Onko vielä Valmetin laatikko? Niitä tuli parikin kappaletta pantua muinoin atomeiksi sekä ehjättyä, kyllä ainakin niistä toisiovariaattori läksi irti vittuilematta. Olethan varmistanut ettei booriakselilla ole vain sokkaa? Eli sokka irti cheekin sanoin!
Sisu-laatikko on. Variaattori lähti akselilta, kun lämpesi tarpeeksi ja sai lipuainetta. Rengasraudan pään kun sai oikeaan kohtaan, niin variaattorin lähtöaskenta oli alkanut. Waltavan voiman edessä ei ollut vastusta. Huomioin että hieman oli korroosiota akselin pinnassa. Se varmaan jarrutteli ensialkuun. Joo, sama on. Nuo räjäytyskuvat osanumeroineen on jo kansioon tulostettu. Tässon ehkä vaikeutena enempi oikeanlaisten työkalujen puute kuin muu. Joutuu ns sulin käsin tolskaamaan. Ulosvetäjillä on yllättävän suuri merkitys ihmisen elossa.
Laakerille katsot mahdollisuuden tulla pois, akseli puhdas ja alumiinlohko hieman lämmin. Laakerin ulosvetimellä laakeri pihalle antaa tilaa akselille tilaa poistua ja saa sen seegerin auki. Nimimerkkisikin antaa luvan (jos ei sitä oikeata kätilöä) hitsata sopivan putken laakerin keskiöön kiinni ja mutterin toiseen päähän
Tuo vetoakselin sokka no,60 on monen tällaisen laatikon tuho! Jos telamatto on vaikka jäässä ja antaa hanaa niin sokka katkeaa, sitten kun vaihtaa uuden niin täytyy varmasti löytää kummatkin jämät! Yleensä toinen puolisko putoaa öljytilan pohjalle jo on ilman laatikon kippaamista melkein mahdoton saada pois. Sokan jämä ei sitten pysy siellä pohjalla vaan lähtee liikkeelle öljyn mukana ja on hampaiden välissä Krunts!
Tuota... mihinkä se boorikiila umpiurasta lähtee vaikka halki leikkautuisikin? Veto tietysti loppuu hammasrattaan pyöriessä booriholkin päällä, mutta jotta palaset lähtee liikkeelle, on aika paljo tapahduttava muutakin.
Juu en mäkään kyllä tällä syömisellä usko että se kiilanpuolikas tippuisi mihinkään, ku toisella puolella on laakeri ja toisella puolella seekeri. SILLOIN voi tippua kun sitä tietämätön purkaa.....
Helpimpi lie vetää vaihdelaatikko pois akselista, eli akseli pysyy paikoillaan ja laatikko irroitetaan kelkasta? Tällöinkin booriholkki todennäköisesti pysyy hammasrattaan sisällä. Meinaan kun se halki mennyt n 15-20 mm mittainen kiilanpala pyörähtää hammasrattaan mukana niin voi odottaa jonkilaista kiinnileikkautumista. Ehjänäkin oli melko työ ottaa tuo holkki pois hammasrattaan ja laakereiden sisältä. Toki täytyy purkaessa katsoa että välttää lisätyöt varomalla irtoavia osia ym. Edit. Tuon boorikiilan täsmällinen pituusmitta on 22mm
Noniin. Vaihdelaatikko on nyt atomeina, eikä mitään erikoisempaa löytynyt. Ne väliakseleiden suojatut laakerit joiden kerrottiin eräässä käymässäni puhelinkeskustelussa olevan vaihtamisen arvoiset todellakin ovat sellaiset. Tietynlaista kulmikkuutta niiden pyörimisessä. Ne menee vaihtoon muiden laakereiden ohessa. Uudemmissa laatikoissa nuo laakerit erilaiset. Seuraavaksi tulee knoppitietoa. Vaihteiston kuulalaakerit ovat: 6303 2RS 5kpl 6304 RS 1kpl 6304 1kpl 6305 3kpl 6008 2kpl
Lähetin päivällä muutaman sähköpostin ja soitin pari puhelua. Kuriiri toi äsken talliin paketin. Sisältää puslien raaka-aineen, laakerit ja akselitiivisteet lukuunottamatta yhtä tiivistettä. Voi alkaa kasaamaan.
Variaattorin akseli, tai oikeammin variaattori itsessään hangoitteli vaihteiston akselilla. Lämpöä, crctä ja raakaa voimaa niin lähti. Rengasraudoilla sain akselin juureen oikeanlaista vipuvoimaa oikeaan kohti, niin ei itseasiassa ollut kovin vaikeakaan homma. Vaihteiston hammasratasakseleihin löytyi omista piiloista pienehkö, mutta kuitenkin tarpeeksi suurimassainen massaulosvetäjä. Sen olen aikoinaan tehnyt johonkin tarpeeseen ja noihin vaihteiston akseleihin kävi oikeinkin hyvin. Sama kierre kun molemmissa niin sai pinnapultilla toisiinsa kiinnitettyä. Telaston laakerit tuli tänään melkolailla vaihdeltua. Huomenissa ehken pitää keskittyä vaihteiston pesuun mikäli ei muuta akuutimpaa. Emäksisellä aineella lähtee eikä tarvitse rasvoja/ likaa isosti liotella, tai hangata. Kuumalla vedellä huuhtelu niin kuivaakin äkkiä. Alumiinia tosin ei kannata pitkään emäksellä liotella, pinta tahtoo hapettua melko äkkiä. Toisaalta, eipä tuo vaihteisto kiiltävä kuorinen oo alkujaankaan. Vetoakselin suhteen empätiijää pelannut. Välillä aatellu jonnekin korjuulle kiikuttaa, välillä taas aatellu, jotta ite se on tehtävä jotta mieleinen tulee ja saa ikuisen takuun. Ostattaa kuitenkin booriintekoon soveltuvia välineitä mikäli omana työnä teen. Mutta mikäpä siinä, ostaa pois. Varsinkin kun on perusteltu syy hommata.
No hyyvää Parempihan noiden kanssa on hieman miettiä, etenkin kun ei jokapäivä tule tehtyä. Mites ne liukumuovit telastossa? Olivat ainut kunnossa oleva kohta?
Taidan vaiihtaa kun auki on. Ajaa niillä vielä, mutta jos panee uudet, niin menee minun iän. Pesupäivä. W-524 on laiskan ystävä
Kyllä ne käet paskottuu viimestään nokkoa kaevaessa. Vaan tulipahan aivoon sellanen ajatus, että voi sitä poloista, joka osaluettelon tai merkkihuollon hinnoittelemina noita standardilaakereita, -tiivisteitä ja sokkia ostelee. 49€ on listahinta vaihteiston lähes jokaisella laakerilla. Itsellä kävi tuurintynkä, kun tarjousta kysyessä jäi osa tavaroista poijes. Vajailla osilla ennätti tulla tarjous, mielestäni kohtuullinen sekin. Laitoin pois jääneistä osista lisäpyynnön ja sain uuden tarjouksen koko revohkasta. Tavaramäärä lisi ja hinta aleni halvan työmiehen päivän nettopalkan verran. En tinkinyt enää. Pitäähän sen myyjänkin elää. Terviisiä Kajaaniin!