Tutkin hankintapaikkoja yhdelle traktorin osalle, ja mieleeni tuli tarkistaa tractorparts.eu-niminen paikka, josta olen tilannut kerran vuoden 2025 alkupuolella. Silloin kyseessä oli osa, jota myytiin kaikkialla viiden kappaleen pusseissa. Tarvitsin yhden ja kun kappalehinta oli kuitenkin lähemmäs kympin niin en halunnut koko pussia ostaa. Tuo kauppa kuitenkin myi niitä kappaleittain, tai ainakin hinta vastasi yhtä kappaletta.
Nimi oli outo, joten googlasin eikä kaupasta löytynyt oikein mitään tietoja mistään. Oman kertomansa mukaan firma oli juuri perustettu ja sen piti uudistaa maatalouskoneiden osien verkkokauppa.
Firman nuoruus selittäisi sen ettei siitä ollut missään mitään keskustelua. En kuitenkaan täysin luottanut, joten tilasin sieltä vain sen osan jota muualla haluttiin myydä koko pussillinen sekä pari pientä halpaa nippeliä. Tilausnumeroni oli vähän sadan päälle, joten olin firman ensimmäisiä asiakkaita. Loput tarvitsemani osat hankin vakiintuneemmasta paikasta.
Muutama päivä kului ja paketti saapui. Sisällä oli kaikki mitä tilasin, mukaan luettuna koko viiden kappaleen pussi osia joita olin tilannut yhden

En lähtenyt ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun, koska missään ei varsinaisesti edes mainittu oliko tilauksen yksikkö kappale vai pakkaus. Joka tapauksessa olin välttynyt maksamasta montaa kymppiä saadakseni muutaman euron osan.
Nyt tutkin taas ostopaikkoja eräälle osalle, ja mieleeni tuli tietenkin tämä firma. Vaan sitä ei näytäkään enää olevan olemassa. Nettisivuja ei enää ole. Facebook ja Instagram löytyvät, mutta niiden uusimmat päivitykset mainostavat viime vuoden black fridayta. Ei ole mitään ilmoitusta toiminnan lopettamisesta.
Nyt firmasta löytyy yksi keskustelu huhtikuulta 2025, jossa joku epäilee tulleensa huijatuksi. Myöhemmin hän kuitenkin kertoo saaneensa rahansa takaisin.
En sitten tiedä mikä tuli. Oliko liian hyvät black friday -tarjoukset? Lähettikö firma useamminkin viisi osaa yhden hinnalla?
Periaatteessa voi myös olla, että koko paikka oli huijausta, ja uskottavuuden keräämiseksi joitain tilauksia toimitettiin aluksi. Ehkä black fridayna saatiin ostoryntäys ja tehtiin sen jälkeen katoamistemppu.
Joka tapauksessa minulle jäi positiiviset kokemukset.