Merikonttien käyttö verstas- ja varastorakentamisessa

Olen vähän samaa mieltä että kallista ja epäkäytännöllistä runkovärkkiä kontit. Vaikuttaa tietysti helpolta ratkaisulta jos ei ole kovasti timpurin vikaa itsellä. Jos vaan kylmää ja katoshenkistä tilaa tekee niin ei montaa vajaakanttista nelosparrua ja käytettyä kattopeltiä tarvi että on saman näköistä seinää sama neliömäärä. Ja aika äkkiä lyö pystyyn. Jotain perustusta vaatii kumpikin, paalunpätkät hyviä. Jos siitä rakennelmasta haluaa siistin näkösen ja eristetyn seinän ni samat villat ja lautaverhous menee joka tapauksessa. Eikä sellainen kulunu vaneri lattiakaan niin häävi ole. Mutta näitä voi tehdä monella tavalla ja onhan se kontti helposti lukittava varasto jos sellasta tarvii. Katosta vähän itsekkin suunnitellut, olis rautoja runkoon ja korkee profiilista peltiä kattoon...

Itse olen muutamat kontit laitellut laitetiloiksi, nyt yksi on työn alla.

Tossa visiteerasin yhdellä tyypillä romunhakureissussa ja oli muuttomyyntiä tekemässä ja ostanut kontin varastoksi jonne poisvietävää mm työkaluja jemmannut. Kertoi teettäneensä ruisku-uretaanituksen sille. 20' kontti ja oli n 500 maksanut siitä eristyksestä. Paksu kerron tietty ei ollut kun kyse lähinnä kondenssin estolta. Meillä on kyllä töissä yksi uutena ostettu 20' merikontti varastona jossa kuljetuslaatikoita ja sekalaista tauhkaa, ei ole ongelmia havaittu. Itse tuohon tänhetkiseen olen tehnyt koolauksen sisälle ja finfoamit.

Kotio olis hinku ostaa 20' merikontti kun on tuota varastoitavaa tavaraa jonkin verran.

No. Tekisthän lautarakenteisen kopin joo. Ostotavarasta voi sanoa että kontti tulee halvemmaksi. Ja mulla on tarve siirtää sitä kuitenkin joskus. Ja kontin ja talon väliin saisi tilapäiskatoksen helpolla, auton, traktorin tai ulkotilahitsuun/rälläköinnin paikka. Autotallista saisi lämmintä tilaa vapautettua kun vie kamaa konttiin.

Juu konttien hinnat nousseet. Tarjouskyselykierroksella saa kyllä tuntipalkan. Mutta varastokonttia ei kannata ostaa! Ei ole välttämättä umpiteräspohjaa kuten merikontissa on. Voi rajoittaa tuota jatkokäyttöä vaikka tietty varastona meneekin.

Onkohan jossain oikeuden päätöstä siitä, kuinka usein konttia täytyy siirtää ettei kellään ole sanomista?

Yksi kontti vajaa 7500 sis. alv? Netistä kun katsoo, tuossa on puolet liikaa. Mikä tuossa kontissa on erikoista? Käytetty kalleimmillaan 2000 sis. alv, uusi n. 4500.

Elintarvikekäytöstä poistuva kuorma-auton kylmäkori ei tarviis mitään lisäeristyksiä. Eikös @borg kertonut jossain tuollaisen olleen tilapäisenä tulityötilana.

Tehtiin sellaisesta sahakontti. Yhdessä päässä oli materiaalivarasto ja rullarata, toisessa iso vannesaha. Katossa säteilylämmittimet. Oli ihan toimiva ratkaisu.

Googlen ensimmäisiä osumia. Varmaan joku myy vieläkin halvemmalla.

https://www.scandiccontainer.fi/kontit/

upload_2021-9-2_22-7-21.webp

https://www.scandiccontainer.fi/konttisanastoa/

12-metriset ovat suhteessa halvempia, mutta vähän hankalia kuskailla mutkaista tietä näkymättömiin.

Töissä on jonkun verran värkätty konttien kanssa, joissa siirrettäviä tutkimuslaitteita. Osa eristetty itse finfoamilla, 2x2 koolaus ja vesivaneri päälle, osa tilattu valmiiksi eristettynä ja vaneroituna. Yksi tuli vastaan, jossa villalla eristys. Se oli erittäin huono ratkaisu. Kun kontti lämmin niin kondenssivettä alkoi kertyä samantien villan ja ulkoseinän väliin. Ilmanvaihto on näissä kuitenkin reiluhko, joko kanavapuhaltimilla tai iv-koneilla.

Villaeristys pitäisikin tehdä ulkopuolelle. Sisäpuolisessa eristyksessä ruiskutettava uretaani olisi varmaan paras.

Elintarvikekäytöstä poistuva kuorma-auton kylmäkori ei tarviis mitään lisäeristyksiä. Eikös @borg kertonut jossain tuollaisen olleen tilapäisenä tulityötilana.

Joo piti tätä myös ehdottaa, mutten muistanut. Yhdellä masinistilla on tuollainen ja sai hyvin edullisesti huutokaupalla sen. Halvemmalla mitä kontti. Itselle kontin "standardius" ja siirrettävyys tärkeä kriteeri.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin