ILLANVIETTOA JA TÄYSIN JOUTAVAA TURINAA ( osa II )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jusape
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
10-20€ jarrulevy, niin eipä kannata. Muutenkaan ei kannata korjaamolla hieroa yhtään mitään osaa, kun asiakas maksaa uuden ja uusi on aina uusi.

10-20€ jarrulevy, niin eipä kannata. Muutenkaan ei kannata korjaamolla hieroa yhtään mitään osaa, kun asiakas maksaa uuden ja uusi on aina uusi.
Vaikka maksaisi 50€ uusi, niin eipä kannata nähdä vaivaa ..... Kalliimmaksi lie menevän niinkin ...... En oo ku yhden sorvaushomman nähnyt ( tai en nähnyt, vaan teetettiin ) kun uusia levyjä ei silloin ainakaan mistään saanut .......

Joistain harrastevehkeistä olen sorvaillu, mihin levyjä ei ihan edullisesti löydy. Harvoin vaan on varaa sorvata nykyään. Ja noita Mersun kevyt ka levyjä myös, kun pojat onnistu vääntämään melkein uusia levyjä, vissiin kuumana ajoivat lätäkköön, niin rupes pompottamaan. Muuten ei olis tehty, mut kun jarrusorvi oli, niin luppoaikana sorvattiin noita jemmaan. Sit aikanaan Partsilta tuli niin rouheella sorvin jäljellä olevia levyjä Vaniin, että sorvauksen kierre alko paukuttamaan paloja. Niitä naapurifirman Jenkkikorjaamolle hioin kymmeniä, kun silloisella työpaikalla oli jarrusorvissa hiomakone, millä sai sen ristikkokuvion. Muutenkin ysärillä vielä sorvattiin aika paljon levyjä. Ehkä 5-10 paria viikossa..

Carinasta ”sorvasin” taannoin keula ilmassa, vaihde päällä, puntti kaasupolkimella - rälläkällä ja lamellilaikalla. Tuli aika hyvät, vaikka itse sanonkin. Kelpasi pässillekin.

Työpaikalla on jarrulevysorvi jota muinoin useinkin tarvittiin. Kylällä kun on montakin autoliikettä ja niitä isompiakin. Mm. Rinta-Joupin pääpaikka. Noissa kun aina niitä pitkään seisoneita ja jarrulevyt ruostuu kun niillä ei ajeta. Eräällekkin autokauppiaalle vaihdoin katsastukseen eteen uudet levyt jotta meni leimasta läpi. Kuinka ollakkaan tuo hieman eksoottinen kulkine oli vuoden päästä taas kats. tarkastuksessa ja etulevyt olivat pinnoiltaan ruosteessa vaikka kilometrejä ei ollut kuin muutama kymmenen edellisestä katsastuksesta. Jarrulevyt sorviin ja muutama satku pinnasta pois. Olivat taas kuin uudet eikä olleet juuri uuden paksuudesta kuluneet. Samalla kaavalla olen kymmeniä/satoja sorvannut.

Onhan noita paikallaan sorvauksia myös tehty. Kun kyseessä on sellainen konstruktio jossa levy kiinnitetty navan "väärälle puolelle" kuten eräät Mazdat. Levyn vaihtaessa joutuisi purkamaan navan ja pyöränlaakerin pois. Laakeri kun prässätty niin aina menisi sekin uusiksi. Jos vain on levyssä paksuutta niin sorvi laulamaan.

Juu noi rakenteet, mitkä vaatii navan purkamisen silleen, et käytännössä se pyörälaakerikin on samalla uusittava, on ihan pyllystä ------ Nostaa kustannuksia pelkän jarrulevyn vaihdon takia "normaali" levynvaihdosta osiltaan jo tuplaksi tai enemmän .... Sekä enemmän kuin tuplatyömäärä, pelkkään simppeliin levynvaihtoon verrattuna ....

Mulla on kuormurin etujarrulevyt uutena 30mm paksut, vaihtoraja on lähteestä riippuen joka 27mm, 26mm tai 25mm. Enihau lipsahti aika ohueksi ennenkuin älyttiin vaihtaa, mitä sanotte 17mm?

Entisellä työmaalla päällikkö kans totes että äkkiähän te noi pari jarrulevyä vaihdatte. Seuraavan kerran kun kävi hallissa alko valittaan että miks noi navat on lattialla.
Ei ollu tajunnu että ne levyt on navan takapuolella. Kyseessä Mersun puolikkaan vetäjä 6x4. Takimmaiselle akselille vaihdettiin ja muistaakseni siittä ei tarvinnu laakeria siinä hommassa uusia.

Mulla on kuormurin etujarrulevyt uutena 30mm paksut, vaihtoraja on lähteestä riippuen joka 27mm, 26mm tai 25mm. Enihau lipsahti aika ohueksi ennenkuin älyttiin vaihtaa, mitä sanotte 17mm?
Nyt ei ole livehavaintoa/muistikuvaa että onko kyseessä ns. jäähdytetty levy eli ilmankulkuaukot levyn keskellä. Omassa käytössähän ei levyjä vaihdeta niin kauan kun ne edes jotenkin jarruttavat. Noissa jäähdytetyissä kun pinta loppuu ja palat alkaa jäähdytysripoja tapailemaan niin hyvin sen kuulee ja palat kuluu muutaman hassun kilometrin matkalla.

Harrasteen etulevyt on alkuperäisenä 32mm ja niissä vieläpä lukee selkeästi "min thickness 30mm". Eräs muutenkin "pätevöitynyt" katsastusinssi mittasi pintaa olevan 28mm, karkasi takahuoneeseen lunttaamaan. Hetken perästä tuli takas ja totes, että pienestä reunuksesta huolimatta näissähän on ihan huomattavan hyvin vielä pintaa jäljellä. En tiedä mihin autoon oli verrannut...

Levyt ei sit oo ihan edulliset, mutta uudet toki oli jo hommattu ennen tuotakin konttorireissua.

Jan 3, 2020 9:31 AM - AJS: ÖRR
Jan 3, 2020 9:31 AM - AJS: pitäisi katolle lähteä
Jan 3, 2020 9:56 AM - AJS: ei eiiii joutuu kiipeämään korkealle
Jan 3, 2020 9:56 AM - AJS: jos joku muu menisi...
Jan 3, 2020 11:39 AM - AJS: käyty
Jan 3, 2020 12:07 PM - Puuha: 20k viestejä lukematta, vain.
Jan 3, 2020 3:24 PM - AJS: siinäpä pariksi tunniksi puuhaa
Jan 3, 2020 8:02 PM - AJS: ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!
Jan 3, 2020 11:57 PM - james_III: lukemattomia lukemattomasti

Monesti jarrulevynen paksuuden tietolähteenä on tarvikejarrulevy valmistajan/kauppiaan aapinen, sillähän ei taas ole välttämättä mitään tekemistä auton omaan korjaamokäsikirjaan verrattuna.
Jarrulevyjen paksuutta mitataan mitä ihmeellisimmillä omatekoisilla keksinnöillä, pitäisi olla oikeat välineet siihenkin hommaan.
En näe pahana asiana näitä mittauksia , vaan työ pitäisi tehdä oikein.

Carinasta ”sorvasin” taannoin keula ilmassa, vaihde päällä, puntti kaasupolkimella - rälläkällä ja lamellilaikalla. Tuli aika hyvät, vaikka itse sanonkin. Kelpasi pässillekin.
Samaa tuullut harrastettua aikanaan, silloin kun autoissa oli levyt vielä napalaipan alla. Ja pyörii se vedoton levykin kun sopivaan kulmaan lentävän laittaa.

kaverin Sierrasta tuli aikoinaan muutaman kerran sorvattu kun tahto vetää levyt kieroon jos äkisti piti hidastaa isommasta vauhdista....yhdet v70 levyt kans oikastu.

Tuosta tuli..... Kerran siistin jalkakäytävän reunaan hinkatut aluvanteet rälläkällä ja lamellilaikalla, tasapainotuskoneessa. Tekijä huomioon ottaen tuli hyvät. :D

eipä noita levyjä tai rumpuja enää raskaassa-kalustossakaan sorvailla,uutta vaan tilalle.se on huomattu kyllä,että alkuperäset kestää huomattavasti paremmin,kuin tarvike levyt/palat.varsinkin perävaunuissa.

Kun kyseessä on sellainen konstruktio jossa levy kiinnitetty navan "väärälle puolelle" kuten eräät Mazdat.
Mazdoja oon sorvannu varmaan satoja. Mazda merkkiliikkeessä kun olin töissä. Se levy menee sorviin kaikkine napoineen, kun irti päästää iskarista ja alapallosta ja puristaa navasta kartioitten väliin. Jollain rautalangalla sitten se napahässäkkä kiinni, ettei pyöri mukana. Hyvin mahtuu sorvaamaan.

Lanairi toimii.. Laitoin rakentaminen enerkialämmitys osastoon siitä päivityksen. Nyt alkas toinen homma. Pitäis paikallisen pottufarmarin entisestä porkkanavarastosta purkaa kylmäkoneet, patterit ym pois. Mittoja varastosta en muista mutta nytkin siellä oli neliveto verkussonni klapikärry perässä ja toinenkin velsalainen olis mahtunna perään vielä. 300m2 antais kansalaisen karttapaikka mitoiks. Korkeutta silleen että 4 kuution laatikkoa mahtu pinoon päällekkäin mutta pattereitten alle vaan kolme reunoille. Purkutyöstä sais ihan palkankin ja patterit ja putket ja kompurat saisin lisäks itellein. Varastossa siellä toisen isomman kylmävaraston patterit putket kennot ym. Ne saa mukaan.. Tiedän miten kupariputkikennot aluumini levyillä erotellaan toisistaan helposti. R12 ollut jäähytysaineena ainaskin.. Idea purkuun on se että yläpohja tehty osittain LASTULEVYLLÄ?? .. Kennojen pitää olla pois että levyt pääsee uusimaan tai poistamaan kokonaan jolloin jäisi konesuojaksi.. Se levyjen poisto ei kuulu mulle. Yläpohjan rakenne siis lastulevy, höyrysulku ja 400mm villaa.. Villat varmaan aika märkiä. Kylmävarastojen höyrysulku ongelmallinen kun ulko/sisälämmöt vaihtelee. Kaikkeen sitä tulee ryhdyttyä.. Muttakun minä ja Pimu ei pärjätä pelkillä Hirveillä luilla..

Eikös isoille kylmäkonesysteemeille oo käyttöö jos ne ehjiä on. Kannattaa ainakin kokeilla myydä ehjinä.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin