Kuituverkkoprojekti 2017

Eihä täällä kukaan tarkoituksella muokkaile lainauksia ( ennen ja jälkeenkään, tuon ns. AL-tapauksen ) .....

Nyt pukkaa tapahtumakeikkaa päälle, pari viikkoa sekoaa laneihin Kuopiossa ja Porissa.

Vaan saatiin tehtyä väliojanpäätös:
20191012_Kaapelikaivanto_siistittyna.jpg

Omasta mielestäni ihan mainion näköistä jälkeä. Kyseessä sama kohde kuin edellä kaapelisalaattikuvassa.

Itseasiassa tuossa ei ihan ole reitin välipää, alitimme kuvan oikean laidan asfalttiliittymän ja täytimme alituskuopan kokonaan hiekalla.

Meni tuossa pari viikkoa laneja värkätessä, mutta nyt pikkuhiljaa palaillaan kuituverkkohommien kauden loppukiriin.
Tuli myös uusi lelu taloon, sanoo hep joka tunnistaa:
20191030_3M_Dynatel_2250M_kaapelinpaikannin.jpg

20191030_3M_Dynatel_2250E_lahetin.jpg

Edellinen vastaava olikin 1980-luvulta, saman valmistajan tuotos toki sekin..

Kaapelin etsintälaite.
Ja tuo toinen jolla saadaan kaapeli jännitteelliseksi?
Jovain, tolla jälkimmäisellä saadaan ajettua signaalia kaapeliin jota tolla tutkalla sitten etsiskellään..

Kierteytetty kuparilankakin toimii ......... Joillain .....
Siinä onkin aika Jeesus kun sen kuparilangan kanssa seuraa oikeaa johtoa vaikka tollaisesta salaatista jonka kuvan 7.10. postasin..

sanoo hep joka tunnistaa:
Hep.
Jonninnverran "piippaa" käyttäny, tosin sellasta vanhaa puhelinmiehen. Duuniin ostin sellasen halpamallin, olisko maksanu parisataa, MHS, CAT ja jännitteettömien MMJ yms. etsintään. Sitte sellanen satkun vehjes jännitteellisten etsintään seinän sisältä...

Tässäkohden uutisia kuituverkkoprojektin tiimoilta:
upload_2019-11-20_6-49-59.webp

Kivikuitu Oy ja Telia Finland Oyj ovat 11.11.2019 päivätyllä sopimuksella sopineet kuituverkon operoinnista.
Yhteistyö tuo Kivikuitu Oy:n valokuituverkkoon Telian Avoinkuitu.fi -konseptin joka tarjoaa loppuasiakkaille markkinoiden monipuolisimman palvelukattauksen. Tässävaiheessa Avoinkuitu.fi verkoissa toimii 4 palveluoperaattoria joiden tuotteista asiakkaalla on vapaus valita mieleisensä.
Yhteysnopeuksia on tarjolla 10M lähtien aina 1000M asti, tulevaisuudessa enemmänkin. Lisäksi tarjolla on monipuoliset IPTV sekä VoIP -palvelut.

Hinnoittelu koostuu Kivikuitu Oy:n veloittamasta kuituverkkomaksusta 16,74€/kk sekä valitun palveluoperaattorin kumppaniverkko -hinnaston mukaisesta veloituksesta.
Esimerkiksi poimintoja Kuuskaistan kuukausihinnoista:
  • 10M 16,74€ + 12,20€ = 28,94€
  • 100M 16,74€ + 20,90€ = 37,64€
  • 1000M 16,74€ + 35,90€ = 52,64€
Avoinkuitu.fi -konseptiin ja eri operaattoreiden tuotteisiin voi tutustua osoitteessa: https://www.avoinkuitu.fi/

Kivikuitu Oy:n kuituliittymän perushinta veroineen on 1000€, hinta sisältää asennuksen tonttikaivuineen runkoverkon läheisyydessä, vaativammat kohteet hinnoitellaan erikseen.

..että sellainen väliaikatiedoite, kommentteja?

Prkles kun tuo on siellä syrjässä, eikä täällä kaiken suomeuden keskellä Borgholmin kuivan maan saarella.

Onnea vaan uusille kuvioille. Noissa kuitukauppiaitten hinnoissa pistää aina silmään tuo "tonnilla kuitu taloon" hinnoittelu. Niin sitä meillekkin tarjottiin. Se ei kuitenkaan ole koko totuus. Siihen pitää ostaa modeemi ja vedellä datapistorasioita ym. sivukulua tulee helposti puolet lisää.

Toistaiseksi en kuitua ota kun on niin kallista. Hyvin olen tällä 200M/20M kaapelinetillä pärjännyt.

Noissa kuitukauppiaitten hinnoissa pistää aina silmään tuo "tonnilla kuitu taloon" hinnoittelu. Niin sitä meillekkin tarjottiin. Se ei kuitenkaan ole koko totuus. Siihen pitää ostaa modeemi ja vedellä datapistorasioita ym. sivukulua tulee helposti puolet lisää.

Kyllä se tässä melkolailla koko totuus on, tuohon tonniin on leivottu sisään Telian päätelaite ja liittymismaksu heidän palveluunsa.

Toki palveluoperaattoreilla on omat kytkentämaksunsa, esim. Kuuskaistalla 50,80€. Telian tarjoama rajapinta on 1000BaseT eli tavallinen kuparinen lähiverkkorööri. Ja saattaa niitä sisäverkkotöitä joutua teemään myös muitten yhteystyyppien kanssa.

Ihan kohtuullista siihen nähden, että mulla roikkuu kuitu talonpäädyssä ja vajaat kaksi tonnia pitäisi löytyä rahaa, että sen saa sisälle...

Mun mielipide on se, että kahdella tonnilla saa rakennettua aika hienot LTE-antennit, tonni menee komponentteihin ja toinen borgille konsulttipalkkiota. Sitten jos tonnilla saa kuidun, niin ei kannata tätä konsulttia vaivata.

Tostahan noi on viimeistään ens kesänä pihan laitaa kuitua kaivamassa mutta vielä eivät oo onnistunu minua vakuuttaan että minä sen tarvisin:rolleyes:. 600€ on kaapeli sisälle että ei se kallis oo mutta ku minä en sitä tarvi olen toki sanonu että saattahan te sen tohon seinän viereen tuoda mutta en minä siitä mitään maksao_O. 4g rules ja ratio ja töllö signaali kulkee ilmassa sen ku minä tarvin.

Menee offtopiksi, mutta täällä Caruna kaivaa sähköt maahan ja samalla ei kuitua laiteta kun ei operaattoreita kiinnosta.
Mobiili 4G 800MHz verkosta saatavilla ulkoantennilla max. 24 megaa (taisi kuun asento olla kohdillaan) ja normaali vaihteluväli 5-12 megan paikkeilla jos vähän käyttäjiä.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin