Lisäkaukovalot

Viestiketju:
Lisäkaukovalot

Tuos oli silloin ne 2 etummaista auton alla osoittamassa liki suoraan sivuille, että näki mitä siinä vierellä on, ne toiset 2, jotta näki kunnolla taakse.
 
mistä otit pakkivaloille virran ja onko rele ohjattu ? pitäis kyllä itelle laittaa myös (just tuolla pimeässä peruuttelin)
Tuon näköinen käikäle siellä oli, musta/sininen johto. Tai ainakin värisokean ihmiset paras arvaus.
Vetokoukun takaa löytyi palkista useampia läpivientikumeja, mutta sisätiloihin en sieltä päässyt, porasin pyöräkotelosta reiän, josta oli sitten helppo pujottaa johto läpi. Reikä tuli liian alas, piti tehdä 22m reikä, mutta osui palkin reunaan jo jossain16mm kohdilla. Löytyi pienempi läpivientikumi, niin ei suurta vahinkoa käynyt.

Eli tuo sininen rosvoliitin menee valoille. Ja tuo sininen, knipekseillä puristetty abiko toimittaa maapiuhan virkaa.

IMG_20200123_192957.jpg IMG_20200123_193048.jpg
 
Kymmenisen kilometriä ajoin aamulla ja sitten kävin vetämässä puukolla maapiuhan poikki.
Startissa vilkautti noin5kertaa valoja. Ja ajossa noin minuutin-kahden välein.
Luin jostain, että jollain oli tehnyt lisäpitkä ledit samaa.

Eli auto ilmeisesti haistelee valojen kuntoa koko ajan. Meniskö se niin, että virta ja aika on niin pieni, että hehkulanka ei kerkeä syttyä testauksen aikana, joka kestää varmaan muutamia sekunnin sadasosia. Mutta led herää välittömästi ja aiheuttaa vilkkumista?

Ja kun nuo etupään ledit ei vilku. Siellä on mekaaninen rele, voisko siinä olla senverran viivettä, että ei kerkeä kytkeä virtapiiriä?
 
sen lampputestin voi ohjelmoida pois päältä....mulla on läppärillä INPA voidaan joskus kokeilla mutta ei mitään takuuta että onnistuu :D

E: ei ehkä taida onnistua INPAlla:epätieto:
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni joihinkin tarvitaan vastus sekaan kun hehkulankapolttimot korvataan suoraan ledeillä ton diagnostiikan sekoomisen takia.
 
Muistaakseni joihinkin tarvitaan vastus sekaan kun hehkulankapolttimot korvataan suoraan ledeillä ton diagnostiikan sekoomisen takia.
En tiedä sekoaako diagnostiikka, vai toimiiko aivan suunnitellusti? Eilen muuten kun sain verhoilut kasaan ja ajoin auton tallista, syttyi näyttöön check brake lights.
Ajattelin, että nonni, jotain tuli sössittyä. Mutta vaihdoin palaneen jarrupolttimon, ja nyt ei mitään ilmoituksia tullut.
Vissiin tuli vain tunnit täyteen.
Ja hieno hommahan tuo diagnostiikka on. Harvemmin sitä jarruvaloja tulee tarkistettua, ainakaan päivittäin, toimiiko ne. Että en poiskaan sitä halua.
Ajattelin nyt koittaa kytkeä releen kautta, ehkä se aiheuttaa sen verran viivettä, että räpsyminen lakkaa.
 
Juuri tulin pajasta kun tuli vaihdettua vanhemman klopin Volvon keulalle wokkipannun kokoiset Pureluxin ledivalot. Nuo hieman pienemmät (halvemmat ja "merkittömät") jotka siitä jäi asensin nuoremman klopin Almeran keulalle. Hän kun asuu Seinäjoella ammattikoulun asuntolassa ja auto kadun varressa parkissa niin vähänkin paremmat valot ovat heti rosvojen kiinnostuksen kohde.

Emännän autossa (mun työkulkineessa) on 140wattinen ledbar ja kauppakassiin olisi jo hankittu 120wattinen ledbar tarvis asennella. Täällä syrjäkylällä kun tuota kaukovalojen valotehoa tarvitaan todella paljon sitä pitää suosia.
 
Juuri tulin pajasta kun tuli vaihdettua vanhemman klopin Volvon keulalle wokkipannun kokoiset Pureluxin ledivalot. Nuo hieman pienemmät (halvemmat ja "merkittömät") jotka siitä jäi asensin nuoremman klopin Almeran keulalle. Hän kun asuu Seinäjoella ammattikoulun asuntolassa ja auto kadun varressa parkissa niin vähänkin paremmat valot ovat heti rosvojen kiinnostuksen kohde.

Emännän autossa (mun työkulkineessa) on 140wattinen ledbar ja kauppakassiin olisi jo hankittu 120wattinen ledbar tarvis asennella. Täällä syrjäkylällä kun tuota kaukovalojen valotehoa tarvitaan todella paljon sitä pitää suosia.
juu turha se on pimiässä rämpiä jos valoja kerran voi pitää päällä kilometritolkulla :peukku:
 
Muistaakseni joihinkin tarvitaan vastus sekaan kun hehkulankapolttimot korvataan suoraan ledeillä ton diagnostiikan sekoomisen takia.
Juu, vastus tarvitaan can-väyläisissä autoissa kun rosvotaan heräte tai vastaavasti lisävalojen asennussarja can-väyläisiin autoihin.
 
Miulla ramissa lisävalopanelin kanssa oli samaa että valoa tuli heti keulan eteen aivan turhan paljon , panelia sai kääntää ylemmä aika reilusti ennenkun sai mieleisen näyttämän , melko monet led kaukovalot taitaa olla vähä semmosia jotta paranee mitä korkeammalle keulassa nostaa , vielä kunhan saan aikaseks asennella valoraudan nii kokeilen nostaa 30cm ylemmä panelia että mikä sen vaikutus on.
 
Juu, vastus tarvitaan can-väyläisissä autoissa kun rosvotaan heräte tai vastaavasti lisävalojen asennussarja can-väyläisiin autoihin.
ei välttämättä....mulla on ryöstetty heräte suoraan pitkien piuhasta ja lampputesti on päällä eli ilmottaa jos joku poltin on sökö.

mutta jos laitetaan joku 18w ledivalo niin saattaa ruveta vilkkumaan lampputestin tahtiin...mulla on keulalla 80w+80w+120w ledit.

vai onko lisävalo releissä sitten eroa :rolleyes:
 
En tiedä, mutta kuten aiemmin pähkäilin, on tuo bemarin testi niin lyhyt, että hehkulanka ei ehdi syttyä niin paljon, että ihmissilmä sitä havaitsisi. Ledi vissiin syttyy nopeammin. Ja se releen kytkeytymisviive on pidempi, mitä testaus ottaa aikaa.

Kytkin nyt noihin pakkivaloihin releen ja uko oli auton takana katsomassa. Ilman relettä valot vilkahteli, releen kanssa ei.
Että taas on kova usko, että nyt pelaa.. :rolleyes:

Ja siis releen ainoa funktio on tässä tehdä tuo viive. Jatkuva sekä herätevirta otetaan samasta, pakkivalo johdosta.

Jaa, että tässä olisi jo tuo can väylä? Eikös sen idea ole vähentää johdotuksen määrä vai? Kyllä tässä ainakin sitä piuhaa menee aika tavalla.

Päivitystä: ajeltu pimeässä, eikä välky enää. Ja oli kyllä hieno pakittaa pihaan, kun näkee mihin ajaa.
 
Viimeksi muokattu:
X-Vision Genesis 300 ruuvasin rouvan auton keulalle. Hyvä valo, ei paljoa anna hajasäteilyä alas eikä ylös. Sivulle saisi vähän enemmän näyttää. Valon väri on hyvä, ei ole liian kylmä. Tehoa on aikalailla sopivasti, lyhyille vaihtaessakin vielä näkee, kun ei ole liika kirkas kaukovalo. Silti useamman sata metriä valaisee.
 
Miulla ramissa lisävalopanelin kanssa oli samaa että valoa tuli heti keulan eteen aivan turhan paljon , panelia sai kääntää ylemmä aika reilusti ennenkun sai mieleisen näyttämän , melko monet led kaukovalot taitaa olla vähä semmosia jotta paranee mitä korkeammalle keulassa nostaa , vielä kunhan saan aikaseks asennella valoraudan nii kokeilen nostaa 30cm ylemmä panelia että mikä sen vaikutus on.
Kuorma-autossa nuo kattovalot aika hyvät. Saa paremmin suunnattua ja myös maaston vaihtelu ei vaikuta niin paljon, minne valot näyttää, koska asennuskorkeus moninkertainen henkilöautoon verrattuna. Oikein mäkinen maasto, niin ylämäessä voi näyttää puiden latvoja, alamäessä 40m päähän montun pohjalle.
 
Lazerit lähtee postilla rovaniemelle. Oikeastaan niihin alkoi jo tottua.. Mutta nyt ollaan taas vaikean valinnan edessä, mitä tilalle. Jos oikein tulkitsin, niin bemarin omat valojen referenssiluku on 25. Eli lisävalot saisi olla max tuon saman.
 
Juu, eli eikö auton omat valot ole yhteensä 50 ja jos kaksi lisäpitkää pistää saa olla max 25 per valo?

Joo.
Sinivuokot laski minun Hiacen keulalta ja katolta ref lukuja, saivat 195 yhteensä :D:D
Oli kuulemma ennätyslukemat :rotfl:
Kysyivät että toimiiko nuo kaikki yhtaikaa, totesin että tietysti, ei niitä koristeeksi ole laitettu...
Keulalla oli 7 tuuman hooneloset ja sumuvalot, katolla neljä Hellan rallitonneja:D

Otteeseen kirjottivat mielipiteensä :kiroaa:
 
Takaisin
Ylös