Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom: This feature may not be available in some browsers.
Ensimmäisessä työpaikkassani Vapolla taukotuvan pöydällä olevastan matkaradiosta kuulin uutisen tuosta. Tosin räjähdyksestä ei ollut fyysistä havaintoa kun matkaa Lapualle oli n.75km.Olin juuri lähdössä kouluun Seinäjoella, kun olohuoneen iso ikkuna alkoi resonoida. Sitten alkoi hälytysajoneuvojen ”jatkuva” huuto. Päivän aikana selvisi, että Lapuan patruunatehdas oli räjähtänyt. https://fi.wikipedia.org/wiki/Lapuan_patruunatehtaan_räjähdys
Meiltäkin semmonen 27km Lapualle ja resonoiva lasi vastakkaisella puolella taloa kuin Lapua. Melkonen paineaalto siitä tuli.Ensimmäisessä työpaikkassani Vapolla taukotuvan pöydällä olevastan matkaradiosta kuulin uutisen tuosta. Tosin räjähdyksestä ei ollut fyysistä havaintoa kun matkaa Lapualle oli n.75km.
...nöösi...Kuujuttua en muista,
Et sä siitä nähny tapahtumahetkellä ku osan....Tuo mitättömän 15-20cm syvän , ojantapaiseksi nimetyn, ja varsinkin sen 60-70cm korkuisen vastapenkan kohtaamistapauksen näin kyllä itse vielä lähempää, kuin 20 metriä ....
Kävin vanhemman tyttären kanssa viime kesänä ohikulkumatkalla Lapualla patruunatehtaan museossa. Sinne oli tuotu näytteille se latauskone, josta räjähdys sai alkunsa. Viime vuoteen saakka se oli ollut Tampereella Työsuojelumuseossa. Karmea tapaus tuo räjähdys. Itse olin silloin 11-vuotias, mutta uutiskuvat eivät unohdu.Olin juuri lähdössä kouluun Seinäjoella, kun olohuoneen iso ikkuna alkoi resonoida. Sitten alkoi hälytysajoneuvojen ”jatkuva” huuto. Päivän aikana selvisi, että Lapuan patruunatehdas oli räjähtänyt. https://fi.wikipedia.org/wiki/Lapuan_patruunatehtaan_räjähdys
...nöösi...
Et sä siitä nähny tapahtumahetkellä ku osan....
Suomi-telkkarissa ei tiemmä 2. osumaa livenä näytetty
Kyllä mun mielestä 2. osuma näkyi livenä. Itse katsoin tuolloin jo kotona telkkaria. Rouva oli tarvinnu autoa ja tuli hakemaan mua töistä, kun kertoi autossa iskusta. Heti radiosta kuuntelin ja töllöstä seurasin, kun kotiin pääsin.Itse näin vasta 1981 syntyneenä en muista dinosaurusten tuhoa, Jeesuksen ristiinnaulitsemista, Ameriikan löytämistä, Mainilan laukauksia, Kennedyn murhaa enkä edes Kekkosen hautajaisia vaikka viimemainittu osuu omalle aikajanalleni.
Muistikuvia Zernosta ei oikeastaan voi sanoa olevan, mutta Sennan kuolonkolarihan tuli suorana telkusta, sen satuin näkemään. Estoonian upotuksen havaitsin aamutoimien yhteydessä ylen tekstitelkusta.
WTC:stä tuli raportti IRCkeitse ihan muutamassa minuutissa, ehdin median äärelle ennen 2. torniosumaa.
Suomi-telkkarissa ei tiemmä 2. osumaa livenä näytetty mutta olisikohan sitä ehtinyt jonkin jenkkitelkkukanavan nettiriimiin kiinni, niitäkin kun jo 2001 oli olemassa, enihau, IRC oli silloin mielettömän nopea viestinvälitin.
Tsunameita seurailin ihan kottoota käsin neteitse ja hiukan telkusta.
Varmasti katsoin tuon telkkarista ja livenä. Siitä en mene takuuseen miltä kanavalta tuo tuli, silloin asuttiin kaupungissa ja oli kaapeli-TV. Saattoi olla myös joku CNN tai Euronews. Kuitenkin joku ilmaiskanava oli, maksupakettia ei ikinä mulla ollu.Oon skeptinen että olis ehtinyt syomitelkkuihin livenä se 2. Oauma, 17min luokkaa väliä..
Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi
Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.
Luo käyttäjätili
Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.