Pressut, suojapeitteet.

Joskus maalla asumisen alkuaikoina oli kevytpressuja (niitä on kaikki alle 500g) puiden päällä. Vaan eipä ole enää. Tämä on sitä kokemusasasiantuntijuutta.

Meni jo :D no seuraavaksi sitten 650geetä.
No kyllä arvasin. Mutta ehkä joku muu ehti ajattelemaan asiaa.

1000g/m2 pressu olis kyllä parasta. Se ei heilu tuulessa juurikaan, vaikka ei ole edes sidottu kiinni. Tuollaisen "raskaspeitteen" (naurettava nimitys) vaikka pingottais tiukalle, niin tuuli hakkaa sen puhki alle vuodessa.

Minä olen päätynyt siihen että klapipinon katon pitää olla itsekantava. Ei tarvi puita hakiessa säätää pressujen kanssa. Tolppajalat maahan, niiden päälle runko, niskat ja ruoteet, ja sitten pellit päälle. Vähän isompi vaiva tehdessä mutta joka kerta puita hakiessa kiittää.

Toistaiseksi vielä kaksinkerroin....talvella pitää 1 tai 2 häkkiä tuosta ottaa niin kai sitä tulee otettua pressuun koskematta :rolleyes:

20210804_173209.webp

Kokemuksia on kertynyt vain tehtaalaisista.
Toiseen sivuun aukeava olisi ilmeisesti katokseen sopivin? Niissähän yläreuna ja molemmat sivut on hitsattu kaksinkertaisesta kankaasta johon liitetään niittaamalla peltiosa molemmin puolin.
Hiukan epäilyttää saako edes välttäviä kiinnityksiä tehtyä kotikonstein, mutta jos tosiaan joku pvc -hitsausaparaatti siihen käyttöön löytyy niin miksei.

Periaatteessa voisi tehdä siis kaksi 3m leveää ovea?

Olen nähnyt kolmea erilaista omavalmistetta.
Yksi on tuollainen Hannu T mainitsema yläreunassa menevä vaijeri, mikä pujotettu läpi pressurenkaiden ja pressu kiskaistaan oviaukon sivuun.

Sitten on sellainen, missä pressu roikkuu vapaasti yläreunasta. Alareunassa on "rumpu", mitä olen nähnyt käytettävän ihan muovirumpua tai puurivoista tehtyä rumpua. Rumpu kiinnitetään pressun alareunaan ja sen päihin kierretään riittävän monta kierrosta narua tai vaijeria. Narut kulkevat rissapyörien kautta toiseen reunaan, missä yhdistyvät. Kun narua alkaa kiskoa tai vinssillä kiristää, pyörii rumpu samalla ylös ja kelaa pressun rummun ympärille.

Kolmantena on sellainen ovi, missä on pressussa muutamaan kohtaan kiinnitetty välipuut, jotka tulevat vähän pressun reunojen yli. Näissä puissa on päissä reikä ja siitä pujotetaan vaijeri läpi kaikkien välipuiden ja pää kiinnitetään alimmaiseen puuhut, mikä kiinni pressun alareunassa. Vinssillä veivaten alkaa alin puu nousta ja välipuut keräävät pressun haitarille oviaukon yläreunaan.

Olikohan riittävän epäselvä kuvaus?

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin