Moottorisahat

Nuo Grimecan aluvanteet oli lisävaruste.
Vuosimallista riippuen oli ylä tai alakautta putki, ja saattoi myös olla valinnaisvaruste.
Minulla on 1978 mallin Super Sport, alakautta putkella, ja taatusti alkuperäinen varuste siinä.
Super Sport tuli v1977, korvaten Sportin.
Oliko vielä muuta epäselvää, kysykää.

Sporttia sai kromipytyllä ja puhallinkoneena. Se kromipytty on pieniripainen ajoviimajäähdytteinen. Super Sportiin ja Trialiin tuli valurautaputkella oleva alumiinipytty, mikä on isoripainen. Erottaa selvästi ulos päin, kun on useamman sentin Sportin kromipyttyä suurempi ulkoisesti. Tuo sama olikin sitten Puchissa loppuun asti Tigerissä, kunnes Puchin valmistus loppui ja Tigeriin tuli Morinin vesikone.
Ja se moriinin vesipyssy oli ihan paska.

Sporttia sai kromipytyllä ja puhallinkoneena. Se kromipytty on pieniripainen ajoviimajäähdytteinen. Super Sportiin ja Trialiin tuli valurautaputkella oleva alumiinipytty, mikä on isoripainen. Erottaa selvästi ulos päin, kun on useamman sentin Sportin kromipyttyä suurempi ulkoisesti. Tuo sama olikin sitten Puchissa loppuun asti Tigerissä, kunnes Puchin valmistus loppui ja Tigeriin tuli Morinin vesikone.
Morinia oli myös ilmajäähynä, olivat tiger Aqua ja tiger air. Vesikoneellisessa oli levyjarru edessä kuten vanhemmissa mut ilmajäähdytteisessä ei.

En oo ennen nähny noin erikoista venturia. Homelite 360:n Walbro HDC kyseessä. Polttoainekanavalle patti sivulla ja suuttimien edessä toinen patti. Muuten avonainen. Toimii kyllä hyvin, tuo 360 on äreä saha.
IMG20260603020229.webp

Nuo Grimecan aluvanteet oli lisävaruste.
Vuosimallista riippuen oli ylä tai alakautta putki, ja saattoi myös olla valinnaisvaruste.
Minulla on 1978 mallin Super Sport, alakautta putkella, ja taatusti alkuperäinen varuste siinä.
Super Sport tuli v1977, korvaten Sportin.
Oliko vielä muuta epäselvää, kysykää.
Aivan varma ja omakohtainen tieto: naapurin poika oli minua vuoden vanhempi ja hänelle ostettiin 1978 Super Sport uutena ja se oli kromatulla alaputkella. Itse täytin 15-v vuonna 1979 ja omassa uutena saamassani Super Sportissa oli mustaksi maalattu peltinen yläputki. Olin kateellinen naapurin hienosta kromiputkesta ;-)

Tuo peltinen yläputki oli rakenteeltaan huono. Loppupään äänenvaimennin meni helposti karstasta tukkoon. Kun ajoi johonkin töyssyyn, niin yhtäkkiä meno saattoi alkaa hyytyä. Kun kurottui taaksepäin ja painoi sormella putken pään tukkoon pariksi sekunniksi, niin veto palasi jälleen. Pöntön sisällä oli karstakikkare hypännyt ja tukkinut putken.

Tein sitten irrotettavan huoltoluukun tuon äänenvaimentimen sivuun, että pääsi näkemään, mitä kummaa siellä tapahtuu.

oisko kiihdytys pumppun
Homelite teki aikoinaan monia rakenne ratkaisuja, tuokin voi tosiaan liittyä kiihdytyspumppuun. Jo 60 luvun lopulla xl 114 Homlaitissa oli kiihdytyspumppu, ja lisäratkaisuna puolipuristin joka meni päälle kun painoi puolikaasun lukkonappia käynnistystä varten. Rsekin oli aikaisekseen räväkästi kiihtyvä, kevyt, matala rakenteinen, helppo käyttää.

Viimeksi muokattu:
Homelite teki aikoinaan monia rakenne ratkaisuja, tuokin voi tosiaan liittyä kiihdytyspumppuun. Jo 60 luvun lopulla xl 114 Homlaitissa oli kiihdytyspumppu, ja lisäratkaisuna puolipuristin joka meni päälle kun painoi puolikaasun lukkonappia käynnistystä varten. Rekin oli aikaisekseen räväkästi kiihtyvä, kevyt, matala rakenteinen, helppo käyttää.
Homelitellä on pyttypuolellakin hyviä jutskia, tossa 360 on suljetut huuhtelukanavat ruuvikiinnitteisillä kansilla ja saakelin leveä, viivasuorilla ylä- ja alareunoilla oleva imuaukko. Joissakin isommissa malleissa on tuplapakoaukot.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin