Pellettilämmitys

Pitää oikein kysyä kun en asiasta mitään tiedä. Onko se pesä alkuperäinen, vai onko sitä jotenkin muutettu pelletin takia? Käytätkö klapeja ollenkaan vai pelkkää pellettiä?
Kuvia löytyy täältä muistaakseni pelletin polton apuvalineet- ketjusta, ainut muutos on parin hellanrengasvalin tiivistäminen puretulla asbestinyorin saikeella, pohjalla pystyssä 6 puubrikettia, joiden päällä pelletit ovat, toimii mulla, en ota vastuuta muiden tuunauksista, katso kuvat!

Oli ihan viimeinen hetki kyllä asentaa toi.
Ukkolla jalat menny äkkiä huonoksi.
Tänään ei oo ulkona käynyt, sisällä liikkuu hyvin vähän kahden kyynärsauvan kanssa, sellaisin 15-20cm askelin.
Ainakin kahdesti päivän aikana kaatunut, eikä pääs omin avuin ylös.
Pihalle tullessa olis rappuissa kolme askelmaa, mahtaisko selvitä kaatumatta niistä.
Taitaa olla aika alkaa suunnittelemaan pitkää loivaa ramppia siihen.
Toivotaan paranemisia sinne!
Katsoin sun videon pellehommista. Ihan ensteks heität ne jakkarat sieltä huittisiin ja teet kunnon nousutason siihen pelletti laarin eteen. Muovi jakkaralle ja noille muille nousee kuka tahansa, kaatuessaan ei ole kyllä ukkoa auttelemassa.

Kuvia löytyy täältä muistaakseni pelletin polton apuvalineet- ketjusta, ainut muutos on parin hellanrengasvalin tiivistäminen puretulla asbestinyorin saikeella, pohjalla pystyssä 6 puubrikettia, joiden päällä pelletit ovat, toimii mulla, en ota vastuuta muiden tuunauksista, katso kuvat!
Lueskelin ketjua, vaikuttaa mielenkiintoiselta hommalta! Pitääpä vihjata asiasta parille puulämmittäjälle.

Toi systeemi toimii sekä käytöllä hyvin, poltan klapeja, brikettiä =a pellettiä, mitä nyt sattuu olemaan, tosin tänä talvena on menty sähköllä, kun tuo ottobock kasvoi persiiseen kiinni....

Toivotaan paranemisia sinne!
Katsoin sun videon pellehommista. Ihan ensteks heität ne jakkarat sieltä huittisiin ja teet kunnon nousutason siihen pelletti laarin eteen. Muovi jakkaralle ja noille muille nousee kuka tahansa, kaatuessaan ei ole kyllä ukkoa auttelemassa.
No, ei tarvii hetkeen tehdä mitään muutoksia mihinkään.
Tuskin tällä viikolla kotiutuu......

Olin 6 vuotta pellettihelvetissä Biona -polttimen kanssa, aina jotain rikki tai ruuvi tukossa. Palo- ja häkähäyttimet piippaili ja seinät mustui.

Minä olin pellettilämmittäjä 13 vuotta kunnes viime syksynä siirryin kaukolämpöön. Ensimmäinen poltin oli Biona merkkinen ja oli vielä huonompi kuin tuo videossa esitetty.

Biona Active / Biona2000 -polttimet kyllä jakaa mielipiteitä rajusti. Itse olen nyt 10 vuotta lämmittänyt käytettynä hankitulla Bionalla, eikä ole kyllä toistaiseksi mitään aikomuksia vaihtaa muuhun. Luonnollisesti tähän ajanjaksoon mahtuu muutama vikatilanne, mutta ei nyt mitään ylitsepääsemätöntä.

Kyllä se pelletin hinta varmaan tuplautuu ensisyksyksi. Eikä ihan heti laske, vaikka raakaöljy tulisikin alas.
Samaan päädyin kun ensi talven lämmitysenergian hintakehitystä arvailen. Tässä torpassa on se ongelma, että tuon takanrotiskon lämmönluovutus ei riitä kunnon pakkasilla ja lattialämmityksiä joutuu kääntämään päälle. Ja ne tunarit kun ei saa sitä olkiluoto kolmosta verkkoon niin sähkö ei taida olla halpaa talvella.
Taitaa olla viisainta etsiä jostain intoa + KUNTOA ja alkaa väsätä alakerran hormia pystyyn. On vaan niin pirun kallista asianmukainen, esmees PAROC Pro Wired Mat 680, palovillamatto.
Vastaavalla kamalla tein 2x50mm eristyksen limittäin yläkerran hormiin ja oli hyvää matskua tehdä ja toimii loistavasti. Minusta kun tämmöiset hommat pitää tehdä just eikä melkein.

Taitaa suomen sähkö seurata euroopan markkinoita. Laskee vasta kunhan sotatila loppuu ja talous lähtee nousuun.
Pohjoismaista hintaa seuraa. Pahin ongelma on edelleen Ruotsin reilusti alimitoitettu ja ikivanha kantaverkko. Norjasta ei saada siirrettyä tarvittaessa isoja määriä halpaa vesivoimaa. Yhden uuden linjan ovat rekentaneet Ruotsiin, mutta sen kapasiteetti ei alkuunkaan riitä.

Ruotsihan on aika pullonkaula tuolla saralla.....
Pohjoisemmasta ruåttista tuodaan sähköö tänne ja sit taas täältä sitä siirretään Olkiluodon ja Maarianhaminan kautta takas Ruåttiin.....

Nyt kaikki rakennusluvattomia takkoja ja piippuja muuraamaan. Itse aloitin jo kaverille:

IMG_20220810_122226.webp

Lintilä ihmeesti känää vastaan suomalaisen kapasiteetin käyttöönottoa. Tulee mieleen ne nekerpojat jotka kirmailee savannilla sen ratakiskonpätkän kanssa jotta sen pudotettuaan pääsevät nopeemmin leijonaa karkuun. Vai mitä järkee on pantata esim Forttumin porilaista sähköntekolaitosta sillä perusteella, että joskus voidaan tarvita lisäkapasiteettia.

Kyllä sitä lisäkapasiteettia tarvitaan nyt tulevana talvena. Niillä säästöohjeilla mitä tyhmälle kansalle jaetaan voi pyyhkiä ensin p......ä ja sitten nenää, niin tyhmiä ei suomalaiset voi olla että niitä tarvitaan. Vai olemmeko meo_O

Lintilä ihmeesti känää vastaan suomalaisen kapasiteetin käyttöönottoa. Tulee mieleen ne nekerpojat jotka kirmailee savannilla sen ratakiskonpätkän kanssa jotta sen pudotettuaan pääsevät nopeemmin leijonaa karkuun. Vai mitä järkee on pantata esim Forttumin porilaista sähköntekolaitosta sillä perusteella, että joskus voidaan tarvita lisäkapasiteettia.

Kyllä sitä lisäkapasiteettia tarvitaan nyt tulevana talvena. Niillä säästöohjeilla mitä tyhmälle kansalle jaetaan voi pyyhkiä ensin p......ä ja sitten nenää, niin tyhmiä ei suomalaiset voi olla että niitä tarvitaan. Vai olemmeko meo_O
Kait siellä taustalla on sitä, että on luotettu OL3 tuloon niin vahvasti ja viherpiiperryksen takia kun pitäis hiilestä luopua, niin ei ole tehty tarvittavia ennakoivia huoltoja ja remontteja ajoissa, joten Porin hiilivoimala ei yksinkertaisesti kestä jatkuvaa käyttöä. Kautta rantain jo ennen tätä kohua olen kuullut, että ei ole juurikaan ylimääräistä rahaa upotettu noihin vanhoihin laitoksiin.

Kait siellä taustalla on sitä, että on luotettu OL3 tuloon niin vahvasti ja viherpiiperryksen takia kun pitäis hiilestä luopua, niin ei ole tehty tarvittavia ennakoivia huoltoja ja remontteja ajoissa, joten Porin hiilivoimala ei yksinkertaisesti kestä jatkuvaa käyttöä. Kautta rantain jo ennen tätä kohua olen kuullut, että ei ole juurikaan ylimääräistä rahaa upotettu noihin vanhoihin laitoksiin.
Ai se on vanha, jännä ettei Forttumi siihen vetoo. Pelkkään polttoainepuuttoon ja väen vähyyteen

Ai se on vanha, jännä ettei Forttumi siihen vetoo. Pelkkään polttoainepuuttoon ja väen vähyyteen
No ei suhteettoman vanha, kolmisenkymmentä vuotta, mutta vaatisi käsittääkseni ns. ison huollon lähiaikoina. Yrittävät lykätä sitä rajoittamalla käyttöä.

Niin......
Mitä sitä toistaiseksi reservissä olevalla ja alasajetulla laitoksella huoltoja tekemään, väkeä pitää ja niitä polttoainevarastojakaan........

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin