ILLANVIETTOA JA TÄYSIN JOUTAVAA TURINAA ( osa II )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jusape
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja kohta siellä on tullimiehet ja poliisi tekemäs polttoaineratsioita....
Sehän on nykyään aika halpaa, pööllä ajaminen, sanktioiden muodossa....
Joo totta puhuen ei mitään järkeä. Siihen aikaan kun eurolla litran sai, niin vähän tuntui säästävänsä, kuka sattui ajamaan pööllä.

On.
Jopa yhen kaverin Talbot Horizonista, vaiko mikä 1510 oli, koittivat melekein väkisin näytettä ottaa.
Vaiks se oli bensakoneella.....

Vähän pitää pakittaa edellisistä nettipaasauksista.
Melkoiset olisivat jonot mm. pankeissa nykyään ilman.
Ennen oli varmaan kymmenen kertaa enemmän pankkejakin, vaikka rahaliikenne varmasti nykyaikaa vähäisempää.
Jotta kuinkahan paljon pitäisi nykymenolla olla?
Sen verran ainakin, jottei päivää ilman ryöstöä.
Sama muovirahan kanssa. Nykypopula alkaa olla sellaista että ryöstetyksi tulisi hirvittävä määrä ihmisiä, jos kuljettaisiin kuin ennenvanhaan rehellisemmässä maailmassa.
Jotta ei auta kuin sopeutua kuten sodan käyneet Ukit -60 luvun pitkätukkiin.

...ttu, taas ei saa nukuttua vaikka pitäis väsyttää. Reilun 12 tuntia olin töissä, ennen kymppiä tulin kotiin, niin luulisi nukuttavan, mutta silmällistäkään en ole nukkunut. Vielähän tässä reilun 4 tuntia ehtisi...

...ttu, taas ei saa nukuttua vaikka pitäis väsyttää. Reilun 12 tuntia olin töissä, ennen kymppiä tulin kotiin, niin luulisi nukuttavan, muttakävä silmällistäkään en ole nukkunut. Vielähän tässä reilun 4 tuntia ehtisi...
Ikävä asia. Itsellä nuo rytmit ovat heitelleet jo vuosikausia kun eläkkeellä ollut. Nukuttua kyllä tulee ihan liikaa. Tuossa meni n. pari viikkoa että joka päivä yli 10 tunnin unia. Ennätys n. 23 tuntia/vrk. kun koitti saada rytmit kohdalleen ja valvoa väkisin ensin n.vrk.
Tyytväisnä kävinn. klo. 22 unille ja ajattelin että aamulla ihmisten aikaan ylös niin kaikki taas ok.
Niin kissan ne, seuraavana iltana n. klo. 23. vasta heräilin.
Olet varmaan kokeillut valvoa väkisin vuorokauden tai reilun ja sitten punkkaan, onnisuuko nukkuminen sitten?
Sillä viisiin on usein itsellä onnistunut rytmin muutos normaaliin.
Mikä sitten se normaali on. Välillä on ollut myös jaksoja joissa tulee nukuttua 3-4 kertaa/vrk.
Onko tuo normaalia mutta olen ajatellut että kunhan sen n. 7 tuntia / vrk. saisi unta niin sama sitten millä tavalla.
Sekoittaneeko tuo apnea sitten meitillä, tiiä hänestä.

...ttu, taas ei saa nukuttua vaikka pitäis väsyttää. Reilun 12 tuntia olin töissä, ennen kymppiä tulin kotiin, niin luulisi nukuttavan, mutta silmällistäkään en ole nukkunut. Vielähän tässä reilun 4 tuntia ehtisi...
tää on kyllä ihan perssiestä ku enempi pitäs saada unta mutta jokin vaan herättää ennen aikojaan. vajailla unilla oltu kauan.

Mulla menee oikeasti hermot tähän digijuttuihin pakottamisessa. Verottajan sivuillakin pitää alkaa päivittäin käymään tarkastamassa onko mitään tullut, kun ei postia enää lähetä. Sitten pitää kaikki itse printata, että säilyy tallessa.
Kannattaa harkita siirtymistä sähköiseen kirjanpitoon. Tosi vähän tulee enää mistään paperilla laskuja tänäpäivänä, ellei erikseen halua maksaa lisähintaa siitä. Alkuun se voi vaatia vähän totuttelua, mutta en ole kuullut että kukaan olisi palannut paperikirjanpitoon. Sähköinen on lisäksi helppo pitää tallessa useammassa eri paikassa joten on turvassa mm. tulipaloilta toisin kuin paperinen vaihtoehto. Itsellä menee nykyään paljon vähemmän aikaa kirjanpidon kanssa kun siirryin paperisesta sähköiseen.

Huomisesta alkaen ei muualta enää tietoa tule.
Eli pitää käydä verottajan sivuilla kyttäämässä mitä tulee milloinkin.
Näyttökuva 2026-04-14 055636.webp

Tuota Suomi.fi juttua en ymmärrä lainkaan. Verottajalta menee ilmoitus sinne ja sieltä pitää käydä ilmoitus lukemassa, että voi mennä verottajan sivuille lukemaan asian. Mitä järkeä on olla joku ilmoituspaikka, mihin pitää erikseen joka kerta kirjaantua mobiilivarmenteella, että tietää mennä muualle kirjaantumaan mobiilivarmenteella? Eikö ole loogisempaa mennä suoraan sinne verottajan sivulle?
Suomi.fi tunnistautuminen on käytössä mm. OmaVerossa ja Traficomilla. Eli jos olet tunnistautunut johonkin esim. näistä, ei tarvitse tunnistautua uudelleen ellet itse kirjaudu ulos. Pomppaa "kirjaudu" vaiheesta suoraan "jatka palveluun".
Jos ottaisin itse noin valtavan stressin siitä ettei verottaja enää lähetä paperipostia, niin en varmaan saisi itsekään unta. Asiaan et voi vaikuttaa, joten sitä ei kannata murehtia. OmaVero on kuitenkin onneksi ihan toimiva systeemi.

Tuossa edellä se tulikin jo esille, että on itse luonut tunnukset Suomi.fi viesteihin, joten on käytännössä ilmoittanut halukkuutensa paperittomaan viestintään.

Suomi.fi ei ole mitenkään pakollinen palvelu ja ilman sitäkin pärjää. Viranomaisten viestintä vain silloin toimii perinteisin menetelmin.

Muutaman viestin olen Suomi.fi.stä saanut. Uteliaisuuttani kirjauduin kun niin pyytelivät kaiholla.
Ilmoittavat mm. jos joku on tarkistanut luottokelpoisuutta.

Ikinä en ole rekisteröitynyt suomi.fihin enkä kyllä yhtään tiedä miten se toimii enkä varmasti osaa sitä käyttää.

Onko Jusapelta otettu ikinä pa näytteitä?
Muok. Tahi keltään, edes tutuilta?
Kaksikymmentä vuotta ajoin isoa autoa työkseni niin koko aikana kerran tulli pysäytti polttoaine ratsiaan ja tarkastivat tankin sisällön, sitten taas omassa autoilussa ajanut 30 vuotta dieseleillä ja ikänä ei ole tarkastettu mitä tankista löytyy, yhdestä autosta joutui kyllä heti tyhjäämään tankin kun samantien oston jälkeen huollettiin ja suodatinta vaihtaessa olikin pöntön sisällä punaista (vaihdetaan pelkkä paperipanos)

Tuossa edellä se tulikin jo esille, että on itse luonut tunnukset Suomi.fi viesteihin, joten on käytännössä ilmoittanut halukkuutensa paperittomaan viestintään.

Suomi.fi ei ole mitenkään pakollinen palvelu ja ilman sitäkin pärjää. Viranomaisten viestintä vain silloin toimii perinteisin menetelmin.
Tuota juuri en juuri ymmärrä, että mikä tuo koko suomi.fi edes on. Tähän asti on toiminut hyvin, että verottajan tai traficomin sivuille on kirjaantunut ja vaikka ennakot maksanut. Nyt pitää siis ensin kirjaantua suomi.fi ja sieltä lukea, että pitää kirjaantua verottajalle. Ja sitten pitää muistaa kirjaantua molemmista ulos. Miksi täysin turha välivaihe?

Ikinä en ole rekisteröitynyt suomi.fihin enkä kyllä yhtään tiedä miten se toimii enkä varmasti osaa sitä käyttää.
No eihän siinä sitten mitään ongelmaa ole.

Mulle on mielestäni tullut kaikki liput ja laput niin kuin ennenkin. Veroilmoituskaavakkeita ei tänä vuonna tullut, mutta sen olen ulkoistanut tilitoimistoon, menee samalla tilinpäätöksen yhteydessä.

Omaverossa en ole pariin vuoteen käynyt. Eikä ole Suomi.fi tunkuksia.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin