Pienehköt kysymykset,joille ei viitsi tehdä uutta topiikkia.

Viestiketju:
Pienehköt kysymykset,joille ei viitsi tehdä uutta topiikkia.

Mun viimeinen C5 oli vanha taksi ja sitä ostellessani soitin edelliselle omistajalle. Oli vaihtanut skodaan kun kollegat oli niin kehuneet että on viimosen päälle pelejä. Seuraava kommentti olikin sit paljon puhuva kun tiedustelin miltä preemiumi oli maistunut: "Kyllä vituttaa kun tälläseen lankesin, koulukyytilapsetkin kysyivät et miks tää auto ryskyttää tälleen"
 
Mun viimeinen C5 oli vanha taksi ja sitä ostellessani soitin edelliselle omistajalle. Oli vaihtanut skodaan kun kollegat oli niin kehuneet että on viimosen päälle pelejä. Seuraava kommentti olikin sit paljon puhuva kun tiedustelin miltä preemiumi oli maistunut: "Kyllä vituttaa kun tälläseen lankesin, koulukyytilapsetkin kysyivät et miks tää auto ryskyttää tälleen"


Kerran isäukon bimmerissä istuin vänkärinä ja yritin puhelimella viestiä kirjoittaa mutta eihän siitä mitään tullu ku kottero pomppi ja tärisi koko ajan :confused:. Vitosen kyydissä tarvi ku näpytellä menemään hyvin etusormi osuu kirjaimille :).
 
Vaihdoin Ebaystä pari vuotta sitten ostetun tehdaskorjatun laturin 1998 Nissan Micraan. Vanhassa ei ole vikaa, mutta autolla on ajettu 204000 km, joten mitä sitä laturia säästelemään. Kun vanha vikaantuu, eipä tule paniikkia, kun vaihtaa ajoissa.

Mutta vaihdettu laturi piti aika karmeaa ääntä. Vähän sellainen metallinen sirittävä ääni. Kuin pitkä ohut peltisoiro raapisi asvalttiin, ehkä vähän muistuttaa puitten sirkkelöintiäkin, kun sirkkelin terä soi.

Autoa useaan kertaan käyttäessä ääni vähän vaimeni, mutta taidan silti vaihtaa vanhan paikalleen. Samankaltainen ääni on tainnut kuulua vanhastakin, koska joskus auton käynnistyksen jälkeen on pari sekuntia kuulunut outoa räminää. Olen luullut, että pakoputki rämisee, mutta on se saattanut olla laturikin.

Onko muut huomanneet varsikin juuri kunnostetuissa latureissa vastaavaa, lähteekö ääni ajamalla? Laakeritkohan siellä ääntävät?

Uusi ja vanha ovat Boschin tekeleitä 65 A, päällepäin täysin identtisiä.
 
Vaihdoin Ebaystä pari vuotta sitten ostetun tehdaskorjatun laturin 1998 Nissan Micraan. Vanhassa ei ole vikaa, mutta autolla on ajettu 204000 km, joten mitä sitä laturia säästelemään. Kun vanha vikaantuu, eipä tule paniikkia, kun vaihtaa ajoissa.

Mutta vaihdettu laturi piti aika karmeaa ääntä. Vähän sellainen metallinen sirittävä ääni. Kuin pitkä ohut peltisoiro raapisi asvalttiin, ehkä vähän muistuttaa puitten sirkkelöintiäkin, kun sirkkelin terä soi.

Autoa useaan kertaan käyttäessä ääni vähän vaimeni, mutta taidan silti vaihtaa vanhan paikalleen. Samankaltainen ääni on tainnut kuulua vanhastakin, koska joskus auton käynnistyksen jälkeen on pari sekuntia kuulunut outoa räminää. Olen luullut, että pakoputki rämisee, mutta on se saattanut olla laturikin.

Onko muut huomanneet varsikin juuri kunnostetuissa latureissa vastaavaa, lähteekö ääni ajamalla? Laakeritkohan siellä ääntävät?

Uusi ja vanha ovat Boschin tekeleitä 65 A, päällepäin täysin identtisiä.
Oos vapaakytkimellä? Se voi aiheuttaa jänniä ääniä jos on epäkunnossa.

Muut mekaaniset viat kuulee ja tuntee jo käsin pyörittäessä.
 
Mites, oliko uudessa laturissa uusi hihnapyörä? Saattaapi kitistä monella tapaa, kun on kulunut hihna ja muut hihnaoyörät.
 
Jos kunnostettu laturi koottu joillain heikkolaatuisilla tai magneettisesti epäsopivilla tarvikeosilla, niin saattaa pyörrevirrat saada laturin vinkumaan.
 
Vika saattoi selvitä.

Laturia irrottaessa jostakin putosi iso jousiprikka. Lattialla oli myös iso mutteri. Laitoin vanhan laturin paikalleen, koska uuden hihnapyörä vaikutti vemputtavan. Vanhalla kaikki toimi taas kuten pitääkin.

Aloin tutkimaan uutta laturia. Kangotin 6-uraisen hihnapyörän irti. Ei kiilaa, ei booreja. Kiinnitys oli vain mutterin varassa, joka oli autotallin lattialla. Eiköhän se vika ollut siinä. Hihnapyörä luisti akselilla.

Pitää kokeilla saanko hihnapyörän kiristyksellä vemputuksen riittävän vähäiseksi.

Laturi pyörii käsin täysin äänettömästi. Hihnapyörä vaikuttaa uudelta.

Jos ei muuta, hihna ainakin tuli vaihdettua. Ostin auton 3,5 vuotta sitten 96 000 km ajettuna ja nyt siinä on melkein 110 000 km enemmän. Voi olla, että vanha hihna on alkuperäinen. Näyttää kyllä hyväkuntoiselta.

Latureitten jumppaaminen edestakaisin on aika työlästä, vaikka ei tarvitse mennä edes auton alle. Saa nähdä viitsinkö lähiaikoina vielä kerran kokeilla.

Kiitoksia osaa ottaneille. Hyviä vihjeitä.
 
Laturisiivan mutu "mopotetaan kunnolla kiinni" , ei tarvii kiiloja tai kartioita ....
 
Tarpeeksi kun pulttimopolla hakkaa, niin roottoriin tulee maavuoto. Kannattaa olla varovainen.
 
Joo, äsken mopotin, mutta en ihan loppuun asti. Lopetin, kun kiristyminen alkoi hidastumaan. Välissä rajoittimena oli 90 Nm jatkovarsi, mutta se ei ehtinyt toimimaan. Etukäteen ei tullut edes mieleen, että se olisi vain sormikireydellä.

Tarkoitus on vaihtaa vesipumppu, kunhan oikeanlainen apulaitehihnan kiristyspyörä saapuu, joten kokeilen uutta laturia samalla kerralla, kun muutenkin pitää laturinhihna löysätä. Tai ehkä joskus ensi vuonna. Olen talvilomalla tämän viikon ja paljon kaikenlaista muutakin pitäisi ehtiä tekemään loppuviikon aikana.
 
Taitaa olla tuo uus prässi ihan turha ostos.
Ohjetarrassa lukee että ei saa käyttää alkoholin vaikutuksen alaisena :hermot::hermot:
No kuka noita pajahommia nyt selvinpäin tekee :tuplahäh::epätieto::huikat:
 
Samaten luki myös kantojyrsimen ohjeessa, ei saa käyttää alkoholin vaikutuksen alaisena eikä lasten nähtävillä.
 
Samaten luki myös kantojyrsimen ohjeessa, ei saa käyttää alkoholin vaikutuksen alaisena eikä lasten nähtävillä.
Aikanaan, lapsena, lääkäri määräsi minulle jotain käsivoidetta. Kysyin sitten äidiltä voinko käyttää sitä, kun tuubissa luki -EI LASTEN KÄSIIN - :D, nykyään taitaa lukea -ei lasten ulottuville -.
 
Takaisin
Ylös