Purjejolla

borg

administi
Ylläpitäjä
Keväällä olin osallisena veneenrakentajan ammattitutkinnon opetuksessa, aiheena metalliosio. Kuukauden kestävällä jaksolla tehtiin osia purjejolliin ja toisessa viestiketjussa esiteltyyn ponttoonilauttaan.

Olin kesälomalla, kun puolivalmista jollaa testattiin tosi toimissa, joten tuosta vaiheesta minulla ei ole kuvia. Keväällä tehdyssä metalliosiossa suunnittelimme opiskelijoiden kanssa osia, jotka sitten valmistettiin laserleikkaamalla ja särmäämällä RST-levystä. Jollan peräsimestä saatiin melko vähillä osilla ja ilman hitsausliitoksia ylösnostettava. Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, mutta se toimii siitä huolimatta, että suunnittelu ja valmistus tehtiin todella pikavauhtia. Lisäksi tehtiin osia puomin tyveen, maston päähän, yms.

Peräsimen suunnittelua:

Peräsin käännettynä yläasentoon:

Peräsin alhaalla:

Peräsimen runko-osa ja kääntyvä osa:

Peräsin valmiina:

Tällä hetkellä ensimmäinen jolla on palannut takaisin reissultaan ja sisäpuolta paklataan ja hiotaan muotin ottamista varten. Ulkopuoli on jo aiemmin tehty robotilla jyrsityssä muotissa.

Kaikki kuvat löytyvät Kuvakansan albumista.

Facebookin käyttäjät saattavat löytää lisätietoa näistä touhuiluista hakemalla naamakirjasta :opiskeleva: porukkaa nimeltä Vene Velhot.

Meni melkein yöunet, kun muistui taas mieleen, että pari venettä odottelee lasikuituhommia... Ja siitä aasinsiltana, et yksi auto pientä maalausta ja siihen pohjatöitä. Ja talosta sisätyökin ovat jääneet kesken, kun ei kiinnosta tasotella...

Tuo hinkkaaminen ei vaan ole mun juttu. Onneksi joku sentään sitä tekee ja siitä iso peukku. :peuk: Tekis vaan munkin rästihommat.

Neljäkymmentä vuotta purjehtineena totean ton peräsimen epäonnistuneeksi.Se pitää meinaan saada nostettua kokonaan pois paikaltaan,muuton ei pelitä.Koita nyt vaikka työntää rannasta vene vesille,vaikka se taittuva peräsin onkin,ei se alle kuitenkaan taitu.

Eli pitäisikö se voida irroittaa kokonaan? Tuollaisenaan se kääntyy yläviistoon tuohon kahvan päälle.

Minä en näistä tiedä mitään. Teen vaan peltiin ruttuja siihen mihin sanotaan. Vastuun raja menee siinä. Meriselityksiä en anna.

Offtopick.

Tuo tuli mieleen.... Äh!:facepalm:

zo19.gif

Sori, joo tämä....

search

Neljäkymmentä vuotta purjehtineena totean ton peräsimen epäonnistuneeksi.Se pitää meinaan saada nostettua kokonaan pois paikaltaan,muuton ei pelitä.Koita nyt vaikka työntää rannasta vene vesille,vaikka se taittuva peräsin onkin,ei se alle kuitenkaan taitu.
Mihin se peräsin pökkää, jos se on kannen yläpuolella. Pilvenreunaan? :Häh:

Punainen risteily alus se oli elekro ship. Noi puutarhatuolit kuului kuvaan ja sähävö perämoottori. Käytiin Raikuun kanava seilaamassa eestakas. Esitin kyllä muijalle notta tää on housut pois risteily. Lieneekö ollut liian tyylikäs.. joku peijakas varasti sen .. onneksi oli moottori kotona.
Toi sininen on ollut nelijäkymmentä vuotta.. on pyydetty piisamii, sorsii ja kalaa tietenkin. Vaikuttaa pesuvadilta. Siinä on kölin aukko pohjassa, mutta purjetta en ole vielä saanut aikaiseksi. Tällä hetkellä se on handus paatti. ps joudutte kattelee kahteen kertaan punaisen jollan, ku en ole vielä täysin oppinut fotojen kanssa.
elekro ship.webp
elekro ship.webp
risteilyalus.webp

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin