Pienet sähköön liittyvät kysymykset.

Viestiketju:
Pienet sähköön liittyvät kysymykset.

Kaverille ei aikanaan mantereella olevalle mökille saanut lähellekään järkevään hintaan sähköliittymää. Niinpä osti eräästä Heinolan suunnalla toimivasta firmasta hyvälaatuisen 6 kW dieselgenun. Mökissä on nappi seinällä mistä genu starttaa. Ite masiina on äänieristetyssä kopissa.
Öljyt on vaihdettu 100h välein ja venttiilivälykset tarkastettu luokkaa 400h välein. Öljyn tyhjennysproppuun tein vielä hydrauliletkulla ja prässätyillä liittimillä "siirron" helppoon paikkaan. Vasta letkun päässä siis se proppu.
Niin selvinpäin kuin tuiskeessakin on monen monta kertaa siunailtu terassilla kuinka oikea ratkaisu tämä aikanaan oli.
Mökki itsessään on sähköistetty kuin nauttisi Imatran voimaa. Pelkän siirron perusmaksujen hinnalla tuo on pääosin pyörinyt jonkun 2000h. Moottori on Yanmar ja genu Mecc Alte.
Helppo ja kokonaisedullinen vaihtoehto ErkkiXC: n projektiin.
 
Kummin mökki niemen kärjessä. Kymmenen vuotta sitten kysyi ihan piruuttaan tarjousta sähköliittymästä. Alkoi sitten mulle puhumaan, että mitähän tekis... Liitymän hinta oli 4500€. Minä sanoin, että lyö äkkiä tarjous kiinni. Tuossa on muuntajalta matkaa vähän toista kilometriä. Upottivat järven pohjaankin 700m kaapelia...
 
Kummin mökki niemen kärjessä. Kymmenen vuotta sitten kysyi ihan piruuttaan tarjousta sähköliittymästä. Alkoi sitten mulle puhumaan, että mitähän tekis... Liitymän hinta oli 4500€. Minä sanoin, että lyö äkkiä tarjous kiinni. Tuossa on muuntajalta matkaa vähän toista kilometriä. Upottivat järven pohjaankin 700m kaapelia...
Kaapeliin mennyt enemmän rahaa mitä liittymästä on saatu, toki näitä kohteita jokainen sitten perusmaksuina makselee yhteisvastuullisesti.
 
Erikoista, että ei käyteta 1 kW muutajaa verkossa.
 
Pystyy. Kysyt sähköyhtiöltä mikä on oikosulkuvirta siinä linjan päässä mihin sinun mittari tulisi. Mutta tarvitset hommaan sähkömiehen kuitenkin, niin kysele semmoista vaan jostain. Ja mittarin jälkeen pitää normaalisti olla 5napainen, en tiedä onko tässä jotain poikkeuksia. Eikö alumiinikaapelia saa 5 johtimisena?

Tosin kummastuttaa myös, miksei sähköyhtiö halua myydä maakaapelia ilmalinjansa jatkoksi sinulle niin että saisit mittarin saareen?
Tuossahan ne oli molemmat jo kerrottu, 250A ja sitä eivät saa, koska tuosta rantaan päättyvästä linjasta ei pysty jatkamaan saareen saakka ilman keskijännitelinjan ja muuntamon rakentamista. Aluehinta liittymille päättyy 800m muuntajalta ja saareen tulis jo 1100m.
En ainakaan löytänyt AXMK:ta 5-napaisena ja kupari tulis turhan kalliiksi.

Edit: Ko verkkoyhtiö ei itse rakenna linjojaan eikä heillä ole tarvikemyyntiä. Sisaryritys rakentelee täällä noita linjoja, mutta voimayhtiön mukaan heilläkään ei sopivaa kaapelia salmen poikki ole.
 
Viimeksi muokattu:
Se viides pitäis käsittääkseni olla nolla, esim AXMK on kolme vaihetta ja maa.
Ei vaan se on kolme vaihetta ja pen, eli yhdistetty nolla ja maa.
Mittarin jälkeiset asennukset pitää tehdä 5-nap kaapelilla eli suojamaa ja nolla on erotettu toisistaan. (Maakaapelien tapauksessa se suojamaa kulkee siinä johtimia kiertävässä kuparilankerroksessa.)

Pikaisen tutkailun perusteella kaikki maakaapelit eivät sovellu vesistöupotukseen = kannattaa varmistaa ostaessa jottei tule ostettua 4000e kaapelia turhaan...

Joku viisaampi saa korjata mutta kyllä toi mun lausunto sinnepäin on...
 
AXCMK taitaa olla semmoinen 4 ja 1/2 johtiminen kaapeli.
Tämähän saattais käydä, kun asennus mm maahan samoin kuin tavan MCMK-maakaapelillakin, lukeeko senkään tiedoissa vesistöön asennuksesta mitään? Mitähän poikkipintaa sen pitäis oleman?
Toisesta suunnasta sais liittymän saareen 9100€ hintaan, silti pitäis linja saaren toisesta päästä mökille tehdä itse, muutama sata metriä riippuen, tulisko ilmalinjana vai vettä pitkin.

Saattaa kyllä mökki jäädä ilman ostettavaa verkkosähköä, joko 5k€ off-grid aggekaatin kera tai nykyiseen 12V systeemiin uudet akut.
 
Kaapeliin mennyt enemmän rahaa mitä liittymästä on saatu, toki näitä kohteita jokainen sitten perusmaksuina makselee yhteisvastuullisesti.
Silloin tais olla aluehinnoittelu. Tämä kohde on noin 800m päässä muuntajasta linnuntietä. Just katsoin kartasta, että käytännössä nyt sille on tehty linjaa ensin 600m amkaa ja sitten tuo 700m vesistökaapelia.
 
Tämähän saattais käydä, kun asennus mm maahan samoin kuin tavan MCMK-maakaapelillakin, lukeeko senkään tiedoissa vesistöön asennuksesta mitään? Mitähän poikkipintaa sen pitäis oleman?
Toisesta suunnasta sais liittymän saareen 9100€ hintaan, silti pitäis linja saaren toisesta päästä mökille tehdä itse, muutama sata metriä riippuen, tulisko ilmalinjana vai vettä pitkin.

Saattaa kyllä mökki jäädä ilman ostettavaa verkkosähköä, joko 5k€ off-grid aggekaatin kera tai nykyiseen 12V systeemiin uudet akut.
Tuon tiedoissa ainakin lukee että veteen asennus on sallittu: https://fi.prysmiangroup.com/sites/...ownloads/datasheets/cpr AXCMK-PLUS 171117.pdf
Poikkipinnasta en sano mitään koska en omista virallista sähköpätevyyttä.
 
Tuossahan ne oli molemmat jo kerrottu, 250A ja sitä eivät saa, koska tuosta rantaan päättyvästä linjasta ei pysty jatkamaan saareen saakka ilman keskijännitelinjan ja muuntamon rakentamista. Aluehinta liittymille päättyy 800m muuntajalta ja saareen tulis jo 1100m.
En ainakaan löytänyt AXMK:ta 5-napaisena ja kupari tulis turhan kalliiksi.

Edit: Ko verkkoyhtiö ei itse rakenna linjojaan eikä heillä ole tarvikemyyntiä. Sisaryritys rakentelee täällä noita linjoja, mutta voimayhtiön mukaan heilläkään ei sopivaa kaapelia salmen poikki ole.
Niin tuossa kerrotaan että 250 Ampeeria eivät saa. Mutta mikä on oikosulkuvirta siinä kohtaa missä heidän linjansa päättyy? Tämä on se tieto jolla voi alkaa syöttökaapelin vahvuutta mitoittamaan. Tämä koko juttu tosin alkaa kuullostaa siltä että joku omavarainen systeemi lienee paras tai ainakin halvin.
 
Niin tuossa kerrotaan että 250 Ampeeria eivät saa. Mutta mikä on oikosulkuvirta siinä kohtaa missä heidän linjansa päättyy? Tämä on se tieto jolla voi alkaa syöttökaapelin vahvuutta mitoittamaan. Tämä koko juttu tosin alkaa kuullostaa siltä että joku omavarainen systeemi lienee paras tai ainakin halvin.
Näin kirjotti voimayhtiö: Oikosulkuvirta on liittymällä 250A minimi, jolla voi sähköurakoitsija mitoittaa kaapelin. Ja tuo liittymä on siinä mantereen rannassa. Saareen eivät sitä saa nykyisillä linjoilla/maantajalla.
 
IMG_20230711_094340045_HDR.jpg


Ylläolevassa kuvassa polkuttimeni alkup. akkuliitos. Ei oikein herätä luottamusta, ja taisi miinuskin jo kerran tuota pidellessäni kipunoida:paranoia:.


Tilalle olisi näistä valita, eli XT60H tai XT90-S (-S==kipinäsuojattu tjsp.). Pienemmällä säästäis tilaa, mutta kestääkö sen 30A, ja kuinka kauan:epätieto:

IMG_20230711_093938008_HDR.jpg
 
Takaisin
Ylös