Pienehköt kysymykset,joille ei viitsi tehdä uutta topiikkia.

Viestiketju:
Pienehköt kysymykset,joille ei viitsi tehdä uutta topiikkia.

Tommonen kumotarivauhdissa katkee ja kylvää peltilipareet lotan sizälle....
 
Minulla on Nissan Micrassa CVT, jota mainostavat Xtronic nimellä. Aikoinaan oli 2-koppainen Micra myös CVT vaihteistolla, mutta se lienee ollut eri valmistajan.
Käsittääkseni se vanha Micra toimi työntävällä lamellihihnalla ja siinä oli muistaakseni Mitsun sähkömagneettinen kytkin. Se oli hienoin vaihteisto, mitä mulla on ollut käytössä ja oikeasti täysin portaaton.
Nykyinen Micra on viimeisin malli jonka sai. Sen Xtronic vaihteistoon on tehty minusta typeriä virtuaalisia pykäliä. Ei ne juuri ajossa tunnu, mutta ärsyttää kierrosmittarin vaappuminen. Hieno vaihteisto joka tapauksessa. Pitää selvittää, minkälainen kytkimen toiminta nykyisessä on. Käsittääkseni useimmat valmistajat ovat siirtyneet takaisin vetävään hihnaan työntävän sijaan. Sekin olisi omastani mukava tietää.
Väittävät vikaherkiksi CVT vaihteistoa ja varmaan onkin, jos revitetään. Nissanilla oli CVT vikoja joku vuosi sitten, mutta se kaikki kohdistui siihen typerään asiakkaiden vaatimiin virtuaalipykäliin. Ne ongelmat pitäisi olla jo ohitettu.
 
Joko on miljoona tai ainakin puoli rullattu huoletta, välillä peräkärryjä kiskoen? Kyllä ne ongelmat luulis sieltä ilmestyvän jossakin vaiheessa
 
@JiiPee Kuinkas tuttu on ajopuoli Volvon EW160D kohdalla??
Tossa yhdellä hepulla nopein alue hukassa.
Etana/kippari toimii ja voimaa näkyy olevan. Vaihteisto vaihtaa nopeen puolen päälle mutta samalla ajomoottorin solenoidilta häviää sähkö.
Kone ilmoittaa dpf vaihdon olevan tarpeen ei muuta.
Senverran testasin että ajomoottorin solenoidin johdon irrotus aiheuttaa vikakoodin, saman tekee ajomoottorin paineanturi ja vaihteiston nopeusanturi joka ilmeisesti mittaa ajomoottorin pyörimisnopeutta.
 
@JiiPee Kuinkas tuttu on ajopuoli Volvon EW160D kohdalla??
Tossa yhdellä hepulla nopein alue hukassa.
Etana/kippari toimii ja voimaa näkyy olevan. Vaihteisto vaihtaa nopeen puolen päälle mutta samalla ajomoottorin solenoidilta häviää sähkö.
Kone ilmoittaa dpf vaihdon olevan tarpeen ei muuta.
Senverran testasin että ajomoottorin solenoidin johdon irrotus aiheuttaa vikakoodin, saman tekee ajomoottorin paineanturi ja vaihteiston nopeusanturi joka ilmeisesti mittaa ajomoottorin pyörimisnopeutta.

Ei ole tarvinnut kauheasti tuon mallin kanssa touhuta, meillä päin on joko C-sarjaa tai E-sarjaa nuo pyöräalustaiset. Yritän muistaa katsoa miten se tuossa toimii. C ja E ovat keskenään sen verran erilaiset ettei uskalla edes arvata miten tuossa se ajonopeus on säädelty.
 
Ruohopuimurin osia mutta mikä merkki ja malli:puna?:
20240417_142645.jpg
 
@JiiPee Kuinkas tuttu on ajopuoli Volvon EW160D kohdalla??
Tossa yhdellä hepulla nopein alue hukassa.
Etana/kippari toimii ja voimaa näkyy olevan. Vaihteisto vaihtaa nopeen puolen päälle mutta samalla ajomoottorin solenoidilta häviää sähkö.
Kone ilmoittaa dpf vaihdon olevan tarpeen ei muuta.
Senverran testasin että ajomoottorin solenoidin johdon irrotus aiheuttaa vikakoodin, saman tekee ajomoottorin paineanturi ja vaihteiston nopeusanturi joka ilmeisesti mittaa ajomoottorin pyörimisnopeutta.
Siis puuttuuko liike kokonaan vai onko vain hidas? Antureista päätellen tämä on nopea versio.
 
Viimeksi muokattu:
Pelkästään hidas. Nopeus ei havaittavasti muutu kun kilpikonnalta vaihtaa jänikselle.
Se tossa ihmetyttää kun kumminkin vaihteistossa vaihtuu alue ja samalla ajomoottorin pyörimisnopeus hidastuu.
 
Pelkästään hidas. Nopeus ei havaittavasti muutu kun kilpikonnalta vaihtaa jänikselle.
Se tossa ihmetyttää kun kumminkin vaihteistossa vaihtuu alue ja samalla ajomoottorin pyörimisnopeus hidastuu.

Ottaako dieseli täydet kierrokset? T asento päällä nämä muistaakseni pitäis kiertää sen pari tonnia kaasu pohjassa. Ajo on ensimmäinen missä näissä tehon puute tuntuu ja varsinkin nopea ajo.

Tuo DPF herjakin voi nimittäin olla syynä, tämän ikäluokan päästölaitteet on hieman surullisenkuuluisia...
 
Ottaako dieseli täydet kierrokset? T asento päällä nämä muistaakseni pitäis kiertää sen pari tonnia kaasu pohjassa. Ajo on ensimmäinen missä näissä tehon puute tuntuu ja varsinkin nopea ajo.

Tuo DPF herjakin voi nimittäin olla syynä, tämän ikäluokan päästölaitteet on hieman surullisenkuuluisia...
Hyvin lähellä tota kierrokset on. Alimmat kierrokset tais olla 1600 kun noita eri alueita kokeili.
Tossa ei renkaat pyöri lujaa edes ilmaan nostettuna.

Tota aikaisemmin testatessa koneeseen sai vauhtia kun ajomoottorin solenoidille syötettiin erikseen virtaa. Joku nyt estää ton jäniksen käytön. Toiminta vaan hieman erikoinen kun vaihteistossa vaihtuu nopee puoli päälle ja samalla häviää tolta ajomoottorin solenoidilta sähköt.
 
Siis puuttuuko liike kokonaan vai onko vain hidas? Antureista päätellen tämä on nopea versio.
Noista antureista vielä. Ajomoottorin paineanturi liittyykö ton toiminta ajopuoleen kenties niin että paineen noustessa tarpeeksi korkealle moottorin solenoidilta ohjainlaite katkasee sähkön?
 
Hyvin lähellä tota kierrokset on. Alimmat kierrokset tais olla 1600 kun noita eri alueita kokeili.
Tossa ei renkaat pyöri lujaa edes ilmaan nostettuna.

Tota aikaisemmin testatessa koneeseen sai vauhtia kun ajomoottorin solenoidille syötettiin erikseen virtaa. Joku nyt estää ton jäniksen käytön. Toiminta vaan hieman erikoinen kun vaihteistossa vaihtuu nopee puoli päälle ja samalla häviää tolta ajomoottorin solenoidilta sähköt.
Se ajomoottorin solenoidi on PWM joka lähtee nollilta aina nopealla ajolla, eli maksimitilavuudella. Sitä syöttää V-ECU ajomoottorin paineanturin ja kierrosanturin tietojen perusteella, jompikumpi nyt ei pelaa niin kuin pitäisi.

Nopea vaihde on käytössä ainoastaan jäniksellä, kaks hitaampaa ajonopeutta toimii jakovaihteiston hitaalla puolen tuota ajomoottorin tilavuutta muuttaen.

Noissa pitäisi kohtuudella jo näkyä anturitietoa huoltotilan kautta. Eli näytön valikko kohtaan Huolto, valintanappi pohjaan kunnes kone ilmoittaa siirtymisestä huoltotilaan ja sitten Hydrauliikka valikosta löytyy nuo anturitiedot. Ei todellakaan mitenkään selkeästi mutta tulkitsemalla yleensä ymmärtää mikä on mikäkin.
 
Muisti palailee pätkittäin...

Noita paineantureita on muuten pitänyt vaihdella muutamaan koneeseen, se tais olla juurikin niin että ne hajoaa jumittuen näyttämään isoa lukemaa koneelle ja silloin kone menee hitaaksi.
 
ajomoottorin solenoidi on PWM joka lähtee nollilta aina nopealla ajolla, eli maksimitilavuudella. Sitä syöttää V-ECU ajomoottorin paineanturin ja kierrosanturin tietojen perusteella, jompikumpi nyt ei pelaa niin kuin pitäisi.
Tota arvottiin onko propo vai perus solenoidi.
Muisti palailee pätkittäin...

Noita paineantureita on muuten pitänyt vaihdella muutamaan koneeseen, se tais olla juurikin niin että ne hajoaa jumittuen näyttämään isoa lukemaa koneelle ja silloin kone menee hitaaksi.
Vastaavia anturivikoja joskus kyllä on eteen tullu.
Tossa tapauksessa kun oikean anturitiedon löytää niin arvon ei pitäisi juurikaan muuttua paineen noustessa. Täytyypä köydä huomenna tutkimassa.
 
Muisti palailee pätkittäin...

Noita paineantureita on muuten pitänyt vaihdella muutamaan koneeseen, se tais olla juurikin niin että ne hajoaa jumittuen näyttämään isoa lukemaa koneelle ja silloin kone menee hitaaksi.
Löytyhän tuolta mittaristosta lukemia. Nopean ajon paine ei ollu jumiin jääny, seuras kuormitusta 0-360bar välillä.
Tämmönen lukema kylläkin löyty.
Tossa kohtaa kumminkin koneella vauhtia niin paljo kun löytyy.
20240418_103957.jpg
 
Takaisin
Ylös