Kansan Rahtihemmot

Valmet poika

Kansalainen
KK Plus ADpack
Pitkää on ollut mielessä tehdä tänne oma ketju niille kansalaisille jotka ajavat ammatikseen tai ovat ajeneet. Tänne saa kertoa mitä tekee,mikä pännii rahti hommissa ynnä muuta. Tietenkin jos tämä käy ylipäällikkö @borg tai jos on väärällä aluella foorumilla.

Itse voin aloittaa.

Meikäläinen on ihan märkäkorva vielä kun olen vasta 3 vuotta rattia pyörittänyt. On tullut ajettua kiidon jakotykkinä,vähän konttia ja muita satunnaisia tuurauksia tätä nykyään ajelen woikosken kaasuja.

Pitkää on ollut mielessä tehdä tänne oma ketju niille kansalaisille jotka ajavat ammatikseen tai ovat ajeneet. Tänne saa kertoa mitä tekee,mikä pännii rahti hommissa ynnä muuta. Tietenkin jos tämä käy ylipäällikkö @borg tai jos on väärällä aluella foorumilla.
Tämä on ok. Niin kauan, kuin ketjussa ei esiinny tietoja, joilla jotakuta voi tarkemmin tunnistaa, tms. niin ketju voi olla täällä julkipuolella. Jos jokin asia jotakuta alkaa häiritä, niin mainitkaa asiasta. Sitten ketju pitää siirtää vain jäsenille näkyvään osioon. Tämä on periaate yleensäkin.

06-24 tuli ajeltua, pääosin täysperää, avo nosturilla, kapelli moffetilla, koukku, ja jyväautot, nyt kun omista hommista kesälomalla niin käynyt rouvan vävylle heittämässä muutamia tuurauskeikkoja, nytkin nosturillisella puolikkaalla liikenteessä (tauolla)

06-24 tuli ajeltua, pääosin täysperää, avo nosturilla, kapelli moffetilla, koukku, ja jyväautot, nyt kun omista hommista kesälomalla niin käynyt rouvan vävylle heittämässä muutamia tuurauskeikkoja, nytkin nosturillisella puolikkaalla liikenteessä (tauolla)
Tuo jyväauto hiukan kiinnostaisi samaten tikkutaksi mutta taitaa olla parempi että pysyy vaan kovalla pinnalla kunnes saa lisää kokemusta/suhteita. Koukku on kyllä tuttu ja ei siten kiinnosta sillä kun ajaetaan kaikkea perseestä perämoottorrin.

Tuo jyväauto hiukan kiinnostaisi samaten tikkutaksi mutta taitaa olla parempi että pysyy vaan kovalla pinnalla kunnes saa lisää kokemusta/suhteita. Koukku on kyllä tuttu ja ei siten kiinnosta sillä kun ajaetaan kaikkea perseestä perämoottorrin.
Minähän en mistään mitään tiedä, mutta ite en kyllä tikkuja rupeis kuskaamaan. Aivan kummalliset työajat ja jotenkin tuntuu että vähintään puolet niistä kuskeista ei käy ihan kaikilla sylintereillä. Se jäi mieleen kun yhen veijarin auto oli hallissa jo tolpilla nostettuna ylös ja tää heppu tuli muistuttamaan asentajaa, että pitää muistaa irrottaa kärryn hydeletkut.

Minähän en mistään mitään tiedä, mutta ite en kyllä tikkuja rupeis kuskaamaan. Aivan kummalliset työajat ja jotenkin tuntuu että vähintään puolet niistä kuskeista ei käy ihan kaikilla sylintereillä. Se jäi mieleen kun yhen veijarin auto oli hallissa jo tolpilla nostettuna ylös ja tää heppu tuli muistuttamaan asentajaa, että pitää muistaa irrottaa kärryn hydeletkut.
Tukki-Jullit nukkuvat eri aikaan niin jos oli juuri herännyt..
Yhden tunnen ja kyydissäänkin olen parina yönä ollut.
Hattua nostan.
Itse aikoinaan kerran autokuskiksi hain ja pääsinkin muuttomieheksi. Olisin kyllä tykännyt tiepäällä olla, tosin oli vain kuorkkikortti, jottei siitä sen enempää tähän ketjuun ;)
Toissapäiväisen ajokortti lääkärintarkastuksen jälkeen ei tosin enää ihan sitäkään.
Ajelkaa te, minä jatkan hatunnostoja. En ostoja etten rönsyile Fingerboriin asti.

Sitten mää sovin hyvin sekaan.

Työuran alussa tuli sora-autoa ajettua, sitten parikymmentä vuotta enempivähempi metsäkonetyön sivutuotteena ritiläautoja. Sen jälkeen on tullut ajettua pitkinpoikin noilla erilaisilla huoltoautoilla.

Äffälöinen oli eka oikee kuorkki, 2013->pilkki lyhyt kuin mikä ja savu kirvelee vieläkin silmiä.
Tämä meni mulla katonkautta ympäri niin ettei näkynyt edes valoa koppiin ja mulle vain naarmuja... hiiappi pelasti hengen ja hytistä tulikin hiabin muotoinen...
2012-06-24_20-42-52_306.webp

Sitten tuli pikku tauko ajohin kun ei ollut autoa... Ostin sitten itselle proton leikkikaluksi.
Valmetin koneella -81, Pilkin, hydrauliikat ja koripallon kokoisen ahtinen asensin itse, kulkee hyvin maastossa mutta ei sillä rahdinajoon lähdetä...
DSC_0098_1.webp

Sitten sain Keijon alle (kanttilamppu fh12 380), rautaa meni maailmalle ja paikoilleen monessa muodossa, Ihan surkee vetoinen ja 1,4 tai 2,4miljoonaa ajetussa jatkuvasti jotain renkkaamista... Pilkki toimi ihan ok mutta eihän siinä metrejä tai voimaa ollut...
DSC_0384.webp

Sitten keväällä 2017 tärähti, olin pitkään kyttäillyt sopivaa työkalua ja johtoporras suostuikin investoimaan.. fh16/550 -05 8*4 pöydällä ja kidalla. Alle 250tkm mittarissa kun sain alle...
Pilkki oli pitkä ja oli siinä aika hyvin voimaakin.. paperi piirturi, nosturi ilman tukijalkavalvontaa, lyhyt akseliväli ja jatkuva pokkakärry+ dolly kruunasi paketin.. Sillä rakennettiin ja kuljetettiin jos jonkinlaista teräsrakennetta sinne ja tänne.
IMG_20200927_235303.webp

Viitisen vuotta tuli tuolla touhailtua oli miellyttävä työkalu..
Sitten alkoi työrintamalla muut hommat kiinnostamaan jäi isoilla leluilla leikkiminen pois...

Mutta mitä ajamiseen tulee niin puukenkämies ajaa vuodessa sen mitä mulla tuli kymmenessä.. Täysperällä taaksepäin oli jonkinaikaa melkoista hylkimistä kun teliveto+olematon peräylitys oli aika anteeksiantamaton kombo..
Loppuajasta alkoi kyllä menemään ässämutkat vänkärinpuolellekkin ilman edessäkäyttöä..
Toki niistä mun kilsoista oli huomattava osa työmaaliikennettä niin se että oon peruuttanut samanverran kuin toiset ajaneet eteenpäin pitää osittain paikkansa 😂

Metsäkoneaikoina oli oma Sisu SM 300 Cumminsilla ja Fullerilla tietty. Sitten kun älysin lopettaa ne hommat niin ajoin erään nyt jo edesmenneen autoilijan pölliautoa (FH 16) hetken aikaa

En tiiä jaksaako kirjottaa, mutta vuodesta 1996 olen leipäni tienannut isojen autojen ja koneiden parissa.
Intissä oli SK210 Sisu, sillä opeteltiin Fullerin käyttö.
Sitten olin yhden kesän maansiirtohommissa, Sisu M162 oli kalustona, Cummins 400 koneella.
Sitten menin rahtihommiin viideksi vuodeksi, oli 142 Kalkkunaa,F12 Volllea ym,maitoauto oli ihan uusi 124 Kalkkuna,sitä ajoin vuoden päivät. Samalla isännällä oli F16 sorakasetti, silläkin tuli päästeltyä, myös aurauksia.Kunnes hakeautofirmassa oli sitten jo kanttilamppu Fh16 Volvoja, ne oli olevinaan kovia pelejä silloin.
Sen jälkeen olin melkein kymmenen vuotta John Nurmisen varastolla trukki ja konehommissa, oli leppoisaa hommaa. Purettiin ja lastattiin rekkoja ja junanvaunuja. Kunnes kauppa itään taas hiipui,ja varasto suljettiin.
Sen jälkeen olin pari vuotta kaverin maanrakennusfirmassa monitoimimiehenä, korjasin koneita ja huolsin ne, ajoin pyöräkonetta ja kuormureita, joskus traktorillakin siirrettiin maata.
Kunnes sitten 2015 syksystä nykyisessä toimessa, yhden kerran on vaihtunut nimi ovessa yrityskaupan vuoksi.
Rahtiautolla ympäri Suomea siis.

Kymmenkunta vuotta tuli aikoinaan töissä kuorma-autoiltua, en siis ajanut työkseni vaan työssäni. Erilaista tapahtumatekniikkaa siis kyydissä, ajopeleinä pääasiassa 7,5t Iveco 5m pikkukopilla, tai isoveljensä 7m pitkänä ja 12t kokonaismassalla. Eli siis pieniä autoja rahtihommiin mutta sopivia bändikamojen tai tapahtumakalusteiden viemiseen mitä kummalisimpiin paikkoihin.

Vuonna 2007 alalla ja firmaan päädyin pari vuotta aiemmin intissä suoritetun C-kortin avulla, 2009 lisäsin korttin kirjaimia c1e:n muodossa että pääsi 3500kg/10m telikärryyn rakennettuna esiintymislavaa kiskomaan joko mainitulla pikku-ivecolla tai sprintterillä. Kertaalleen kävin myös ammattipätemispäivät läpi, kunnes sitten 2016 firma fuusioitui alla ja oma toimenkuva siirtyi vähän erilaiseksi ja ajohommat jäi muiden tehtäväksi. 2019 oon viimeksi kuorma-autolla tehnyt keikan Espoosta Ouluun ennen kun pätevyydet ja piirturikortti happani.

Nykyään firmassa kuljetukset hoituu lähes kokonaan puoliperä-kalustolla, ja pelkästään kuskin hommia tekevällä henkilöstöllä. Muutama koppi-paku on vissiin noin viiden veturin ja kymmenkunnan kärryn lisäksi firman pihalla, sesonkiaikaan sit epälukuinen määrä vuokrakalustoa siihen lisäksi.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin