Mikäs otus tälläisiä jöötejä vääntää?
1000048858.webp

Pitkästä aikaa kebabbieläimiä eli bambeja siis kauriita on tässä tuvan ympäristössä pyörinyt. Tosin vain 4kpl porukka. Joku vuosi sitten niitä oli liki parinkymmenen porukka liki päivittän pyörimässä pellolla nauttimassa einestä jossa oli kelien takia puimatta jäänyttä härkäpapua. Taitaa olla kannan vähentymiseen syynä olla sudet joista on useastikkin tehty havaintoja meidän kylällä. Suurpeto yhdyshenkilöt kertoivat että meidän tuvan vierestä olisi jolkutellut susi parinkymmenen metrin päästä jälkien perusteella. Susista ei ole havaintoa mutta ilveksen olen vierestä nähnyt.

Oli päivällä koiran kanssa ulkoillessa hetken varppi kireellä.
Mulla on 15 metrin jäljitysliina nytten koiran hihnana, pääsee tossa pelloilla hieman laajemmin liikkumaan.
No, oltiin tulossa kotiopäin, ihan tossa 30-40 metrin päässä kotoa, kun koiruli touhusi omiaan, nuuskutteli puidenjuuria, kun pienen koivun toiselta puolelta pomppas jänis vauhtiin.
Lähtöhetkellä koirankuonon ja jäniksen makuupaikan välinen etäisyys oli about alle puoli metriä. Onneks just kattelin sinnepäin, oli hyvä ku koira hätkähti kuonon edestä pomppaavaa jänistä, pupu kerkes varmaan 6-7 metriä etenemään ennekun koira tajus ja lähti perään, mutta ei kereny vauhtiin kun hihna torppas.
Vähä aikaa yritti oikein tosissaan repiä hihnaa mun käsistäni....

Mulla on 15 metrin jäljitysliina nytten koiran hihnana, pääsee tossa pelloilla hieman laajemmin liikkumaan.
No, oltiin tulossa kotiopäin, ihan tossa 30-40 metrin päässä kotoa, kun koiruli touhusi omiaan, nuuskutteli puidenjuuria, kun pienen koivun toiselta puolelta pomppas jänis vauhtiin.
Lähtöhetkellä koirankuonon ja jäniksen makuupaikan välinen etäisyys oli about alle puoli metriä. Onneks just kattelin sinnepäin, oli hyvä ku koira hätkähti kuonon edestä pomppaavaa jänistä, pupu kerkes varmaan 6-7 metriä etenemään ennekun koira tajus ja lähti perään, mutta ei kereny vauhtiin kun hihna torppas.
Oisit antanu mennä vaan.......

Olis nukkunut taatusti yön sitten hyvin.....

Ja ehkä seuraavankin päivän .......

Nuo petolinnut eli joku havukka tappanut jo ainakin kolme jänistä tässä muutaman sadan metrin säteellä talosta, eilen viimeksi löytyi se kolmas, kuinka monta lieneekään muualla hiukan kauempana. Eka oli rusakko tuohon lintujen ruokintapaikalle ja myöhemmin metsäjänis hiukan kauemmaksi. Eilen päivällä oltiin koirien kanssa lenkillä ja tuossa naapurimetsänomistajan aukolla nuorempi koira otti hajun ja lähti juoksemaan vastakkaiseen suuntaan ryteikköön ja sieltä n sadan metrin päästä lähti joku isompi lintu, en tunnistanut. Illalla uudella lenkillä koira ampaisi jo parin sadan metrin päästä samalle paikalle niin piti sitten käydä katsomassa mitä sieltä löytyy, no metsäjäniksen tuore raatohan siellä. Iltasaunan aikaan piti koiran vielä käydä kertaalleen tarkastamassa saalis. Nuo meidän koirat ei pahemmin mihinkään lähde niin uskaltaa lenkillä pitää irtaallaan vaikka koirien kiinnipitoaika onkin, tietysti joku ruokapaikka pitää tsekata.

Siinä ku et tilannetta huomaakkaan ja sessulla sattuu olemaan pari metriä löysiä remmissä 🤦. 20kg koira nykäisee 100kg ukon raviin että heilahtaa😵‍💫

Siinä ku et tilannetta huomaakkaan ja sessulla sattuu olemaan pari metriä löysiä remmissä 🤦. 20kg koira nykäisee 100kg ukon raviin että heilahtaa😵‍💫
Juu, ei onneks ollu löysiä vaikka oli noin 10 metrin päässä, sen että hihna vähä laappi maata ja se et huomasin sen, ehti varautua.

Juu, ei onneks ollu löysiä vaikka oli noin 10 metrin päässä, sen että hihna vähä laappi maata ja se et huomasin sen, ehti varautua.
Mulla on pari kertaa käyny että flexissä pari metriä löysää ja vinttikoira sekoitus äkänny sen rusakon. Kiihtyvyys koiralla on uskomaton niin se nykäsy kans on uskomaton😵‍💫

Parisen viikkoa olen katsellut kun joutsenparvet liikuskelevat lähipelloilla. Seassa on ollut myös hanhia vaikka taitaa olla että ovat jotain merihanhia kun ovat harmaita. Eihän meiltä merelle ole kovin monia kymmeniä kilometrejä joten miksipäs ei. Keväisinhän pelloilla toukotöiden yhteydessä monen eri lajin lokkeja pyörii sadoittain.
Tänään kuulin ja näin kiurun saapuneen alueelle.

Satelliittijuna! Aika 21.28 ja menosuunta kaakko, ihan otavan alapuolella.

Saattaisi olla tuo tämänpäiväinen kuuden sääsatelliitin laukaisu.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin