Pienet sähköön liittyvät kysymykset.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mika 82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyötysuhde lienee sama lähes 100% kuin remkolla jne.
Mutta jos mä haluan 9 kW lämmittimen, niin sen pitäis lämmittää 9 kW teholla siihen asti, kun pyydetty lämpötila on saavutettu. Nyt ylilämpösuoja pätkii vastuksia ja lämmitys on hetkellistä. Miks lämmittää kolmella vaiheella pätkissä, jos sama hoituu pienemmällä ja kevyemmällä valovirtalämppärillä.

Premiumista en tiedä, mutta laadultaan on ihan toista, kuin nämä puuiloissa ja motoneteissa myydyt halpikset. Lämmittää ihan toisella tapaa ja kestävät. Noilla kiinanihmeillä todellinen lämmitysteho saattaa olla murto-osan ilmoitetusta.
Mulla on yksi kiinanihme 9kW joka kuoli, pitäisi tutkia, 4kpl Malmbergsiltä ostettuja Viking 9kW pohottimia, hintaluokkaa ihan eri kuin nuo kiinanihmeet, ovat olleet hyviä ja pinottavia. Ja sitten se 20kW Remko joka on hiukan retrompi.

Mitä noita lämppäreitä oon carlogavazin (tjsp) tehomittarin perässä mittaillut niin ei ne juuri luvatuista heitä, ei edes se kiinalainen ennen hajoamistaan.

Mutta jos mä haluan 9 kW lämmittimen, niin sen pitäis lämmittää 9 kW teholla siihen asti, kun pyydetty lämpötila on saavutettu. Nyt ylilämpösuoja pätkii vastuksia ja lämmitys on hetkellistä. Miks lämmittää kolmella vaiheella pätkissä, jos sama hoituu pienemmällä ja kevyemmällä valovirtalämppärillä.
Niin, välillä sitä säästää ja saa paskaa.

Mitä noita lämppäreitä oon carlogavazin (tjsp) tehomittarin perässä mittaillut niin ei ne juuri luvatuista heitä, ei edes se kiinalainen ennen hajoamistaan.
En epäile, etteikö ottoteho olisi ilmoitettua vastaava, mutta noiden laatikkomallisten, missä on kiukaan vastuksia muistuttavat vastukset, suunnittelu on ihan hanurista. Lämpö ei siirry vastuksista ilmaan ja ylilämpösuoja katkaisee lämmityksen valtaosaksi käyttöajasta. Sellainen kierukkamallinen vastus, kuin Remkossa toimii.

Automaattisesti palautuva, saakohan se edes palautua automaattisesti?
Tai sitten siinä on joku ylimääräinen termostaatti, mikä vahtii, ettei puhallusilma ole liian kuumaa. Normi termostaatin anturi on tuulettimen imupuolelle luonnollisesti, mutta toinen anturi on aivan vastuksen vieressä kuumalla puolella ja se pätkii lämmitystä.

Viimeksi muokattu:
Noissa 9kW Vikingeissä on yksi huono puoli noussut enempi pintaan, jos käyttäjä ei ymmärrä jäähdytyskäyttää kuumaa lämppäriä niin ehkä 80% varmasti lämpösuoja laukeaa ja sen joutuu jollain ohuella meisselillä palauttaan.
Jos käyttää oikeaoppisesti ei ongelmaa esiinny.. Ja joku 10sec jäähykäyttö jo pelastaa.

Noissa 9kW Vikingeissä on yksi huono puoli noussut enempi pintaan, jos käyttäjä ei ymmärrä jäähdytyskäyttää kuumaa lämppäriä niin ehkä 80% varmasti lämpösuoja laukeaa ja sen joutuu jollain ohuella meisselillä palauttaan.
Jos käyttää oikeaoppisesti ei ongelmaa esiinny.. Ja joku 10sec jäähykäyttö jo pelastaa.
Sehän on itsestäänselvyys, että virta pois kytkimestä, eikä töpseliä seinästä. Automatiikka hoitaa sitten jäähdytyskäytön, omia aikojaan alkaa puhaltekemaan kylmää, usein pariin-kolmeen kertaankin.

Ei ole automatiikkaa, käyttäjän pitää ymmärtää kääntää kytkytin pelkkä ropello -tilaan hetkeksi ennen nollille kääntöä.
Ja toi Remko, se se ei lakkaa puhaltamasta kuin pistotulpan irroittamalla.

Remko, se se ei lakkaa puhaltamasta kuin pistotulpan irroittamalla.
Mulla ainakin Remko lakkaa puhaltamasta, kun on puhalluksen valinta automaatilla/katkotulla puhalluksella, eikä jatkuvalla puhalluksella ja kääntää termarin täysin kylmälle. Puhallus katkeaa, kun vastus on jäähtynyt. Tuolla automaatilla käynnistys on mielenkiintoinen. Kerran luulin, että meni rikki kun vastus kuumenee, mutta puhallus ei pyöri. Sähkäri tutki ja niin pitääkin toimia. Kuumentaa vastuksen ensin ja vasta sitten puhallin käynnistyy, ettei kylmää puhalla. Yleensä kyllä tulee käytettyä jatkuvaa puhallusta, sammuttaessa vain kääntää automaatille.

Tuo mun 20kW Remko on käytettynä ostettu ja sitä ikäpolvea että tyyppikilvessä lukee 380VAC, ei oo paljoo hienouksia, 0-1-2 tehovalinta ja termari, ja aina puhaltaa jos on töspeli kiinni, oonkin käyttänyt sitä useemman kerran nimenomaan puhaltimena kun se sattu oleen melkoisen tehokas sellainen.. Jos kallistaa hiukan alaspäin ni lähtee hiekat lattialta =D.

Tuo mun 20kW Remko on käytettynä ostettu ja sitä ikäpolvea että tyyppikilvessä lukee 380VAC, ei oo paljoo hienouksia, 0-1-2 tehovalinta ja termari, ja aina puhaltaa jos on töspeli kiinni, oonkin käyttänyt sitä useemman kerran nimenomaan puhaltimena kun se sattu oleen melkoisen tehokas sellainen.. Jos kallistaa hiukan alaspäin ni lähtee hiekat lattialta =D.
Tuossa mun Remkossa tosiaan voi valita katkooko se puhallusta termarin mukaan vai puhaltaako aina. Katkovassa asennossa termari nollilla se on käytännössä sammutettu, ei pakkasessakaan yritä käyntiin.

Olihan mulla valokuviakin moisesta Vikingistä:
20100107_9kW_edesta_P1010006.jpg

20100107_9kW_takaa_P1010009.jpg

20100107_9kW_tyyppikilpi_P1010011.jpg

4.5Kw -70/80 luvun taitteen El-Björni lämmittää paremmin , kuin 9Kw lämppäri -> siis tuollainen jossa eo kuvissa vastukset on suoraan ilmavirrassa .....

Sepä ..... Lankavastukset ilmavirrassa .....
Lanka? Eei ole lanka, ei sen paksumpaa ole ton 20kW Remkonkaan vastukset.
Kaikki se sähköenergia joka tohon lämmittimeen menee muuttuu lämmöksi (okei, ihan tarkkoja jos ollaan niin ihan marginaalinen osa menee ääneksi jne, mutta siitäkin osa muuttuu lämmöksi).

Ei ole olemassa eritehoisia Watteja, ja tähän ei voi sotkea edes vääntöä =D.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin