Päivä pulkassa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Josva
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eipä sitä työtä mukaansa saa. Jos ei ole oma firma, niin mitäs väliä sillä on, mitä eläköitymisen jälkeen siellä tapahtuu?
Eipä niin, on siellä 20-30v töissä olleita jotka luottavat kuin kiveen että hommaan töitä.
Se on vain sitten tuttu - turvallinen elämä muututtava heidänkin kohdala, ei sen pitäisi olla katastrofi?

On eräs mies joka oli17 vuotiaana aloittanut firmassa, isossa semmoisessa, teki enemmän kuin oman osansa, sai kovastikin kiitosta hommistaan isonpaa ulkolaista jotoporrasta myöden.
Sitten tuli lähiesimieheheksi oikein kunnon kiipijämulkku joka otti tän tekoset omalle kontolleen "minä ohjeistin ja ei ne muuten olis osannu tehdä, koko ajan sai olla valvomassa." tyyppi.
pari vuotta tätä katseli, sitte oli tuumannu just kun joku oikein iso homma olis pitäny alkaa vetämään, että eiköhän 40 vuotta piisaa, pistäkäähän eurot jonoon.
Vaihtoi puhelinnumeron, sähköpostiosoitteen, myi talon ja kaksi autoa, ostivat emäntänsä kanssa isohkon matkailuauton ja morjenstivat lähtiessään. En oo kuullu pariskunnasta mitään sen jälkeen, eli noin viiteen vuoteen.

Eipä niin, on siellä 20-30v töissä olleita jotka luottavat kuin kiveen että hommaan töitä.
Se on vain sitten tuttu - turvallinen elämä muututtava heidänkin kohdala, ei sen pitäisi olla katastrofi?
Meinaatko, että firman toiminta loppuu, jos lähdet? En kyllä usko, että tuollaisessa isossa yrityksessä kukaan olisi korvaamaton. Toki poikkeus voi vahvistaa säännön.

Viimeksi muokattu:
aikanaan ku yks töikaveri lähti nii hetkosen mietti että mitenköhä sitä pärjätään. Hyvästi sitä siitä meni, jäljelle jäänneet otti vähä vastuuta enenpi ja sitä kautta oppi asioita.

Minä olen jatkajani kouluttanut sen minkä pystyy, ohjannut ja neuvonut sen minkä kerkiän. Helpommalla oisin päässyt tekemällä vain sen minkä tarvis.
Miksi sitä tietoa pimittämään, ei siitä mitään kostu.

Meillä on töissä nuoria, joille reissuhommat on ihan nounou.
Ykskin kysyi eräänä perjantaina, että missä päin kävin.
Kerroin sille että maanantaina ajoin paikallisajoa, tiistaina läksin reissuun ja nyt lähen kotiin.
Tää korvakorupoika oli et mitä hvettiä, eihän tommosta pysty tekemään.
Sanoin sille et ihan normihommaa...

Puoli vuosisataa sitten olin erään mittausfirman hommissa.
Enimmäkseen tehtiin ilmakuvien perusteella kaavojen pohjakarttoja.
Kerran rauhallisena talvena tutkailin menneitä vuosia.
Viiden vuoden aikana oli ollut n. 100 kohdetta 60 kunnassa.
Olisiko tuossa reissaamisen tuntua.

On ja koko ansio työ viikokokin, sauna lämpiää. Meinaan ottaa muuten vähäsen alkoholia.
Voi helevetin helevetin kuustoista, maailman laajuiset omistajakonsernit ei näe pienten 'Suomen' yksikön - yksiköiden tilannetta. Käskyjä käy millä ei ole sitten päätä ei häntää. Tällaiseksi maailma on mennyt, odotan vain lakkauttamis päätöstä että pääsis ansiosidonnaiselle ja eläkkeelle. Kunhan sais nyt vain nollattua nupinsa viikonlopuksi, se on vain tärkeintä!

Oikein sekava ja työntäyteinen viikko takana, melkolailla kaikki valmiina kesän ja kesätyöntekijöiden saapumiseen.
Aina löytyy jotain parannettavaa, mutta nyt on saatu valmistautua hyvissä ajoin.

Haettiin päivät kohdalleen palkanlaskijan ja esimiehen kanssa, lomapäiviä löytyi 83 pitämätöntä, niitä alan pitään 8.5 ja palaan 9 päiväksi töiihin elokuun lopulla, ja sitten on minun työ ura taputeltu. Hyvillä mielin jään pois, toiset jatkaa. Uusia olen kaitsenut alalle, itse jätän tasapinnalla olevan vesilasin jälkeeni, en koe itseäni korvaamattomaksi.
48 vuotta tulee työsuhdetta täyteen sinä päivänä kun se loppuu. Monellaisen kaverin ja työporukan kanssa olen töitä tehnyt, ja kaikkien kanssa työt tullut tehtyä. Joistakin tullut ystäviä, jotkut jääneet työkavereiksi. Ne joitten kanssa aloittelin olisi nyt yli pitkästi yli sata vuotiaita, hyviä ohjeita ja kannustusta sain heiltäkin.
Nyt ollaan kohta uuden edessä.

Kiireinen viikko ollut, mutta perjantai ei mennyt kuin vartin ylitöiksi. Nyt on syöty ja hetki levätty, jos iltavuoroon vielä lähtis virittelemään vedet rantasaunalle huomista varten.

Töitä oli taas koko viikon edestä, tänään oli aikomus lähteä kotiin puol neljän aikaan mutta 17.30 sit lähdin.
Lentsua edelleen yrittelee, saunan kiukaassa on tulet ja kohta pääsee lämpimään istuskelemaan.

Lomaviikko lopuillaan, reilu viikko töitä ja nykyisen firman kamppeiden palautus wappuviikon puolivälissä josta lomalle toukokuun loppuun asti. Kerrankin saa rauhassa käydä Lahden näyttelyssä :) Kesäkuun alusta seuraavaan hommaan.

No siitähän kerkee sit Paukepäivillekkin, parin kelkan kanssa....
Sillä viikolla käydään loppuviikosta kaverin mökillä Enontekiöllä tekemässä uusimpaan kömmänään katto, viime kesänä pystytettiin runko, jne. ja nyt hoidetaan sateelta suojaan.

Voi herra jumala mikä viikko takana, sauna kuitenkin jo lämpiää.
Heti töiden jälkeen tihnehdin kasvimaalla että saisi näin heti aluksi jollain tapaa pälliänsä nollattua ennen kuin menee perheen pariin, kuormitus ei ole fyysistä vaan psyykkistä. En tiedä voitteko ymmärtää miltä tuntuu kun ihmistä revitään eri suuntiin koko työpäivän ajan tauotta? Ei sen hetken rauhaa vaan asiaa asian perään tauotta joihin pitää tehdä myös pitävä päätös, nyt tuntuu siltä kun hulabaloo on viimeinkin rauhoittunut. Että takki on täysin tyhjä. lyyhistyn vain sikiö asentoon itkemään!

Käyty on saunassa, otin vielä jäähdytellessäni pari puhelua viellä niille joiden hampaankolloon luulin jäävän jotain. Asiat sovittiiin niin näin Voi Äitienpäivä viikonloppu voi alkaa nostaa voin tanssijalkaa, jes!!

Vinkki vinkki muillekkin samoista esimies tehtävisssä kärsiville, olkaa täysin rehellisiä, puolueettomia, oiikeuden mukaisia, tessin mukaan kaikki, älkääkä uskoko mitään satutarinoita 90%. Voi vittujen vittu mitätämä homma on, eli itse itsestään on pidettävä huolta kaikesta ja etenkin omasta itsestään kun ei oo perseen pyyhkjöitä meillä huutaisimmeko vaikkapa kuinka kovaan.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin