Mikä ac dc tig

Noita kiinantiggejä olen itsekin katsellut, noista on vain todella vaikea sanoa esitteiden perusteella mikä olisi hyvä. Mallit vaihtuvat niin tiuhaan ettei muiden käyttökokemuksista ole juuri iloa.

Jos alumiinia hitsaa enmmän niin vesijäähdytetty 3-v kone lienee pakollinen, tuo yksivaihdekoneiden 20-25A ottovirta on Suomessa ongelma eikä noissa ei yleeensä ole tehokerroinkorjainta.

Esim. Kempin 1-vaihdekoneissa tuo tehokerroinkorjain on ja sillä saadaan käytännössä koko 16A sulake käyttöön. Ilman tuota tehokerroinkorjainta ottovirta putoaa ilmeisesti jopa puoleen. Jos tuo korjaus tehdään oikein niin se hakkureilla (hitsauskoneessa on aina hakkuri), saadaan myös kompensoitua jännitealenema, jollon esim. roikan pituus ei niin haittaa.

Tarkalleen tuota käytännön toteutusta noissa Kiinanvermeissä en ole oikein saanut selville, kun tuo voidaan tehdä hyvinkin huonosti. En tiedä myöskään esim. Kiinan sähköverkon rakennetta, mutta arvaan ettei siellä ole väliä sähköverkon tasapainosta, jolloin ei ole tuota Suomen sähkölaitosten vaatimaa 16A rajaa 1-vaiheverkkoon. 3-vaiheverkossa Suomessakin sallitaan isompi vaihevirta koska se kuormittaa vaiheita tasaisesti.

Sitten tuo Tigin säädöt ovat oma lukunsa, tuo oksidikerroksen poisto vaatii napaisuuden vaihtoa (=vaihtovirta) ja DCPE (elektroi plussassa) antaa tunkeumaa joten tuo miinus-plus suhde on oltava säädettävissä (=DC pulssitusominaisuus ja miinus/plus tasapainonsäätö tarvitaan). Nuo säädöt vaihtelevat koneesta toiseen ja se mitä tuossa hitsauksessa tarvitaan ei taida olla oikein Kiinalaisen valmistajan tiedossa.

Siinä tulee iso ero Fronius/Esab/Kemppi koneisiin joissa on tarvittavat säädöt mutta ei turhia. Esim. tajuussäätöalue näyttää olevan tarpeettoman suuri osassa Kiinankoneita.

Tärkein kestävyyteen vaikuttava asia on tuon hakkurisiltakytkennän tehopuolijohteet ja niiden ohjauksen suunnittelu missä ratkaistaan tuo kestäminen. Tuossa Kemppikin joutui opettelemaan pitkään ja nuo alkuajan Kempin Tigit ovat huonoja kestämään. Teho-MosFetteja Ja IGBT:tä näkyy olevan ristiin noissa Tigeissä vieläkin enkä tiedä itsekään mikä on just nyt päivän "paras" tehopuolijohdekomponenttiteknologia.

Eli summa-summarum: 500E pääsee turaamaan 1-vaihe AC/DC Tig kiinankoneella ja 3-vaiheinen kiinalainen AC/DC Tig+vesikiertolaite+vesijäähykolvi n. 1700E ja voi olla loisto-ostos tai poksahtaa viikossa ja Kemppi/Fronius/Esab on sitten 3000-4000E...

Kerro kuitenkin kokemuksia jos päädyt ostoksille:)

Korjaus: Ilman tehokerroinkorjainta virta ei siis tieteellisesti ottaen putoa puoleen (kuten yllä virheellisesti kirjailin) vaan 1-vaihesyötöstä saatava teho putoaa puoleen, joka johtuu siitä että laitteen käytettävissä oleva jännite alenee jolloin 16A sulakevirralla ei saada koko vaiheen tehoa käyttöön. Mutta käytännössä vaikutus on kuitenkin se että ilman tehokertoimen korjausta oleva hitsausverme vaatii isomman sulakkeen verrattuna hitsausvermeeseen jossa se on.

Viimeksi muokattu:
Varmaan ainoa tyydyttävä konsti ostaa moinen kiinankone on ostaa se käytettynä ja itse kokeilla. Sitten pitää vielä osata suodattaaa myyjän myyntipuheista turhat kehut pois.. Mulla sattui hyvä säkä, oon ollut todella tyytyväinen. Froniuksen mä olisin ostanut jos olis taskut täynnä rahaa mutta perkele kun ei oo.

Mä jatkan tätä juttua tässä yleisellä kun et vastaa privana,niin katotaan mitä vastaat julkisesti.
Kun kysyin miksi et käyttäny kuluttaja asamiehen palvelua,niin väitit että ei niitä kiinnosta.ja sinulla oli plasma laite jossa takuut päällä,ja sanot että ei firma hoida mitään kun ei niitä eikä kuluttaja asiamiestä kiinnosta.
Kuluttasuoja on nimensä mukainen ja kuluttaja asiamies on nimenomaan kiinnostunu ja ne hoitaa kaikki tämmöset asiat jos niihin ottaa yhteyttä.
Eli en usko että sulla on oikeesti mitään ongelmaa sen firman kanssa,haukut jostain syystä niitä,ilman että tuot mitään todistetta.

Ei ollut tarkoitus että sinä kerrot asiaa eteenpäin. Elä sotkeudu asiaan kun ei näköjään kelpaa mitä kerroin. Olisin voinut jättää kertomattakin,eikö?
Minulle on yksi sama mitä uskot, kuitenkin kyselet saitilla ummet ja lammet erilaisista välineistä ym. Toivottavasti itsellesi ei tule paskaa kouraan kun vehkeet särkyy ja takuilla saat pyyhkiä persettä.
Miksi minä kertoisin valhetta jostain firmasta? Mikä hyötyä sellasesta olisi? Taijat olla liian innokas riekkumaan palstoilla asiasta kuin asiasta.

Lainaus:"Voin kokemuksesta sanoa, että expondon kanssa on ollut ongelmia ja suoranaista hälläväliätyyliä... Takuiden kanssa on väännetty ja käännetty eikä hommasta ole tullut lasta eikä paskaa. Kyllästyin koko touhuun ja ajattelin kyllä "mainostaa" lafkaa koko rahan edestä kun siihen tulee mahdollisuus"
Lieneekö kyseessä jonkinsortin "jälleenmyyjä" vai tavallinen yksittäiseen ostokseensa turhautunut yksityishenkilö.:rolleyes:
Ilman faktoja ilmassa leijuu kymysyksiä.:confused:

Lainaus:"Voin kokemuksesta sanoa, että expondon kanssa on ollut ongelmia ja suoranaista hälläväliätyyliä... Takuiden kanssa on väännetty ja käännetty eikä hommasta ole tullut lasta eikä paskaa. Kyllästyin koko touhuun ja ajattelin kyllä "mainostaa" lafkaa koko rahan edestä kun siihen tulee mahdollisuus"
Lieneekö kyseessä jonkinsortin "jälleenmyyjä" vai tavallinen yksittäiseen ostokseensa turhautunut yksityishenkilö.:rolleyes:
Ilman faktoja ilmassa leijuu kymysyksiä.:confused:

En ole myyjä. Elä levittele tuollasia teorioita.

Ei ollut tarkoitus että sinä kerrot asiaa eteenpäin. Elä sotkeudu asiaan kun ei näköjään kelpaa mitä kerroin. Olisin voinut jättää kertomattakin,eikö?
Minulle on yksi sama mitä uskot, kuitenkin kyselet saitilla ummet ja lammet erilaisista välineistä ym. Toivottavasti itsellesi ei tule paskaa kouraan kun vehkeet särkyy ja takuilla saat pyyhkiä persettä.
Miksi minä kertoisin valhetta jostain firmasta? Mikä hyötyä sellasesta olisi? Taijat olla liian innokas riekkumaan palstoilla asiasta kuin asiasta.

Kun mies yrittää väittää että kuluttaja-asiamiestä ei kiinnosta asia, niin se on hölynpölyä.
Kuluttajan suoja on juuri nimensä veroinen,ja kun kysyin sulta että miksi viranomainen ei auta,niin mitään asiallista et vastannu,joten edelleenkään et voi todistaa puheitasi todeksi,ja jos asia on niin kuin sinä väität, eli eivät hoida takuita,eli ovat niin rikollisia,niin älä luule että niitä sun maksaminen hiljaseksi kiinnostaa.
Ja kun sulla on dokumentteja siitä että viranomainen ei auta, niin julkaise ne,niin sillä voit todistaa puheesi todeksi.

Kyselit Kempin Mastertig 230:sta. Tuossa on ko vehkeellä 5mm levyyn pari nakkia.
Murretussa reunimmaiset toisessa kuvassa näkyvillä arvoilla (230A) keskimmäinen polkimella niinkuin oikealta tuntuu, korvakuulolta varmaan n.200A, 250Hz. Ei seevejä eikä esilämmitystä, toki kappale lämpesi vähän.
Muiden hommien välissä pikana tekaistu, joten tieteellistä tarkkuutta ei saavutettu ja hitsarikaan ei ole oikea hitsari.

Liitetiedostot

• IMG_20161104_092033597_HDR.webp
    IMG_20161104_092033597_HDR.webp
    98,4 KB · Lukukerrat: 545
  • IMG_20161104_091642580.webp
    IMG_20161104_091642580.webp
    103,9 KB · Lukukerrat: 527

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin