Onko wanhoja maastureita?

Onpa tormakkaan näkönen Jeeppi! Olikos tuo malli lempparinimeltään Marilyn?
Marilyn oli se pykälää pienempi, FC-150. Lyhyempi akseliväli ja kapeampi raideväli, tämän tyylinen.
IMG_4583.webp

Oli taannoin joku ihme maasturi/harrasteauto-kuume. Haaveilut risteili rodi/jenkkiauto/museoauto -maailmoissa. Selasin nettiautoa ja kattelin Volvo Lapplandereita ja vastaavia. Sitte tuli vastaan vähä outo vehjes: VW Iltis. Ilmotuksessa mainittiin et VW-Audi 1.7 kone niin aaattelin et se oli joku rakenneltu laite niin sivuutin ilmotuksen jonkun kerran. Sit lopulta kuukelit että mikä ihme auto tuo on. Historia olikin aika kiinnostava, tommosilla on ajettu jopa rallia! Soitin myyjälle ni se olikin MR-auto. Asiat eteni siihen pisteeseen et löysin lopulta itteni Asikkalasta autonhaku-reissulta.
Ai sä ostit ton Riston Iltiksen, meni vissii johku Ouluun päin? Mä oon huoltanu ja korjannu tota jokusen vuoden paikallisella korjaamolla Asikkalas. Aika näppärän olonen laite on kyl

Olvat Audiin testaamas luisutteluominaisuuksia tai sitte jotai talvirenkaita lapissa ni niil sakemanneil oli tomone Iltis huoltoautonna siellä, jossai välis ihmettelivät ku tollasel ajaa sen jääradan nopeemmin ku sillä uudella Audilla ja siitä alkovat heräämään quattro kiimat Audilla. ....tämmöne urbaani legenda..

Ai sä ostit ton Riston Iltiksen, meni vissii johku Ouluun päin? Mä oon huoltanu ja korjannu tota jokusen vuoden paikallisella korjaamolla Asikkalas. Aika näppärän olonen laite on kyl
Kiitos hyvästä huolenpidosta! Jakohihnankin olit vaihtanu lähtöhuoltona todella edulliseen hintaan! Joo, täällä Oulussa Iltis nyt on. Kerran jo katsastettukin ja sukkana läpi! Tuleeko mieleen isompia korjauksia? Pakosarja oli pitäny kuulemma vaihtaa ku entinen oli halki. Minä olen vaihtanu venttiilikopan tiivisteen, yks letkuvuoto korjattu, kaikki öljyt, ruiskuvaseliinia vetareiden niveliin ja semmosta pientä. Hyvin ja luotettvasti on toiminu.

Kun katto on ylhäällä ja ovet kiinni kaikki mekaaniset äänet kuuluu ylihyvin. Jossain 60-80 vauhdissa kuuluu ratas-ulinaa mistä ei oikein tiedä onko vika vai ominaisuus. Sitä ei kuulu juurikaan kun katto on alhaalla. Olen laittanu RVS:t lootaan ja perään, tilanne on seurannassa ja tehaskorjattu loota oottaa asennusta jos losahtaa. Mut äänimaailma vaikuttais olevan se mikä on, ja muuttuu hiukan riippuen öljyistä ja RVS:stä. Nämä Audi-laatikot on ilmeisesti tunnettuja postilaakeri-ongelmista mitkä kuluessaan muuttaa rataskosketusta mistä seuraa ääntä?? Mut jännä juttu tosiaan et katto alhaalla mekaanisia ääniä ei juur kuule.

Olvat Audiin testaamas luisutteluominaisuuksia tai sitte jotai talvirenkaita lapissa ni niil sakemanneil oli tomone Iltis huoltoautonna siellä, jossai välis ihmettelivät ku tollasel ajaa sen jääradan nopeemmin ku sillä uudella Audilla ja siitä alkovat heräämään quattro kiimat Audilla. ....tämmöne urbaani legenda..
Tuo on tositarina. Juutubessa on coupe-Quattro -Audin historiasta kertova dokumenttisarja missä asia oli kerrottu kuvien kera. Iltiksen alusta on yllättävän onnistunut ajettavuudeltaan. Painopiste on lisäksi alhaalla ku katto on pressua ja runko järeä.

Tossa on seikkaperäinen selostus Iltiksestä, dokumentista on muita osia missä on lisää Coupe-Quattrosta. Paris-Dakar -seikkailu toteutettiin jotta saatiin vakuutettua Ranskan armeija Iltiksestä.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin