ILLANVIETTOA JA TÄYSIN JOUTAVAA TURINAA ( osa II )

Viestiketju:
ILLANVIETTOA JA TÄYSIN JOUTAVAA TURINAA ( osa II )

Sepä se oiskin kun 1800 luvun alusta asti ois tehty homma väärin. Ihan pari turhaa pyörää jotkut sorvannu. Toivottavasti kukaan VR Transpointilla ei lue tätä, menee tuo rata kuitenkin muutaman sadan metrin päästä ja en haluais roiskeita kun alkaa verta ja suolenpätkiä lentämään :p
 
Mietin vaan että ne kulkee paljon tasaisemmalla alustalla kuin autot, joten pitäis pärjätä hepposemmalla alustalla. Hittooko niiden pyörien tarvii umpirautaa olla? Luulis peltivanteiden riittävän. Kiskoilla pysyminen vaatii akselin väliin, mutta pystyvoima voisi silti välittyä normi pyöränlaakereilla ja momentti ohutseinäisellä putkella.

Mulla yläkerrassa -50 luvun kirja missä aika hyvin selostettu asia. On kaartosäteet ym. selitetty, aina ohjearvot on "puoliksi kuluneille" pyörille. En tiedä miten Suomessa mut juutuupissa on jenkkiläisiä pätkiä missä selostettu kaarrerasvareitten toiminta. Tasauspyörästöä kun ei ole niin sisäkurvin pyörä joutuu sutimaan keskipakoisvoiman takia.. Aika hurjan näkösiä nää "pitting" kiskot.
 
Se junan rilla on kartio joka levenee sisällepäin. Keskipakovoima siirtää systeemiä inan ulkokurviin jolloin sisäpuolen rillan kehä pienenee ja ulkokurviin puolella taas kasvaa.
Näin selitti VR: n pyöräsorvaamon setä joskus tekuaikaan kun olimme humalassa myös Pieksämäellä.
 
pitäis pärjätä hepposemmalla alustalla
Se 50 vaunun juna katkiaa veturin takaa ensimmäisten vaunujen kohdalta, jos vaunut on heppoosella alustalla. Vaunujen rakenteita voisi optimoida siten, että vahvimmat vaunut ovat veturin takana ja viimeisenä heppoisemmin tehdyt, mutta vaunujen jatkuva järjestely kulkusuunnan tai junan kokoonpanon muuttuessa on liian työlästä.
 
Juu kyllä, mutta kun kaarteen säde kun riittävästi pienenee niin sisäkurvi "sutii". Pyörien massa/hitausvoimista oli etua höyryveturi aikakaudella. 4 "työiskua" per kierros niin veto tasaantu. Nyt kun on sähkövetureissa pienemmät pyörät niin kuski voi määritellä luistoprosentin. Jos ajatellaan täyttä tukkitäysperävaunua niin max kaks akselia vetää. Mutta junassa kun saattaa olla 50 "tukkirekallista" puuta ja kitkakerroin hyvin pieni nin on veturissakin painoa oltava.
 
Tyypillinen tapaus on se, että lähetetään viesti ja sitten huomataan, että tägäys unohtui. Avataan viesti ja korjataan lisäten tägi, tallennetaan uudelleen. Tällöin tägäys ei lähetä viestiä.
Mä kyl tägäsin ihan siinä kirjuutellessa...
 
Sitten en osaa sanoa, mikä kosminen hiukkanen on aiheuttajana. Sähköposti-ilmoitukset eivät todennäköisesti tule perille, mikäli sähköpostin vastaanottajalla on Microsoftin sähköposti.
 
Ei vedon välitykseen koko vaunun runkoa tarvita.
Mikä kohta siinä on liikaa? Youtubessa on videoita, kun henkilövaunua puretaan ja niissä kaikki lattiatasosta ylöspäin ainakin on sellaista kananmunankuorta, että siinä ei ainakaan ole mitään liikaa.
 
Kattokaas juutuupista reilun 3 tunnin pätkä Kootenay valley railway siinä 6 vai 7 dieselveturia vetää yli 50vaunua vuoristossa. Painoa siin tarvitaan. Joku mustakarhukin siin kiskoilla seikkailee edessä.
 
Se junan rilla on kartio joka levenee sisällepäin. Keskipakovoima siirtää systeemiä inan ulkokurviin jolloin sisäpuolen rillan kehä pienenee ja ulkokurviin puolella taas kasvaa.
Näin selitti VR: n pyöräsorvaamon setä joskus tekuaikaan kun olimme humalassa myös Pieksämäellä.
Suurinpiirtein noin, ettei kaarteen takia sudi, mutta keskipakovoimaa ei ole olemassakaan joten se ei vaikuta kulkuun.
 
Lukion fyssan opettaja sanoi ettei keskipakovoimaa ole. Unohtakaa se.
Korkeakoulun mekaniikan professori sanoi että teillekin on varmaan lukiossa väitetty ettei keskipakovoimaa ole. Unohtakaa se.
 
Takaisin
Ylös