti aivan omaa luokkaansa kun sille kyyditettävälle annetaan ≈0,5m potentiaali energiaa ylöspäin ja se rymäytetään sieltä kerralla alas...
Itsekin laitoin omaan kärryyn tukijalat mutta eipä niitä ole tullut ekan kerran jälkeen käytettyä...

Se on toisaalta heikko mikä ei kestä mutta toisaalta kärryn omapaino on pois kuorman sallitusta painosta noissa pikkukärryissä varsinkin. Esim painaako 3500kg kärry 600 vai 800kg, se 600kg kärryyn saa laittaa enemmän kyytiin vaikka ois heikompi

Menee niinku muuan maansiirtoyrittäjä että kymmpi per akseli on sopiva nyrkkisääntö kuorman painolle , oisko se sitte näissä pikkukärreissä tonni akselia kohti.

Menee niinku muuan maansiirtoyrittäjä että kymmpi per akseli on sopiva nyrkkisääntö kuorman painolle , oisko se sitte näissä pikkukärreissä tonni akselia kohti.
Riippuu paljolti akselista. Mulla on 1,5 t yksiakselinen kärry, enkä noin kevyttä ottaisi kaksiakselisena njytkyttämään perään.

Tällaisessa trailerissa kärryn omapaino on kaikki pois kantavuudesta. Tuossa Runko oli 3mm pellistä kantatut kotelot ja valmistajan ohjeen mukaan pitää aina kipattuna lastata. Se jäi epäselväksi miten kärryn vuokraaja oli saanut tuon lavan mutkalle. Korjattiin katkaisemalla reilu metri ruonkoaisoja pois ja tuosta 40x60 putkipalkista uutta runkoa tilalle.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin