MF 135 sarjanumero ja PA-ongelma

Viestiketju:
MF 135 sarjanumero ja PA-ongelma

Rontti-76

Kansalainen
Liittynyt
23 Toukokuu 2023
Viestit
23
Hei arvon Konekansa!

Olen "kelta-nokka" sekä foorumilla että traktorien puuhastelussa. Tässä muutamien lomapäivien aikana lueskellut foorumin sisältöä läpi ja en vastaavaa postausryhmää löytänyt, joten tein rohkeasti uuden ;)

Appiukon jäämistöön jäi mm. MF 35 ja MF 135 traktorit, joista tätä 135 on kunnostettu nyt enemmän perikunnan käyttöön. Tällä hetkellä allekirjoittaneella ei ole minkään sorttista tietoa tai "hyvää arvausta" minkä vuoden MF 135 meillä on käsissämme. Koska ohjauspyörän vasemmalle puolelle niitattu "tyyppikilpi" on ajan saatossa kulunut lukemattomaan kuntoon. Saman kohtalon on kokenut myös pikku-verkun "tyyppikilpi".

Ainoa mikä on selvästi luettavissa on moottorilohkoon stanssattu tunnistetieto: 152UA89929D. Pystyykö tästä millään "oppimäärällä" tai konetuntemuksella päättelemään ko. ferkun vuosimalia?

Itsehän olen "kaupungin kasvatti" ja vasta edesmennen appiukon kautta ajautunut näiden oikeiden työkoneiden pariin :kouhoti:. Mukavaa vastapainoa "konttorirotan" kaupunkilaiselämään rassata oikeita vehkeitä!

Molemmissa verkuissa on laittamista, mutta jos edes tuon 135 saisi sellaiseen kuntoon ettei se keskelle pihamaata hyydy, niin pääsisi opettelemaan kyntämistä ja muuta "maalaisromantiikkaan" liittyvää :tosicool:

Nyt sitten se toinen ongelma tai haaste. MF 135 käynnistyy, mutta piiitkällä starttaamisella. Viimeisimmän koneremontin yhteydessä tähän on uusittu polttoainejärjestelmä tankilta lähtien: hana, uudet suodattimet ja letkut. Täten epäilen, että näillä olisi tähän liittyvää hämminkiä. Sen mitä hoksin, niin syöttöpumpun yläkannen tiivisteen välistä tihkuu polttoainetta, kuten videosta on havaittavissa. Kokeneemmalta konemieheltä sain tipsin, että 2T-öljyä litran verran PA:n sekaan ja kevyt kiristys yläkammion kiinnitysmuttereille. Se miten tämä oireilee on seuraavan tapainen:
- lähtee käyntiin pitkällä starttaamisella,
- pysyy käynnissä reilun 30 minuuttia,
- ennen sammumista, nostaa kierroksia hieman ja sammuu.

Ilmaamisella saatu tähän saakka verku talliin, mutta tällä mihinkään peltotöihin pääse... Alla videon tynkä vuodosta.

https://youtube.com/shorts/wcc9WXPK3S4?feature=share

Tarkkasilmäiset Konekansalaiset varmasti huomaavat, että ylimmäinen ilmausruuvi on vakiomittaisesta ilmausruuvista pidempi. Kun älykkäästi sen alkuperäisen liian tiukkaan, se pentele katkesi. Meillä on onneksi varaosa 35, josta kävin röyhkeästi nyysimässä sen ylimmän ilmausruuvin ja kupariprikat. Ennen paikalleen laittoa, kaikki pinnat puhtaaksi ja paikalleen. Löytyykö näitä ilmausruuveja mistä?

Tätä aloituspostausta voisi tämän asian tiimoilta vielä jatkaa, mutta otetaan nyt ensin asiallisia vastauksia näihin pariin aloituskysymykseen ja jatketaan postausta mikäli asiat menevät päin honkia.

Kiitos ja kumarrus!
 
1 Nuo oireet viittaa lopun edellä olevaan nestepään kuntoon.
2 Video ei näy, luokitus "yksityinen"
3 Ilmausruuveja kyllä löytyy .....
4 Juu tervetuloa ja kuten Borg tuossa totesikin, ihan oikein toimittu....
 
1 Nuo oireet viittaa lopun edellä olevaan nestepään kuntoon.
2 Video ei näy, luokitus "yksityinen"
3 Ilmausruuveja kyllä löytyy .....
4 Juu tervetuloa ja kuten Borg tuossa totesikin, ihan oikein toimittu....

Videon luokitus vaihdettu, kiitti vinkistä jusape.
Syöttöpumpun nestepäähään viittaat?
 
Juu, nestepää on aivan ehtoopuolella ilmeisesti, elämäntyönsä tehnyt, ja eläkkeellä odottelee kuolemaa.....
 
Koitin vähän laittaa Sherlokin lakkia päähän, mutta tuollainen moottorin tyyppinumero ei taida kertoa ikää.
Uudemmissa on eri koodaus, josta myös valmistusvuosi selviää.
Myös näyttä olevan aika vähän eroja vuosimallista riippuen, joten ei löydy mitään selkeää varustetta tai laitettakaan, mistä voisi kovin tarkkaa ikää arvioida.

Onko traktori kilvissä?
 
Moottorilohkossa voi olla valupäiväys , ovaalin muotoinen kuvio, jossa esim ( 24 4 65 )
 
Hei arvon Konekansa!

Olen "kelta-nokka" sekä foorumilla että traktorien puuhastelussa. Tässä muutamien lomapäivien aikana lueskellut foorumin sisältöä läpi ja en vastaavaa postausryhmää löytänyt, joten tein rohkeasti uuden ;)

Appiukon jäämistöön jäi mm. MF 35 ja MF 135 traktorit, joista tätä 135 on kunnostettu nyt enemmän perikunnan käyttöön. Tällä hetkellä allekirjoittaneella ei ole minkään sorttista tietoa tai "hyvää arvausta" minkä vuoden MF 135 meillä on käsissämme. Koska ohjauspyörän vasemmalle puolelle niitattu "tyyppikilpi" on ajan saatossa kulunut lukemattomaan kuntoon. Saman kohtalon on kokenut myös pikku-verkun "tyyppikilpi".

Ainoa mikä on selvästi luettavissa on moottorilohkoon stanssattu tunnistetieto: 152UA89929D. Pystyykö tästä millään "oppimäärällä" tai konetuntemuksella päättelemään ko. ferkun vuosimalia?

Itsehän olen "kaupungin kasvatti" ja vasta edesmennen appiukon kautta ajautunut näiden oikeiden työkoneiden pariin :kouhoti:. Mukavaa vastapainoa "konttorirotan" kaupunkilaiselämään rassata oikeita vehkeitä!

Molemmissa verkuissa on laittamista, mutta jos edes tuon 135 saisi sellaiseen kuntoon ettei se keskelle pihamaata hyydy, niin pääsisi opettelemaan kyntämistä ja muuta "maalaisromantiikkaan" liittyvää :tosicool:

Nyt sitten se toinen ongelma tai haaste. MF 135 käynnistyy, mutta piiitkällä starttaamisella. Viimeisimmän koneremontin yhteydessä tähän on uusittu polttoainejärjestelmä tankilta lähtien: hana, uudet suodattimet ja letkut. Täten epäilen, että näillä olisi tähän liittyvää hämminkiä. Sen mitä hoksin, niin syöttöpumpun yläkannen tiivisteen välistä tihkuu polttoainetta, kuten videosta on havaittavissa. Kokeneemmalta konemieheltä sain tipsin, että 2T-öljyä litran verran PA:n sekaan ja kevyt kiristys yläkammion kiinnitysmuttereille. Se miten tämä oireilee on seuraavan tapainen:
- lähtee käyntiin pitkällä starttaamisella,
- pysyy käynnissä reilun 30 minuuttia,
- ennen sammumista, nostaa kierroksia hieman ja sammuu.

Ilmaamisella saatu tähän saakka verku talliin, mutta tällä mihinkään peltotöihin pääse... Alla videon tynkä vuodosta.

https://youtube.com/shorts/wcc9WXPK3S4?feature=share

Tarkkasilmäiset Konekansalaiset varmasti huomaavat, että ylimmäinen ilmausruuvi on vakiomittaisesta ilmausruuvista pidempi. Kun älykkäästi sen alkuperäisen liian tiukkaan, se pentele katkesi. Meillä on onneksi varaosa 35, josta kävin röyhkeästi nyysimässä sen ylimmän ilmausruuvin ja kupariprikat. Ennen paikalleen laittoa, kaikki pinnat puhtaaksi ja paikalleen. Löytyykö näitä ilmausruuveja mistä?

Tätä aloituspostausta voisi tämän asian tiimoilta vielä jatkaa, mutta otetaan nyt ensin asiallisia vastauksia näihin pariin aloituskysymykseen ja jatketaan postausta mikäli asiat menevät päin honkia.

Kiitos ja kumarrus!

Pumpun huoltoa olis 135 vailla.
Nestepää ei orjallisesti ole se syypää miksi kone lähtee huonosti käyntiin. Siihen löytyy DPA-pumpun ollessa kyseessä muutama muukin syy, ja oireen aiheuttaja selviää vasta kun pumppu on purettu. Teemme näitten pumppujen huoltoa työksemme, tänä vuonna on käsien läpi varovasti arvioiden solahtanut jo noin 60-70 täysremontoitua DPA-pumppua.

Kyselit ilmausruuvia säädinkanteen. Tässä kupariprikan kanssa toimitettavaan tuotteeseen linkki:
https://dieselkauppa.com/tuote/ilmausruuvi-saadinkanteen-dpa/

Tässä puolestaan säädinkanteen tiivistesarja:
https://dieselkauppa.com/tuote/saadinkannen-tiivistesarja-cav-dpa/

Ja löytyy meiltä ihan täyskunnostettua vaihtopumppuakin 12kk takuulla:
https://dieselkauppa.com/tuote/ruiskutuspumppu-m-f-135-148-240/

-M2-
 
Koitin vähän laittaa Sherlokin lakkia päähän, mutta tuollainen moottorin tyyppinumero ei taida kertoa ikää.
Uudemmissa on eri koodaus, josta myös valmistusvuosi selviää.
Myös näyttä olevan aika vähän eroja vuosimallista riippuen, joten ei löydy mitään selkeää varustetta tai laitettakaan, mistä voisi kovin tarkkaa ikää arvioida.

Onko traktori kilvissä?

Kiitokset!
Juu, näin mä arvelinkin että sillä jää "luu käteen". Appiukko oli sen verran saita mies, että se ei laittanut sitä rekisteriin, lisämaksujen pelossa :D
Hytitön se on, se on varmaa. Jostakin netistä luin, että vuodesta -71 alkaen 135 olisivat olleet hytillisiä, mutta varmasti näissäkin on jotain poikkeuksia.
 
Pumpun huoltoa olis 135 vailla.
Nestepää ei orjallisesti ole se syypää miksi kone lähtee huonosti käyntiin. Siihen löytyy DPA-pumpun ollessa kyseessä muutama muukin syy, ja oireen aiheuttaja selviää vasta kun pumppu on purettu. Teemme näitten pumppujen huoltoa työksemme, tänä vuonna on käsien läpi varovasti arvioiden solahtanut jo noin 60-70 täysremontoitua DPA-pumppua.

Kyselit ilmausruuvia säädinkanteen. Tässä kupariprikan kanssa toimitettavaan tuotteeseen linkki:
https://dieselkauppa.com/tuote/ilmausruuvi-saadinkanteen-dpa/

Tässä puolestaan säädinkanteen tiivistesarja:
https://dieselkauppa.com/tuote/saadinkannen-tiivistesarja-cav-dpa/

Ja löytyy meiltä ihan täyskunnostettua vaihtopumppuakin 12kk takuulla:
https://dieselkauppa.com/tuote/ruiskutuspumppu-m-f-135-148-240/

-M2-

Kiitos tiedosta M2. Tää ois aivan bueno, jos mikään muu ei auta.
 
Pumpun huoltoa olis 135 vailla.
Nestepää ei orjallisesti ole se syypää miksi kone lähtee huonosti käyntiin. Siihen löytyy DPA-pumpun ollessa kyseessä muutama muukin syy, ja oireen aiheuttaja selviää vasta kun pumppu on purettu. Teemme näitten pumppujen huoltoa työksemme, tänä vuonna on käsien läpi varovasti arvioiden solahtanut jo noin 60-70 täysremontoitua DPA-pumppua.

Kyselit ilmausruuvia säädinkanteen. Tässä kupariprikan kanssa toimitettavaan tuotteeseen linkki:
https://dieselkauppa.com/tuote/ilmausruuvi-saadinkanteen-dpa/

Tässä puolestaan säädinkanteen tiivistesarja:
https://dieselkauppa.com/tuote/saadinkannen-tiivistesarja-cav-dpa/

Ja löytyy meiltä ihan täyskunnostettua vaihtopumppuakin 12kk takuulla:
https://dieselkauppa.com/tuote/ruiskutuspumppu-m-f-135-148-240/

-M2-

Viitsisitkö hoitaa Konekansalaisvelvoitteen, eli AdPlus paketin itsellesi, niin tuo (oman) yrityksen mainostaminen on vähän laillisempaa täällä palstalla.

Kauppa löytyy osoitteesta https://holvi.com/shop/lamron/
AdPlus maksaa sen 20€/1v (alv24%)

Näiden vanhenemisesta kun ei valitettavasti tule mitään automaattihälyjä niin ymmärrän että ei aina huomaa.
 
Tervetuloa.
Lisätään vielä että suuttimet olisi hyvä tarkastaa myöskin ja tarvittaessa korjata.
 
Pumpun huoltoa olis 135 vailla.
Nestepää ei orjallisesti ole se syypää miksi kone lähtee huonosti käyntiin. Siihen löytyy DPA-pumpun ollessa kyseessä muutama muukin syy, ja oireen aiheuttaja selviää vasta kun pumppu on purettu. Teemme näitten pumppujen huoltoa työksemme, tänä vuonna on käsien läpi varovasti arvioiden solahtanut jo noin 60-70 täysremontoitua DPA-pumppua.

Kyselit ilmausruuvia säädinkanteen. Tässä kupariprikan kanssa toimitettavaan tuotteeseen linkki:
https://dieselkauppa.com/tuote/ilmausruuvi-saadinkanteen-dpa/

Tässä puolestaan säädinkanteen tiivistesarja:
https://dieselkauppa.com/tuote/saadinkannen-tiivistesarja-cav-dpa/

Ja löytyy meiltä ihan täyskunnostettua vaihtopumppuakin 12kk takuulla:
https://dieselkauppa.com/tuote/ruiskutuspumppu-m-f-135-148-240/

-M2-
Tuopa on totta, 10+ tuhatta tuntia ajettuun JD:n Rotodiesel DPA pumppuun tehtiin pumppuremppa joskus Turusella Oulussa kun ei lähtenyt kirveelläkään käyntiin, oli tonnin lasku ja kaikki osat pantiin sen enempää kyselemättä uusiksi... Nestepää oli ihan iskemättömän veroinen kuten myös nokkarengas, rullat jne ei olleet pahoja ollenkaan, laitoin ne 175 massikkaan ja pelittävät mainiosti vielä. Sentään antoivat vanhat mukaan. Kerkesivät olla pajalla pussissa jonkun 10 vuotta kun löysin ne ja otin käyttöön.
 
135 uudistui muistaakseni vuonna -69. Silloin ainakin vaihteisto muuttui 6+2 vaihteisesta 8+2 vaihteiseksi, etuakseliston pitkittäistuet poistui ja pyörät suurentui takana 32 tuumaisiksi ja edessä 19 tuumaisiksi. Kaksoiskytkin taisi tulla vakiovarusteeksi, ainakin monessa se on. Turvaohjaamo tuli pakollisesksi varusteeksi uusissa traktoreissa 1.7.1969 alkaen.
 
Kiitokset!
Juu, näin mä arvelinkin että sillä jää "luu käteen". Appiukko oli sen verran saita mies, että se ei laittanut sitä rekisteriin, lisämaksujen pelossa :D
Hytitön se on, se on varmaa. Jostakin netistä luin, että vuodesta -71 alkaen 135 olisivat olleet hytillisiä, mutta varmasti näissäkin on jotain poikkeuksia.
1.7.-69 tuli voimaan turvaohjaamopakko.
 
Hyvin hatarat muistikuvat on itselläni, että appiukko olisi sanonut sen olevan vuosimallia -68. Enemmän mua tässä harmittaa se sarjanumeron puute kuin vm, mutta se(kään) ei maata kaada. Siitä ois voinut tulevaisuudessa olla apuja.

Nuista suuttimista... mitä välineistöä niiden tarkastamiseen tarvitaan tai olisi hyvä olla?
 
Nuista suuttimista... mitä välineistöä niiden tarkastamiseen tarvitaan tai olisi hyvä olla?
@jusape tarkastaa ja säätää tai vaihtaa uudet kärjet nopeesti, kunhan on paukkeista selvinny..jos ei oo useempia traktoreita suvussa niin ei kannata testiromppeita itelleen hommata. Jusape remppaa myös pumppuja...
 
Takaisin
Ylös