Keleen mörskä joka leviää käsiin.

Viestiketju:
Keleen mörskä joka leviää käsiin.

Kun ensin opettelet ton homman, niin voit tulla meidänkin ikkunat huoltamaan. Olis jotain reipas 30 ruutua, isoin on jotain 3 neliötä... :D
Mulla nuo ruudut on pieniä, mutta luonnollisesti niitä on enemmän. Pikaisella laskemisella 86 ruutua. Niistä 67 on tuplaikkunoita, eli yhteensä 153 ruutua. Eikä tässä vielä kaikki. Tuossa isäukon ja äitmuorin talossa on pelkästään lasikuistilla 154 pientä salmiakin muotoista ruutua. Talon ikkunat siihen tietysti vielä päälle...

Luonnollisesti tietenkin pitää pestä molemmin puolin...


 
Viimeksi muokattu:
ei kyllä silikoneja ikkunan pokiin,hyvin sen jälkeen mätänee,ainakin kaverilla ja meilläkin sellasessa kohtaa johon erehdyin laittaa,nää teolliset ikkunat sitten ihan erijuttu
 
Silikoni ja puu ei ole hyvä yhdistelmä.
Juu, ei silikonia puuhun. Jos muovilistoilla lasittaa, niin listan ja lasin väliin voi ja kannattaa laittaa silikonia, mutta vain niin vähän, ettei se tursua puuhun. Silikonin tehtävä tuossa paikassa on estää lasia pitkin valuvan veden pääsy listan ja lasin välistä pokaan. Myös lasien helinää tuo silikoni vähentää.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, ei silikonia puuhun. Jos muovilistoilla lasittaa, niin listan ja lasin väliin voi ja kannattaa laittaa silikonia, mutta vain niin vähän, ettei se tursua puuhun. Silikonin tehtävä tuossa paikassa on estää lasia pitkin valuvan veden pääsy listan ja lasin välistä pokaan. Myös lasien hehinää tuo silikoni vähentää.
Hmmmm, itse en silti laittaisi silikonia tuohonkaan kohtaan. Makuasia, tahi voin olla väärässäkin.
 
Hmmmm, itse en silti laittaisi silikonia tuohonkaan kohtaan. Makuasia, tahi voin olla väärässäkin.
En mäkään tiedä onko tuo oikein. Noin itse pähkäilin ja mökille laitoin. Sen inhoittavan helinän se ainakin poisti, mikä tulee listoilla lasitetussa usein pokien kuivuessa.
 
Tämä on sellaista mallia, että kaksi pitkää käytävää menee talon läpi. On kuin laitoshoidossa olisi. Eikä tämä mikään kartano muutenkaan, on vain yhdessä tasossakin. Ikkunoita on aika reilusti ja osa aika valtavansuuria. Tyttärelle ostin harmaan fergun. Tosin on poljettava malli.
Ikkunoita pitää olla talossa. Maan alla kai se kannattais muuten asustella. Meitin torpassa pääsee juoksemaan juniorit ympyrää, keittiö-törmäys takkaan-olohuone-törmäys pianoon-"aula" - törmäys kaapistoon-keittiö. Tilanteen kuumentuessa 6 ja 7 luokkalaiset pojat kun vetää nyrkit pystyssä toistensa perässä rinkiä ja koira kolmantena miettien ketä pitää vähän purra et loppuu ralli niin soffalta hommaa kattoessa kaipaa äkkiä just sinne laitoshoitoon.
 
ei kyllä silikoneja ikkunan pokiin,
Juu, samaa mielipuolta. Jos siellä listoja on, tai sitte puhtaasti kitattuna, nin samalla lailla,
Pellavaöljykitti lasin ja pokan väliin, samoin listan, pokan ja lasin väliin. EI taas tartte maalauksen jälkeen hetkeen ihmetellä....
 
En mäkään tiedä onko tuo oikein. Noin itse pähkäilin ja mökille laitoin. Sen inhoittavan helinän se ainakin poisti, mikä tulee listoilla lasitetussa usein pokien kuivuessa.
Ei oo sitte tehty oikein sitä ikkunaa. Pokan uraan pellavaöljykitti, lasi painetaan siihen kittiin melko kovaa. Lasiin ja pokan kyntteeseen kitti, lista painetaan lujaa lasia vasten ja naulataan kiinni. Ei helise.
 
Ei oo sitte tehty oikein sitä ikkunaa. Pokan uraan pellavaöljykitti, lasi painetaan siihen kittiin melko kovaa. Lasiin ja pokan kyntteeseen kitti, lista painetaan lujaa lasia vasten ja naulataan kiinni. Ei helise.
En mökin grillikatokseen viittiny kittiä ruveta keittämään, niin oikaisin ja laitoin silikonia. :facepalm:
 
Mikään perinnerakentaja en tässä omassa torpassa ole. Talo on -70 omine aikakauden hienouksineen. Muuttoaikaan, eli joku 12v takaperin, idän puolella oli synkkä metsä ja lännen puolella aurinko raiskannut kaikki ikkunanpokat. Tiivistämättömät, saranoidut, kahdella erillisellä lasilla. Ulommat lasit on paikoillaan sivuilta ja ylhäältä listoilla, alhaalta kitillä.

Kitit kaik mäkeen (se mitä oli jäljellä), kevyet pohjatyöt, pellavaöljykitti alareunaan ja öljymaalia päälle (maalaten kitistä pari mm yli lasiin). Hyvät ovat vielä tänäkin päivänä ja edelleen samoissa maaleissa. Jos olivat tuota ennen kestäneet hyvänä 30v ja vähän kärsineinä sen ~8v, niin en näe yhtälössä ongelmaa. Eiköhän nämä ikkunat päädy vaihtoon ennen kuin nuo kitit tuolta pettää.
 
IMG_20200517_082308.jpg on muuten maailman kätevin kapistus listoitus töissä:).

IMG_20200517_082642.jpg :paniikki::hui:

IMG_20200517_082756.jpg Tuleekohan tossa pahaki kämmi jos minä maalaan ympäri asti ton pokan ku näkyy aiemmin maalatun paikallaan ja kiinni asennossa:raaps:.

IMG_20200517_084637.jpg Maalasin minä ympäri saa nähä mahtuuko toi enää paikalleeno_O.
 
Alareunan kittilistan päälle laittaisin itse valkoisen liimamassan, ei mene vesi sitten listan ja lasin väliin.
 
Tossa aiemmin samassa vitjassa keskustelua halenneesta sokkelista. No nyt tuli hirmu tarvis purkaa kaapit pois samasta nurkasta mutta sisäpuolelta (partiolaisten joulukalenteri putos kaapin taakse). Niin aattelin sitte samalla tutkailla tilannetta koska lattia on nurkassa jäätävän kylmä. Porailin sitte pirruuttani jalka listan viereen reikiä ja totesin että joo ei siellä oo lattian alla muutaku tyhjää:confused: (tietäähän sen ku sokkeli pudonnut ja halaki) joskus sitä on yritetty korjailla kun paikka paikoin poran terä nosti styroksia näkyviin:rolleyes:. En sitte tiedä onko mun korjaus konsti sitte yhtään parempi IMG_20211204_100003.jpg :rolleyes: kax pullollista jo ruutailin ja nyt odottelen että ååppeli lämpiäis sen verran että kehtaa vääntää sen käyntiin tuolta pakkasesta että pääsee ilo puuhun hakeen lisää urtsia
 
Mä jouduin kerran tekemään samantyyppisen korjauksen. Kattoremppaukkelit olivat tunkanneet yhden mökin nurkkaa ylös ja samalla syntyi rako alapohjaan vessan kohdalle. Ihmettelivät ku kylmä aina vessassa käydessä?
Työnsin reilusti ursua raosta niin jopa herkes kylymä kapajamasta.
 
No seki mutta ku kapattaminen ei hyövää ku prouvan vetää kuuraan ku se käy päänsärky pilleriä kaapista hakemassa :rolleyes:burana purkki meinaan sijaitsee kyseisessä nurkassa :confused:.
Sää toimit ny vakiintunutta vanhankansan päänsäryn parannuskeinon mukaan. Pitäs kyllä olla Hotaa mut joku muukin särkypulveri tai lusikan välissä murskattu burana kelpaa ihan yhtä hyvin.
Eli, kun emännyys valittaa päänsärkyä, lupaat hakee sille särkylääkkeen. Kostutat vehkeen pinna, ripotat siihen sen pulverin/murskatun buranan, menet emännä eteen, näytät jauheen kalun pinnalla ja kysyt:
"Suun kautta vai suppona??"
 
Juu ei enää kuuraan veto käy selitykseksi:). Lattia mukavan tasa lämpöinen myöskin kyseisessä nurkassa:D
 
Takaisin
Ylös