Palvelinten nimet

Minusta tuntuu myös todella hölmöltä, kun joissain tehtaissa koneille on annettu nimet. Martta ulosti nyt sutta ja Simo teki tätä. Joku paperikone #4 kuulostaa järkevämmältä.

Noiden virtuaalikoneiden kanssa kun puuhaa, niin saa huonoja toimintamalleja normaaliin konttorihommaan. Jos joku virtuaalikone oikuttelee, niin se tapetaan ja tehdään uusi tilalle. Paljon nopeampaa kuin alkaa kyselemään, että onko paha olo ja mikä ahdistaa. 😁

Se semmoinen numero/kirjainkoodi niille jokaiselle löytyy jokatapauksessa, ja toi nimi onkin vain siksi,
että se on ihmisen helppo muistaa. Tolla nimellä siis saa sen "exaktin osoitteen".

Miten olisi, jos "konekansa.net" sijaan joutuisitkin aina kirjoittamaan "65.109.228.86" ? Alkaa äkkiä nimet maistumaan.

Unohtamatta IPv6 osotteita. Kahdeksan neljän heksanumeron pötköä.

muistuu mieleen opiskelukaverin kotiverkon koneet, tehokkaampi oli mylly ja laiskempi persvako nimeltään.

Minulla on hyvin yksinkertaiset nimet virtuaalipalvelimilla. Toinen on nimeltään Unifi-palvelin ja pyörittää Unifi-vempeleiden kontrolleria. Toinen taas on nimeltään Datapalvelin ja pyörittää InfluxDB:tä ja Grafanaa lämpötilojen seuraamista varten.

Juu sillä mä ton "/kirjainkoodi":n jätinkin, mutta pidin sitä jo liian rajuna esimerkkinä:leveahymy:.

Tuli vielä sellainenkin skenaario Mieleen mitä oon jossain joskus törmännyt. Käytetään pitkää kokonaislukua ilmaisemaan osoite. Ohjelmakoodissa nopeuttaa laskentaa kun jokaista oktettia ei tarvitse käsitellä erikseen. (esim. netmaskin kanssa puljaaminen kun voit suoraan yhdellä and tai xor funktiolla päästä tulokseen)

Teoriassa ja isosti yleistäen osoite voisi olla väliltä 0 - 4294967295. Helppo muistaa.

Palvelinten nimistä niinkään mutta siskolla oli opiskeluaikana Hyvinkäällä langattoman lähiverkon nimi mobiilireitittimellä SUPO valvonta-auto3.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin