Mulla on toi Ilves miltei joka päivä tuore jälki ja toi toinen, suhtu pitkä matka missä ei kukaan kun mä , susi vai koira, en ota kantaa. Tuulen mukana kuulee ihmisiä, mistä ei niin tarkasti. Taatusti kuulee minun, vähän välii moottorisaha käynnissä

IMG-20260304-WA0005.webp

IMG-20260304-WA0004.webp

Ilves jolkotteli tien yli kotiinpäin ajaessa toissapäivänä. Edellisestä havainnosta taitaa olla jo muutama vuosi. Kauriita on pieni lauma tuossa naapurin pellolla pyörinyt jo hyvän aikaa.

Merikotka patsasteli jäällä, varikset yritti härnätä mutta ei paljon välittäny. Oli noin 200m päässä mökistä, ison näkönen lintu kiikarilla kattelin.

Se meillä oleileva kärppäoletettu osoittautui lumikoksi, kun paremmin näki. Selvästi pienempi ja lyhyt valkea häntä. Terassilla kahtelivat rouvan kanssa toisiaan tovin.

oisko joku kymmenen-kakstoista vuotta sitten näin navetan nurkalla lumikon.
Kävin heti ottamassa hiiren-rotanloukut poies ja samoin kaikki myrkkysyötit veks.
Oli lopputalvi hiljaista hiirien suhteen, ei pihassa näkyny yhtään hiirenpiiperrystä...

Sain saaliiksi ihan minipienen myyrän/päästäisen, oli pökelö mennyt rotanloukkuun.
Mulla yks päivä päästäinen otti kyytiä traktorilla. Lumitöitä tehdessä päästäinen oli ollut jossain lumessa ja joutui kauhaan. Kun kippasin kauhan tyhjäksi, niin hirmu vauhtia kipitti karkuun.

Kävin eilen viemässä yhden riistakameran pikkujärvelle, missä viime syksynä näkyi majavien tekosia ja eteläpään puron suulla oli jään alle tuore reikä ja syönnöksiä sekä joitain kaadettuja puita. Muutaman tunnin kuluttua lättähäntä otatti itestään jo muutamia kuvia ja tänään illan hämärtyessä tuli pari lisää ja tuossa tänänpäiväisessä niitä elukoita näkyy olevan kaksi. Saattaa meidän seurasta joku käydä nuita kyttäämässä

2026-03-10_15_35_05.webp

2026-03-11_16_16_02.webp

Masset hääräilee. Eilen isännät kävivät noita kytistämässä mutta eivät ilmaantuneet valoisan aikaan, hiukan oli toinen käväissyt aukolla ja kaveri ampunutkin mutta ei osunut ja majava meni takaisin jään alle pesäänsä.

2026-03-11_18_06_53.webp

Istuin koiran kanssa pihalla iltapäivällä sen ainakin tunnin verran, johan on muuten kaiken näköistä zirkutusta kuultavissa!
Toivottavasti aikainen kevät ei kiimaperseille kostaudu? Pönttöjäkin kävivät jo ziikailemassa.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin