Ladan lämppäri

borg

administi
Ylläpitäjä
Pitäisi taas vaihteeksi vaihtaa Samaran lämmityslaitteen puhallin.

Tässä sopiva aperitiivi ennen varsinaista ateriaa:

Käsi ylös ne, joilla on fiiatti/ladamuistoja ko. pronssipusla-soundista! :pimpom:

Viimeksi muokannut moderaattori:
No tämä vaihdettava moottori on kyllä täysin vaiennut.

Tuo perinteinen Ladan moottorin rääkäisyhän tuli aina pakkasilla, kun laakerissa oli ilmeisesti enemmän välystä.

Kaissää ny kuiteskin ensin oot tutkinu, et sinnä wirtaskaa tulee, "saamareis" ja "euroladois" ollu kyllä veen paljon sulakekotelon pohjan vikoja.....:kiroaa:

Olen kerran jo kyseisen moottorin vaihtanut ja kyllä nyt kylmiltään ostin uuden. Virran tuloa nimittäin piisaa, moottorilla on jokin järjettömän :vipottaa: suuri sulake, muistaakseni 30A. Viimeksi oli hilkulla palaa johtosarja (savua jo puski ohjaamoon) kun moottori otti ja suli oikosulkuun. Siinä motin kupeessa on pari käämiä, ilmeisesti radiohäiriösuodattimina. Ne kuumenee, sulaa irti tinauksistaan ja aiheuttaa onkelmia.

Samarialainenhan on äitimuorin auto, jolla hän jyristelee kesäisin kuuttakymppiä kesämökille ja takaisin. Lartsa oli minulla talven täyttämässä autovajetta.

Nyt omien kulkineiden suhteen tilanne on taas kunnossa. Viikonloppuna haettiin emännälle viisi vuotta vanha Corolla ja minä vuorostani perin Toyota Torson. (Yaris Verso)

Nyt on pöhistin vaihdettu. Jonkin sortin nekroosi :tongue-042: oli iskenyt vanhaan moottoriin kun käämitys oli vetänyt vähän tummanpuhuvaksi:

ladpuh1.webp

Melko varmaan moottorin kohtaloksi oli koitunut rauduskoivu (Betula Pendula). Lehtipuhaltimen virkaahan tuo näkyy toimittaneen.

Jos jollekulle sattuu vastaan Samaran lämppärin moottorivika, niin helpoin tapa tutkia asia voisi olla seuraava:

- irrota puhallinmoottoria peittävä suojamuovi rintapellin päällä olevasta ilmanottokaukalosta. Se saattaa olla liimattu paikoilleen jollakin epämääräisellä venäjäläisellä mönjämassalla, mutta lähtee meisselillä nytkytellen irti.
- mittaa moottorin vierestä yleismittarilla tms. välineellä eristeen läpi piikillä, tuleeko virtaa puhaltimen johtoon, joka voi olla punainen tai sininen, (mahd jonkin muunkin värinen?) Toinen johto on todennäköisesti musta ja se on maatto.
- jos moottori on rikki, osta uusi. Se maksaa Motonetissä neljä kymppiä siivikkoineen.

- katkaise sivuleikkureilla johdot mahdollisimman läheltä moottoria, että jää niihin jää pituutta työskennellä.
- ruuvaa puhaltimen kotelon kaksi ruuvia irti ja ala pyöritellä puhallinta saadaksesi sen pois ilmanottokaukalosta. Tässä vaiheessa saattaa päästä voimasanoja. Kannattaa irrottaa tiiviste moottoritilan ja ilmanottokaukalon välistä sekä muoviset ritilät ilmanottokaukalon ylälaidasta, sillä tilaa on aika niukasti. Aikasi nuljuteltuasi löydät asennon, jossa puhallin nipin napin muljahtaa ylös kaukalosta. Kannattaa panna merkille, missä asennossa se suostuu tulemaan ylös, niin myöhemmin osaat panna sen samassa asennossa takaisin.
- nyt kannattaa imuroida moottorin jättämän kanjonin pohjalta sinne eksyneet lehdet, yms. mujut.

- puhallinkotelo halkeaa keskeltä kahtia ruuvimeisselillä vääntelemällä. Moottori on kiinni toisessa puolikkaassa jousilipareilla. Vaihda moottori ja kasaa puhallin kotelo päinvastaisessa järjestyksessä. Väsää jostakin tarrapintaisesta äänieristemuovista, tms. soveltuvasta materiaalista uusi tiiviste puhaltimen ulostuloreiän ympärille.
- tinaa tai puristusliitä uuden moottorin johdot vanhoihin ja eristä ne. Näin toimien sinun ei tarvitse mennä kojelaudan alle etsimään maajohdon ruuvia ja virtapiuhan liitintä. Ne ovat nimittäin kohtuullisen pirullisessa paikassa päästä käsiksi.

Kun moottori on kiinnitetty paikoilleen, pitää vielä laittaa se suojamuovi takaisin. Itse olen puhdistanut pellistä alkuperäiset ihme mönjät pois ja liimannut jeesusteippiä peltiin kiinni puhaltimen reiän ympärille. Sitten olen liimannut suojamuovin silikonilla tai sikaflexillä (+ neljällä porakärkiruuvilla) tuohoon jeesusteippiin kiinni. Näin menetellen suojus on vielä toisenkin kerran ehjänä irroitettavissa, kun teippi irtoaa pellistä. Ilman teippiä suojus tarttuisi peltiin kuin tauti, eikä sitä saisi ehjänä irti.

ladpuh2.webp

Kuvassa näkyvät nuo kojelaudan alta nousevat johdot. Kojelaudan alle ei kannata mennä niiden perässä, ellei ole ihan pakko.

Käsi ylös ne, joilla on fiiatti/ladamuistoja ko. pronssipusla-soundista! :pimpom:

:tuumaus: Mulla kotimaisvalmisteinen Valmet-merkkinen metsäkone. Siinä saa samanlaiset soundit puhaltimesta. Ei auta rasvaus... Mutta oikea ajoitus auttaa! Se on aika jännä juttu. Kun se puhallinsysteemi alkaa värähtelemään kytkettäessä päälle ja siitä sitten stoppaa virrat, sekä kytkee taas uudestaan päälle ennen, kuin puhallin pysähtyy, niin värähtely on taas kadoksissa. Näin on menty ainakin vuosi... :peuk: Jos jää odottelemaan värähtelyn loppumista, niin sitä ei tule koskaan.

Hep...:D, apukuskin paikalla ollut "ei ladakansaa" immeinen meinas jopa pelästyä ku latuskan lämppäri alkoi vienosti ääntelemään....

:tuumaus: Mulla kotimaisvalmisteinen Valmet-merkkinen metsäkone. Siinä saa samanlaiset soundit puhaltimesta. Ei auta rasvaus... Mutta oikea ajoitus auttaa! Se on aika jännä juttu. Kun se puhallinsysteemi alkaa värähtelemään kytkettäessä päälle ja siitä sitten stoppaa virrat, sekä kytkee taas uudestaan päälle ennen, kuin puhallin pysähtyy, niin värähtely on taas kadoksissa. Näin on menty ainakin vuosi... :peuk: Jos jää odottelemaan värähtelyn loppumista, niin sitä ei tule koskaan.
BINGO! :D:D:D Just noin! Meinasi jo unohtua, kun samarialaisessa ei ole vielä pahasti rääkynyt. Varsinaiset äänimuistot ovat takavetoladasta ja siitä on jo yli 10 vuotta. Ja ihan samanlainen ilmiö vaivasi fiiatteja (127) ennen muinoin.

Naks - naks ja sopiva tauko välissä tuo korville helpotuksen.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin