Viestiketju:
New holland TM 135

Forssoni

Kansalainen
Liittynyt
30 Syyskuu 2016
Viestit
697
Tuollainen range command loodallinen änhoo vuosikertaa 2001 tuli hankittua monessa palassa.:facepalm:
Kone oli ostohetkellä takasaumalta poikki, kun pakki oli lopettanut toiminnan. Lisä hankaluutta aiheutti yli 300km välimatka. Eipä siinä auttanut kuin vetää ostohousut jalkaan ja lähteä ajelemaan koneen luo. Paikan päällä pientä tutkintaa ja hinnasta neuvottelua. Loppu tulemana oli trader majorille leikkauksesta toipuva kaveri:peukku:
Seuraavana viikonloppuna peräkärry perään js työkalut mukaan. Mitään kummempia diaknooseja ei tehty muuta kuin päät yhteen ja lavetille. Ennakkoon jo naureskeltiin kauhukuvia kuivuvista silikooneista kun boorit hankaa vastaan. Tästä viisastuneena otin hitaasti nahkoittuvaa loctiteä mukaan jotta kasaukseen saa lisä aikaa. Kasaus tosiaan oli yhtä helvettiä. Varmaan kesän kuumin päivä ja tilan ahtautta niin että booreja ei ollut mahdollisuus viistottaa. Siinä sitten väännellä ja käännellä jotta kaikki loksuu paikoilleen. Loppu tulemana ilta 10 öljyjä sisään ja starttailemaan. Ensin virrat kateissa ja kaikkea muuta mahdollista. Pikku hiljaa alkoi jo v..uttaakkin kun eväänä oli vain 1.5l sprite pullo josta pohja häämötti. Lopuksi kone lähti käyntiin, mutta paineet ei nouse hydrauliikassa. Pumpulta löytyi yksi imuvuoto jonka jälkeen paineet nousi ja öljy lensi. Tottakai yksi veemäisimmässä paikassa oleva liitos oli jäänyt löyhälle. Liitos tiukaksi nyrkit verillä maha mouruten. Taas käyntiin ja kaikki muu pelaa, mutta ei liikettä enää edes eteenpäin. Pari tuntia tutkintaa ja lopuksi luovutus voitto koneelle. Tämän jälkeen oli vielä 4 tunnin ajomatka kotiin.:haukotus:
Nyt kuitenkin on konekkin saapunut kotipihaan ja pikku hiljaa tehty lähempää tuttavuutta.
20170823_191106.jpg on vortsoni, on nyykkäri ja on voortti:traktori:
 
Kokemus on ainakin mulle opettanu että "pikkuhomma"remontikorjuunoutomatkalle (lähinnä kavereita jelppaillu) pitää ottaa vain hieman liioitellen viikon eväät mukaan...mut hyvä et kone on kotosallaa...
 
Tuttavalla oli tämmöinen "sääntö"; kun joku kysyy pikkuhommaa tekemään, pitää aikayksikkö kasvattaa seuraavaksi isompaan ja kertoa kahdella.
Parin minuutin homma kestää neljä tuntia, puolen päivän homma kestää sitten jo kaksi viikkoa.
 
Tuttavalla oli tämmöinen "sääntö"; kun joku kysyy pikkuhommaa tekemään, pitää aikayksikkö kasvattaa seuraavaksi isompaan ja kertoa kahdella.
Parin minuutin homma kestää neljä tuntia, puolen päivän homma kestää sitten jo kaksi viikkoa.

Kosminen totuus.
 
Pieniä edistysaskelia taas otettu.
Liikkumattomuuden syy tuli tällä viikolla selvitettyä. Turhaa työtä vain tuli hiukan tehtyä, kun otin laatikon kyljestä tuon vaihteensiirto paketin irti.
20170823_191010.jpg
Tuossa luukun vasemmassa alareunassa näkyy aluevaihteen siirtäjien tangot. Niitä liikuttaa hydr sylinterit magneettiventtiilien ohjaamana. Ainoastaan toinen tangoista liikkui, kun liikkeen näkee laatikon kupeessa olevista potentiometreistä. Konetta kuljetuskuntoon kasatessa kiinnitin huomiota toisen sylinterin helpohkoon liikkeeseen, joten otin tuon paketin käteen tiivisteiden vaihtoon. Tiivisteitä oli jo ennemminkin vaihdeltu, kun mäntiin tulee uraan o.rengas ja sen päälle muovinen liukupinnoite/tukirengas. Näistä muovirenkaista näki että niitä on väännelty melko kovilla otteilla. Nytkin vain uusin kaikki o.renkaat ja laitoin vanhat liukupinnat takaisin, kun uusiakaan ei ollut juuri saatavilla. Käsin sylintereitä liikutellessa ero oli huomattava ja nyt molemmat oli yhtä tiukkoja. Ei muuta kuin romut nippuun ja kokeilemaan. -Ei edelleenkään liikettä B ja pakin siirtäjällä. A ja C kyllä pelasi jälleen. Seuraavaksi otin mäntien öljykanavista mittausnipat irti. Koneen kun sai käyntiin niin B ja R venttiileiden rei'istä lensi heti öljy. A ja C räiskäytti vasta kun pyysi jompaa kumpaa aluetta päälle.
Lopullisena syynä oli ilmeisesti magneettivenan rungon ja kelan väliin muodostunut ruoste. Kelan poistamisen jälkeen kumpainenkin venttiili alkoi pelata putsauksen jälkeen. Mutta vaikka nyt menee alueet ja pakki päälle niin kone ei liikkunut vieläkään. Seuraavaksi ruuvailin kaikkien a-e pakkojen mittausliittimet auki ja kokeilin käynnistää konetta sillä seurauksella että paine tulee vain c,d ja e pakoille. Ilmeisesti noissakin venttiileissä on samaa ruoste ongelmaa, kun a ja e venttiileiden ristiin vaihdolla sain koneen liikkumaan joka toisella vaihteella.
Aikaa ja hermoja rassaavaa hommaa tuo tuntuu olevan, kun koneen vierellä ehtii olla puolesta tunnista kahteen silloin kun ehtii. Mutta ainakaan mitään isoa rahareikää ei onneksi ole vielä tullut vastaan.
 
Ei kait siinä auta ku kaikki putsia huolella ensten, jos ruostevikaa karoista löytynyt.
Ensin siis perusteellinen mekaanisten liikkuvien osien puhdistus ja liikeratojen toimintojen tarkistus.
En kans ihan usko, että tuohon kunnostukseen mahdottomasti setelirahaa menee, omaa aikaa ja työtä kylläkin....
 
Niin vain sain koneen eilen illalla liikkumaan joka vaihteella. Avasin a,b ja e pakkojen karat, mutta mitään näkyvää ongelmaa ei sisältä löytynyt. Muuta syytä en keksi kuin tuo ruostemöhnä kelan alla joka lie paisunut niin että karat jumii. 20170826_164842.jpg 20170826_165000.jpg
Siinäpä olisi yksi pakan kara avattuna.
 
Ei nuo karat paljoa tartte että alkaa takkuaan. Missä kunnossa sähköliittimet? Jokusen kerran alkanu solkut ja anturit toimiin kun on putsannut ja kiristänyt sähköliittimet vaikka silmämääräisesti olisi kunnossa ja puhtaat
 
Se on tuo karaputki aika ohutta tuosta kelan kohdalta.
 
Tuollainen range command loodallinen änhoo vuosikertaa 2001 tuli hankittua monessa palassa.:facepalm:
Kone oli ostohetkellä takasaumalta poikki, kun pakki oli lopettanut toiminnan. Lisä hankaluutta aiheutti yli 300km välimatka. Eipä siinä auttanut kuin vetää ostohousut jalkaan ja lähteä ajelemaan koneen luo. Paikan päällä pientä tutkintaa ja hinnasta neuvottelua. Loppu tulemana oli trader majorille leikkauksesta toipuva kaveri:peukku:
Seuraavana viikonloppuna peräkärry perään js työkalut mukaan. Mitään kummempia diaknooseja ei tehty muuta kuin päät yhteen ja lavetille. Ennakkoon jo naureskeltiin kauhukuvia kuivuvista silikooneista kun boorit hankaa vastaan. Tästä viisastuneena otin hitaasti nahkoittuvaa loctiteä mukaan jotta kasaukseen saa lisä aikaa. Kasaus tosiaan oli yhtä helvettiä. Varmaan kesän kuumin päivä ja tilan ahtautta niin että booreja ei ollut mahdollisuus viistottaa. Siinä sitten väännellä ja käännellä jotta kaikki loksuu paikoilleen. Loppu tulemana ilta 10 öljyjä sisään ja starttailemaan. Ensin virrat kateissa ja kaikkea muuta mahdollista. Pikku hiljaa alkoi jo v..uttaakkin kun eväänä oli vain 1.5l sprite pullo josta pohja häämötti. Lopuksi kone lähti käyntiin, mutta paineet ei nouse hydrauliikassa. Pumpulta löytyi yksi imuvuoto jonka jälkeen paineet nousi ja öljy lensi. Tottakai yksi veemäisimmässä paikassa oleva liitos oli jäänyt löyhälle. Liitos tiukaksi nyrkit verillä maha mouruten. Taas käyntiin ja kaikki muu pelaa, mutta ei liikettä enää edes eteenpäin. Pari tuntia tutkintaa ja lopuksi luovutus voitto koneelle. Tämän jälkeen oli vielä 4 tunnin ajomatka kotiin.:haukotus:
Nyt kuitenkin on konekkin saapunut kotipihaan ja pikku hiljaa tehty lähempää tuttavuutta.
Näytä liitetiedosto 32940 on vortsoni, on nyykkäri ja on voortti:traktori:

Kah, son Ratikylä Special Edition - Fordikin vielä hengissä :D
 
Kah, son Ratikylä Special Edition - Fordikin vielä hengissä :D
Pitihän siihen jo investoida uudet remmit tälle kesää. Mutta ihme ikiliikkuja, kun viime kesänä se alkoi syödä öljyjään välillä melkoisesti savuten. :D Välillä ei edes tikun pää ole kastunut, kun on muistanut tarkistaa.
 
Iltahommina putsailin vielä starttimoottorin, kun aluksi pyöräyttää vähän laiskasti ja sen jälkeen alkaa pyöriä kunnolla. Oma akku on myös vainaa, mutta se nyt vain on vartin homma heittää seuraaja paikoilleen.
Samalla asentelin hyttijouset, kun ne oli otettu pois kai siksi että hyttiä oli saatu ylemmäs.20170827_181715.jpg Nyt hytti oli tälläisten rakennelmien varassa.
Hyttiäkin tuli putsailtua ja kasattua lattia paikoilleen ym. muovihilppeet. Ratin outoa väljyyttä ihmettelin jo ostoreissulla ja syykin löytyi.
20170827_190226.jpg Rattiakselin molemmin puolin on kaksi 8mm pulttia pitämässä koko roskaa hytin rungossa kiinni. Nämä kaikki pultit oli tippumaisillaan ja kuvassa näkyvä viimeinen ruuvi oli kaikkein "kireimmällä". Ei varmaankaan olisi montaa mittarituntia tarvinnut, kun ratti olisi tipahtanut syliin.
20170827_190236.jpg Tuossa vielä kuva kauempaa missä nuo ruuvit sijaitsee.
 
Toistaiseksi siis osakustannukset koneen kunnostuksessa olleet kohtuu maltilliset.....:p
 
Parempi noin kuin reppukaupalla osia. Toki tiedän useampiakin henkilöitä jotka pienen miettimisen ja tutkimisen siaan olis kiroten lähteny hakeen uusia osia.
 
Taas on puuhailtu ja ihmetelty.
Hydraulisuodattimet vaihdoin uusiin, kun ostopaikalla perään laitettiin uudet öljyt.
20170831_184624.jpg
Painesuodatin yllätti kerrankin positiivisesti lähtemällä sovinnolla irti. Yleensä sitä on saanut vääntää ja kääntää melkoisella voimalla irti. Liekkö tuo tiputellut alleen, kun oli niin löyhässä.
Samoilla sijoillaan päätin katkaista koneen kytkinkopalta, kun startatessa ja sammutettaessa on kuulunut vetolevyn helinää. Myös ajossa levyn väsymisen huomasi jyrinänä. Katkaisu oli taas astetta hankalampi, kun katkaisurata on yli 300km päässä koneen entisessä lepopaikassa.:outs: Onneksi sentään itse kelkan muistin ottaa mukaan.
Väliaikais rata näytti nyt siis tältä.
20170831_184550.jpg
Vähän hutera mutta onnistuu.:peukku:
Katkaisu ei myöskään ollut turha.
20170831_183631.jpg 20170831_184526.jpg 20170831_184543.jpg
Helinän ja jyrinän syytä ei varmaankaan enää tarvitse arvailla?
20170831_184634.jpg

Niin ja se ensimmäinen.20170828_211157.jpg
 
Se on tuo hallin katto vähän vuotava. Pakko oli vain saada poikki vaikka vettä heitteli. Nyt on ainakin malli mukana kun hakee uutta levyä.
 
Hyvin ne oletusarvot äänen syystä osui taas kohdalleen....
Tuo lienee toistaiseksi sitten kallein kunnostuskohde tähän mennessä....
 
20170901_181606.jpg
Tommottinen tuli tänään ruuvattua paikoilleen. Ei ainakaan jouset enää helise. Jarruöljysäiliön t haaran onnistuin murjomaan rikki, mutta onpa huomisellekkin askaretta kun sen uusii...
 
Takaisin
Ylös