Missä olit kun...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LPR
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Estoonian uppoamisen aikaan olin Kuopion Energalla töissä, ja Thaimaan tsunamin aikaan Kemijärvellä Stora Ensolla.

Olin juuri lähdössä kouluun Seinäjoella, kun olohuoneen iso ikkuna alkoi resonoida. Sitten alkoi hälytysajoneuvojen ”jatkuva” huuto. Päivän aikana selvisi, että Lapuan patruunatehdas oli räjähtänyt. https://fi.wikipedia.org/wiki/Lapuan_patruunatehtaan_räjähdys
Ensimmäisessä työpaikkassani Vapolla taukotuvan pöydällä olevastan matkaradiosta kuulin uutisen tuosta. Tosin räjähdyksestä ei ollut fyysistä havaintoa kun matkaa Lapualle oli n.75km.

Ohuesti liittyen tommin juttuun.

Danny:in (Ilkka Lipsanen) kolme suurta tapahtumaa.

-Ensimmäinen hitti vuonna 1964.
-Meni armeijaan vuonna 1964
-Hänen appiukkonsa syntyi vuonna 1964 (Tästä ei varmuutta, mutta näin kuultuna)

:D:D

Estonia = yössä töissä radiosta kuunteelin. Tornit= töissä illassa radiosta ja telkusta. Lapua=uutisista telkusta. Kuukävelu= mustavalkoisesta tv kuvasta. Lordi= töissä yössä. Rovanperä kolmas ruotsin rallissa= telkusta kotona.

Ensimmäisessä työpaikkassani Vapolla taukotuvan pöydällä olevastan matkaradiosta kuulin uutisen tuosta. Tosin räjähdyksestä ei ollut fyysistä havaintoa kun matkaa Lapualle oli n.75km.
Meiltäkin semmonen 27km Lapualle ja resonoiva lasi vastakkaisella puolella taloa kuin Lapua. Melkonen paineaalto siitä tuli. :(

9/11 on jotenkin piirtynyt verkkokalvoille syvään, en ymmärrä miksi (suhteessa muihin itselle koskettavampiin tapahtumiin).

Olin juuri menossa autolla ruokakauppaan ennen neljän ruuhkaa kun isäukko soitteli. Muistan jopa risteyksen, jossa tuli odotettua useampikin ylimääräinen kulkija kun vähän hahmotuskyky alkoi olla rajallinen ja oma muka-kiire kaikkosi kyllä taka-alalle. Totesi että nyt on maailmankirjat pahassa jamassa kun kaikki ylen radio ja tv-kanavat puhuu pelkästään iskuista erikoislähetyksissään. Selosteli sitten siinä hetken aikaa tapahtumia, toinen kone lenti siinä puhelun aikana toiseen torniin.

Sit oli sellanen traktorin kaltaisella laitteella kärry perässä ojaan ajaminen, joka tuli katsottua ihan parinkymmenen metrin päästä tuossa syksyllä.

Muita epistoloita en nyt suoraan muista.

Kuujuttua en muista, sattuneesta syystä ..... Lie noin reippaan 3kk ennen syntymääni tapahtunut......
Aikanaan ei tullut rallia tms niin seurattua niin Henkka jostain uutisista.
Enemmänkin sitten formeleita.....
Estonia, olin kotosalla muksuin kanssa, ja nuoremman likan äitee oli työporukalla ruåttinlaivalla juuri tuolloin, paatti menossa Stokiksen suuntaan.

WTC keissi, olin pajalla, ja radiosta jotain , ja sit töllöstä mitä kerkis, oli saman päivän illalla klo 19 koululla ex akan muksujen vanhempainilta ( joka jäi kaikilta melko pikaiseksi tiivistelmäksi, tapauksen takia yleisestikkin )
Lordin taivalta Euroviisujutussa tuli töllöstä seurattua koko matka, ja finaali tiiviisti töllön äärellä.

Tuo mitättömän 15-20cm syvän , ojantapaiseksi nimetyn, ja varsinkin sen 60-70cm korkuisen vastapenkan kohtaamistapauksen näin kyllä itse vielä lähempää, kuin 20 metriä ....

Kun Elvis kuoli 16.08.77 niin oltiin silloin velipojan kanssa kotopuutarhaan laitettussa teltassa nukkumaan menossa ja kuunneltiin matkaradiosta Radio Luxemburgia (olikohan keskipitkiltä aalloilta). Sen verran ymmärrettiin lontoonmurretta kun kesken kaiken musiikki katkesi ja alettiin kertomaan Elviksen juuri kuolleen. Myös lähetyksessä mainostettiin että ovat ensimmäinen radioasema euroopassa joka asiasta uutisoi.

Tallilla olin tänään kun tuli viesti.
IMG-20200216-WA0002.webp

Olin juuri lähdössä kouluun Seinäjoella, kun olohuoneen iso ikkuna alkoi resonoida. Sitten alkoi hälytysajoneuvojen ”jatkuva” huuto. Päivän aikana selvisi, että Lapuan patruunatehdas oli räjähtänyt. https://fi.wikipedia.org/wiki/Lapuan_patruunatehtaan_räjähdys
Kävin vanhemman tyttären kanssa viime kesänä ohikulkumatkalla Lapualla patruunatehtaan museossa. Sinne oli tuotu näytteille se latauskone, josta räjähdys sai alkunsa. Viime vuoteen saakka se oli ollut Tampereella Työsuojelumuseossa. Karmea tapaus tuo räjähdys. Itse olin silloin 11-vuotias, mutta uutiskuvat eivät unohdu.

...nöösi...

Et sä siitä nähny tapahtumahetkellä ku osan....

Se ei oo mun vikani........

Ja tuohon toiseen, katsontakulma oli rajallinen sektoriltaan, kokonaistilanteen kannalta, ja ihan kaikkea ei ehken kerinnyt kovalevy tallentamaan ......

Itse näin vasta 1981 syntyneenä en muista dinosaurusten tuhoa, Jeesuksen ristiinnaulitsemista, Ameriikan löytämistä, Mainilan laukauksia, Kennedyn murhaa enkä edes Kekkosen hautajaisia vaikka viimemainittu osuu omalle aikajanalleni.
Muistikuvia Zernosta ei oikeastaan voi sanoa olevan, mutta Sennan kuolonkolarihan tuli suorana telkusta, sen satuin näkemään. Estoonian upotuksen havaitsin aamutoimien yhteydessä ylen tekstitelkusta.
WTC:stä tuli raportti IRCkeitse ihan muutamassa minuutissa, ehdin median äärelle ennen 2. torniosumaa.
Suomi-telkkarissa ei tiemmä 2. osumaa livenä näytetty mutta olisikohan sitä ehtinyt jonkin jenkkitelkkukanavan nettiriimiin kiinni, niitäkin kun jo 2001 oli olemassa, enihau, IRC oli silloin mielettömän nopea viestinvälitin.

Tsunameita seurailin ihan kottoota käsin neteitse ja hiukan telkusta.

Itse näin vasta 1981 syntyneenä en muista dinosaurusten tuhoa, Jeesuksen ristiinnaulitsemista, Ameriikan löytämistä, Mainilan laukauksia, Kennedyn murhaa enkä edes Kekkosen hautajaisia vaikka viimemainittu osuu omalle aikajanalleni.
Muistikuvia Zernosta ei oikeastaan voi sanoa olevan, mutta Sennan kuolonkolarihan tuli suorana telkusta, sen satuin näkemään. Estoonian upotuksen havaitsin aamutoimien yhteydessä ylen tekstitelkusta.
WTC:stä tuli raportti IRCkeitse ihan muutamassa minuutissa, ehdin median äärelle ennen 2. torniosumaa.
Suomi-telkkarissa ei tiemmä 2. osumaa livenä näytetty mutta olisikohan sitä ehtinyt jonkin jenkkitelkkukanavan nettiriimiin kiinni, niitäkin kun jo 2001 oli olemassa, enihau, IRC oli silloin mielettömän nopea viestinvälitin.

Tsunameita seurailin ihan kottoota käsin neteitse ja hiukan telkusta.
Kyllä mun mielestä 2. osuma näkyi livenä. Itse katsoin tuolloin jo kotona telkkaria. Rouva oli tarvinnu autoa ja tuli hakemaan mua töistä, kun kertoi autossa iskusta. Heti radiosta kuuntelin ja töllöstä seurasin, kun kotiin pääsin.

Estoniasta kuulin vasta aamulla uutisista. Sennan kuolema jäi jotenkin varjoon, kait sen uutisista tai jostain kuulin, en tarkemmin muista. Kuukävelyt ja Kennedyt voi suosiolla unohtaa, kun en ollut silloin syntynyt. Lapuan paukun ja Elviksen kuoleman aikaan olin niin pieni, etten niitä muista. Kekkosen kuoleman muistan hyvin. Ylimääräiset uutiset asiasta taisi tiedottaa. Notre Damen paloa katselin Ranskan TV5:lta, nopeasti paloi eto torppa. Mikkelin pamauksesta kuulin aamulla muilta ja sitten aloin etsimään tietoja teksti-tv:stä ym.

Kyllä tuli live lähetyksessä se toinen törmäys. Siitä puhuttiinkin silloin, että olis ajoitettu noin, että kerkee tv kanavat paikalle.

Oon skeptinen että olis ehtinyt syomitelkkuihin livenä se 2. Oauma, 17min luokkaa väliä..
Varmasti katsoin tuon telkkarista ja livenä. Siitä en mene takuuseen miltä kanavalta tuo tuli, silloin asuttiin kaupungissa ja oli kaapeli-TV. Saattoi olla myös joku CNN tai Euronews. Kuitenkin joku ilmaiskanava oli, maksupakettia ei ikinä mulla ollu.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin