Pienehköt kysymykset,joille ei viitsi tehdä uutta topiikkia.

Viestiketju:
Pienehköt kysymykset,joille ei viitsi tehdä uutta topiikkia.

Venetrailerin akselin mutterissa ei ole sokkaa tai uraan taitettavaa reunusta. Miten tuollainen mutteri pysyy kiinni? Ja pysyyko ne kiinni kertaalleen avattuna?

Muistaakseni se on tällainen:

https://www.vaunushop.fi/perakarrytarvikkeet/tuote/laippamutteri-m24x1-5-32mm-30402/30402/
No periaatteessa laippamutterin laippa antaa aika koan kitkan, mutta jos epäilyttää lyö piikillä musun ja "pultin" kierteiden yhtymäkohtaan kunnon piste....ei aukee itestään.
 
Voi olla että mutun yläosa on hieman litistety kierteytyksen jälkeen, eli on lievä ovaali. Lukittuu kyllä tehokkaasti, kun on mutun yläosassa alimittainen ja soikhia reikälöönen .....
Normia monissa V-8 koneissa keinuvipujen mutuna ja myös monissa laakerien kiristykseeen käytetyissä muttereissa
 
Ainakin Al-Ko:ssa on hieman litistetty kierre ja tehtaan jäljiltäkin aika kovalla kierrelukitteella kiinni. Nuo laoppamutterithan vedetään "kiinni", eli laakeri on sen tyyppinen kokonaispaketti, että laakerivälystä ei säädetä mutterin kireydellä.
 
Eipä tullut mutterin mahdollinen ovaali muoto mieleen, pitääpä tutkia. Laakerit ovat tosiaan kompaktilaakereita ja kiristysmomentiksi on mainittu 280Nm, eli ilmeisesti mutteri vedetään käytännössä pohjaan.
 
Löytyi tällainen Majavan ohje:

Mikäli perävaunun akselinnavassa on laakerien lukituksessa käytetty lukkomutteria, täytyy se uusia joka kerta kun mutterin kiertää auki, lukkomutteria saa käyttää vain kerran, tämän jälkeen on vaihdettava uusi lukkomutteri. Lukkomutteri kiristetään momenttiavaimella. Kiristysmomentti Ma 280 Nm. Huom. liian kireälle säädetyt laakerit johtavat laakerivaurioihin!


http://www.pvtarvike.fi/img/cms/Ohjeet/Majava kayttoohjeet.pdf

Kertakäyttöinen lukitus mutterissa?
 
Tuo on sellainen vastuuvapauslauseke.

Autoissa on ollut samaa takanavan kiinnitystä. Esim. joku Micran takarumpu pitää purkaa aina mutteri irroittamalla, jotta päästään käsiksi jarruosiin. Ja jarrujen puhdistus kuuluu vuosihuolto-ohjelmaan. Koskaan ei ole uutta mutteria laitettu.
 
Duracell paristot tuntuu olevan tyhjetessään herkkiä vuotamaan, vaikka muuten ovatkin mainioita. Onko empiirisiä kokemuksia jostain muusta merkistä, joka ei vuotasi? Riistakamera on kytketty muuntajalla Imatrankoskeen, mutta tarvitsevat paristot kuitenkin toimiakseen. Kelpais vähemmän hyvä paristo, joka kuitenkaan ei vuoda tyhjetessään.
 
Mitenkäs joku akkupatteri, voi toki olla että laite hylkii himpan alempaa kennojännitettä.
 
Duracell paristot tuntuu olevan tyhjetessään herkkiä vuotamaan, vaikka muuten ovatkin mainioita. Onko empiirisiä kokemuksia jostain muusta merkistä, joka ei vuotasi? Riistakamera on kytketty muuntajalla Imatrankoskeen, mutta tarvitsevat paristot kuitenkin toimiakseen. Kelpais vähemmän hyvä paristo, joka kuitenkaan ei vuoda tyhjetessään.
Tarvitseeko....eli onko siellä vaan joku "kytkin" jota paristot painavat että elektrisitettti kulkee. Joku härpäke oli kyseisenlainen ja osavanmittainen puukalikka painoi "kytkintä" jolloin laturi antois suoraan virtaanoo...
Eli siellä patterikotelon jommassa kummassa päässä on jousiliuska, joka ei anna yhdistää laturia virtapiiriin ellei paristot ole paikoillaan, saattaa olla piilossa siellä muovivalun sisällä. Asia löydettiin ihan sattumalta ku oli laturi kiinni ja kaveri painoi patterikotelossa sormella sitä, en muista oliko plussa vai miinuspään pariston kytkentäliuskaa ja härpäkkeen näyttöön syttyi valo....

Muoksista...
Joku laite oli, kun purettiin, että muuntajalta meni piuhat siten että paristokotelossa kun yhdisti hyppylangalla plussan ja miinuksen niin toimi muuntajalla....
 
Aika outo jos tarvii paristot ulkopuolisesta virtalähteestä huolimatta ..... UoVision ( död ) ja tuo Moultrie riistakamera toimii ilman pattereita ulkopuolisella virtalähteellä ( akku )
 
Tässä on ulkoisen virran syöttö hölmösti. Sen saa kytkettyä vasta sitten kun laitteen kansi on kiinni. Tarvii patterit, jotta saa asetukset kohdalleen.
 
UoVision oli kanssa niin, että piti johto ottaa irti että kannen sai auki. Mut siellä oli ilmeisesti jokin sisäinen varmuusvirtalähde, koska aina asetukset säilyi.
Tuo Moultrie ei myöskään hukkaa asetuksia, vaikka paristot ( 12kpl AA ) ottaa kaikki pois ja sit asettelee uudet paristot, niin asetukset säilyy kohdallaan.
 
Ulkoisen virran syöttössäkin on ollut ilmeisesti jotain haasteita. Ei oikein hyppää virta...

_20190922_192810.JPG


Ehkä tinailen ulkoisen virran johdon kiinni suoraan laitteen paristokoteloon ja unohdan patterit...
 
Johan myrkyn lykkäs! Vein pojan Poloa katsastukseen, hylky tuli. Mutta, apurunko ruosteessa tukivarsien kiinnityspaikasta ihan edestä. Eikä saa itse hitsata. Mitäs nyt neuvoksi, mistä ehjä apurunko? Lienevät purkaamoilla kaikki samanlaisia. Itse hitsaten ja maaalit/massat päälle ja sanoo että vaihdettu on?Kysyin huvikseni uutta, 569€ ja kaksi viikkoa saksasta tilaten. Ei kannata :mad:
 
Takaisin
Ylös