Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Lynx 6900 vm-97

Viestiketju osiossa 'Maastoajoneuvot' , aloittaja ihmehitsari, 7.2.2021.

  1. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    8 843
    Saadut tykkäykset:
    2 207
    Onko vielä Valmetin laatikko? Niitä tuli parikin kappaletta pantua muinoin atomeiksi sekä ehjättyä, kyllä ainakin niistä toisiovariaattori läksi irti vittuilematta. Olethan varmistanut ettei booriakselilla ole vain sokkaa? Eli sokka irti cheekin sanoin!
     
  2. J5_BR

    J5_BR Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    14.1.2019
    Viestejä:
    1 184
    Saadut tykkäykset:
    221
    Laakerin ja rattaan välissä on sokka.
     
  3. J5_BR

    J5_BR Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    14.1.2019
    Viestejä:
    1 184
    Saadut tykkäykset:
    221
    Screenshot_20210220-174214_Chrome.jpg

    Eikös se tuolta näytä. Tämä on -99 mallia.
     
  4. ihmehitsari

    ihmehitsari vapaa ajattelija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    8 020
    Saadut tykkäykset:
    2 432
    Sisu-laatikko on.
    Variaattori lähti akselilta, kun lämpesi tarpeeksi ja sai lipuainetta. Rengasraudan pään kun sai oikeaan kohtaan, niin variaattorin lähtöaskenta oli alkanut. Waltavan voiman edessä ei ollut vastusta. Huomioin että hieman oli korroosiota akselin pinnassa. Se varmaan jarrutteli ensialkuun.

    Joo, sama on. Nuo räjäytyskuvat osanumeroineen on jo kansioon tulostettu. Tässon ehkä vaikeutena enempi oikeanlaisten työkalujen puute kuin muu. Joutuu ns sulin käsin tolskaamaan. Ulosvetäjillä on yllättävän suuri merkitys ihmisen elossa.
     
    • Tykkään Tykkään x 2
  5. J5_BR

    J5_BR Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    14.1.2019
    Viestejä:
    1 184
    Saadut tykkäykset:
    221
    Laakerille katsot mahdollisuuden tulla pois, akseli puhdas ja alumiinlohko hieman lämmin.
    Laakerin ulosvetimellä laakeri pihalle antaa tilaa akselille tilaa poistua ja saa sen seegerin auki.
    Nimimerkkisikin antaa luvan (jos ei sitä oikeata kätilöä) hitsata sopivan putken laakerin keskiöön kiinni ja mutterin toiseen päähän :)
     
  6. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    8 843
    Saadut tykkäykset:
    2 207
    Tuo vetoakselin sokka no,60 on monen tällaisen laatikon tuho! Jos telamatto on vaikka jäässä ja antaa hanaa niin sokka katkeaa, sitten kun vaihtaa uuden niin täytyy varmasti löytää kummatkin jämät! Yleensä toinen puolisko putoaa öljytilan pohjalle jo on ilman laatikon kippaamista melkein mahdoton saada pois. Sokan jämä ei sitten pysy siellä pohjalla vaan lähtee liikkeelle öljyn mukana ja on hampaiden välissä Krunts!
     
  7. ihmehitsari

    ihmehitsari vapaa ajattelija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    8 020
    Saadut tykkäykset:
    2 432
    Tuota... mihinkä se boorikiila umpiurasta lähtee vaikka halki leikkautuisikin? Veto tietysti loppuu hammasrattaan pyöriessä booriholkin päällä, mutta jotta palaset lähtee liikkeelle, on aika paljo tapahduttava muutakin.
     
  8. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    19 144
    Saadut tykkäykset:
    3 292
    Juu en mäkään kyllä tällä syömisellä usko että se kiilanpuolikas tippuisi mihinkään, ku toisella puolella on laakeri ja toisella puolella seekeri.
    SILLOIN voi tippua kun sitä tietämätön purkaa.....
     
  9. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    8 843
    Saadut tykkäykset:
    2 207
    Tippuu siinä vaiheessa kun akseli vedetään pois uuden sokan vaihtotyössä.
     
  10. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    19 144
    Saadut tykkäykset:
    3 292
    Tota just tarkotin tossa. Eli on osattava katsoa että kiila on oikeela puolella akselia..
     
  11. ihmehitsari

    ihmehitsari vapaa ajattelija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    8 020
    Saadut tykkäykset:
    2 432
    Helpimpi lie vetää vaihdelaatikko pois akselista, eli akseli pysyy paikoillaan ja laatikko irroitetaan kelkasta? Tällöinkin booriholkki todennäköisesti pysyy hammasrattaan sisällä. Meinaan kun se halki mennyt n 15-20 mm mittainen kiilanpala pyörähtää hammasrattaan mukana niin voi odottaa jonkilaista kiinnileikkautumista. Ehjänäkin oli melko työ ottaa tuo holkki pois hammasrattaan ja laakereiden sisältä.
    Toki täytyy purkaessa katsoa että välttää lisätyöt varomalla irtoavia osia ym.

    Edit. Tuon boorikiilan täsmällinen pituusmitta on 22mm
     
    #91 ihmehitsari, 21.2.2021
    Viimeksi muokattu: 21.2.2021
  12. ihmehitsari

    ihmehitsari vapaa ajattelija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    8 020
    Saadut tykkäykset:
    2 432
    Noniin. Vaihdelaatikko on nyt atomeina, eikä mitään erikoisempaa löytynyt.
    Ne väliakseleiden suojatut laakerit joiden kerrottiin eräässä käymässäni puhelinkeskustelussa olevan vaihtamisen arvoiset todellakin ovat sellaiset. Tietynlaista kulmikkuutta niiden pyörimisessä. Ne menee vaihtoon muiden laakereiden ohessa. Uudemmissa laatikoissa nuo laakerit erilaiset.
    Seuraavaksi tulee knoppitietoa.
    Vaihteiston kuulalaakerit ovat:
    6303 2RS 5kpl
    6304 RS 1kpl
    6304 1kpl
    6305 3kpl
    6008 2kpl
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  13. ihmehitsari

    ihmehitsari vapaa ajattelija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    8 020
    Saadut tykkäykset:
    2 432
    Lähetin päivällä muutaman sähköpostin ja soitin pari puhelua. Kuriiri toi äsken talliin paketin. Sisältää puslien raaka-aineen, laakerit ja akselitiivisteet lukuunottamatta yhtä tiivistettä.
    Voi alkaa kasaamaan.

    20210222_164316(0).jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 4
  14. J5_BR

    J5_BR Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    14.1.2019
    Viestejä:
    1 184
    Saadut tykkäykset:
    221
    Hieno homma. Pääset "pirun nyrkkiä" kasaamaan.
    Miten se variaattorin akseli lähti lopulta aukeamaan.
     
  15. ihmehitsari

    ihmehitsari vapaa ajattelija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    8 020
    Saadut tykkäykset:
    2 432
    Variaattorin akseli, tai oikeammin variaattori itsessään hangoitteli vaihteiston akselilla.
    Lämpöä, crctä ja raakaa voimaa niin lähti. Rengasraudoilla sain akselin juureen oikeanlaista vipuvoimaa oikeaan kohti, niin ei itseasiassa ollut kovin vaikeakaan homma.
    Vaihteiston hammasratasakseleihin löytyi omista piiloista pienehkö, mutta kuitenkin tarpeeksi suurimassainen massaulosvetäjä. Sen olen aikoinaan tehnyt johonkin tarpeeseen ja noihin vaihteiston akseleihin kävi oikeinkin hyvin. Sama kierre kun molemmissa niin sai pinnapultilla toisiinsa kiinnitettyä.

    Telaston laakerit tuli tänään melkolailla vaihdeltua. Huomenissa ehken pitää keskittyä vaihteiston pesuun mikäli ei muuta akuutimpaa. Emäksisellä aineella lähtee eikä tarvitse rasvoja/ likaa isosti liotella, tai hangata. Kuumalla vedellä huuhtelu niin kuivaakin äkkiä. Alumiinia tosin ei kannata pitkään emäksellä liotella, pinta tahtoo hapettua melko äkkiä. Toisaalta, eipä tuo vaihteisto kiiltävä kuorinen oo alkujaankaan.

    Vetoakselin suhteen empätiijää pelannut. Välillä aatellu jonnekin korjuulle kiikuttaa, välillä taas aatellu, jotta ite se on tehtävä jotta mieleinen tulee ja saa ikuisen takuun.
    Ostattaa kuitenkin booriintekoon soveltuvia välineitä mikäli omana työnä teen. Mutta mikäpä siinä, ostaa pois. Varsinkin kun on perusteltu syy hommata.
     
    • Tykkään Tykkään x 5
  16. J5_BR

    J5_BR Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    14.1.2019
    Viestejä:
    1 184
    Saadut tykkäykset:
    221
    No hyyvää :) Parempihan noiden kanssa on hieman miettiä, etenkin kun ei jokapäivä tule tehtyä.

    Mites ne liukumuovit telastossa? Olivat ainut kunnossa oleva kohta?
     
  17. ihmehitsari

    ihmehitsari vapaa ajattelija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    8 020
    Saadut tykkäykset:
    2 432
    Taidan vaiihtaa kun auki on. Ajaa niillä vielä, mutta jos panee uudet, niin menee minun iän.


    Pesupäivä. W-524 on laiskan ystävä

    20210223_172442.jpg 20210223_180535.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 6
  18. J5_BR

    J5_BR Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    14.1.2019
    Viestejä:
    1 184
    Saadut tykkäykset:
    221
    Kalut ja käet pestävä, kun tuota pitelee, ettei likaannu..
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  19. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    8 843
    Saadut tykkäykset:
    2 207
    Ei paskaavu Ihmehitsarilta näpit!
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  20. ihmehitsari

    ihmehitsari vapaa ajattelija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    8 020
    Saadut tykkäykset:
    2 432
    Kyllä ne käet paskottuu viimestään nokkoa kaevaessa.

    Vaan tulipahan aivoon sellanen ajatus, että voi sitä poloista, joka osaluettelon tai merkkihuollon hinnoittelemina noita standardilaakereita, -tiivisteitä ja sokkia ostelee.
    49€ on listahinta vaihteiston lähes jokaisella laakerilla.
    Itsellä kävi tuurintynkä, kun tarjousta kysyessä jäi osa tavaroista poijes. Vajailla osilla ennätti tulla tarjous, mielestäni kohtuullinen sekin. Laitoin pois jääneistä osista lisäpyynnön ja sain uuden tarjouksen koko revohkasta. Tavaramäärä lisi ja hinta aleni halvan työmiehen päivän nettopalkan verran.
    En tinkinyt enää. Pitäähän sen myyjänkin elää. Terviisiä Kajaaniin!
     
    #100 ihmehitsari, 24.2.2021
    Viimeksi muokattu: 24.2.2021
    • Tykkään Tykkään x 6

Jaa tämä sivu