Viestiketju:
IH 824

Tässä putkien korkeusmittausta, ja putket sitten paikoillaan....
Korkeudet oli 0,12-0,15mm lohkopinnan yläpuolella, eli aika OK mitoissa..

WP_001458.jpg WP_001459.jpg WP_001460.jpg

Mäntiä lattialla....

WP_001461.jpg

Sitten kampuran asennusvalmisteluja...

WP_001462.jpg WP_001463.jpg

Sitten se alkoi ... :kiroaa:
Ei SAAT... sovi.. EI millään.... Mittauksen tulos... alikokolaakerit on myös päittisvälyksen osalta sen puolmilliä paksummat...
:paaseina::paaseina:

WP_001464.jpg WP_001465.jpg

Eli maanantaina :soitto: koneistamolle ja vähän :kiroaa:
Voi :äkä:
 
Aamulla käyty koneistamolla....
Ottivat heti työnalle, sano että tuu tunnin päästä ni on valmis....
1h15min myöhemmin takas mennessä olikin kunnossa, ja tietty takuuna laittoivat, ei veloitusta...
Joissain näitä on kuulemma, ja mistään kirjoista ei asia tule esiin ovatko päittäiset paksummat kuin std koko, kaikissa ei kait välttämättä ole vaikka päittäinen on kiinteästi runkoliuskassa kiinni.
 
On näköjään levinny eri videopohjille tää sun linkittämä.....aiemmin löyti juutuupista helposti hakusanalla "metsurin hyvä päivä".

Oli eräällä äidillä marketin kauppajonossa ilme....oli pyytänyt 13 vee poikaansa laittamaan älykännyyn tietyn biisin soittoääneksi.."ja laita perheelle joku oma soittoääni et tietää sitten jos sä, siskos tai iskä soittaa..."
Poikahan oli laittanut...tolla videolla kuuluvan litanian. Ainoo vaan et äiskä oli tosiaan marketin kauppajonossa kun armas kultsipuppeli eli aviomies soitti ekaa kertaa uuteen kännyyn.....
 
Nonii, taas eteni hiukan, nyt sopis paikkaansa, kampura kii ja kanget ja männät paikoillaan...

WP_001468.jpg WP_001469.jpg WP_001470.jpg

Sitten öljypumppu ja tasapainokoneisto ja imusiiviläputkisto

WP_001471 (2).jpg WP_001472 (2).jpg

Huomenna sitten jakopään ja öljypohjan vuoro, jne..
 
Viimeksi muokattu:
kyllä lähtee natikka pakkasestakin käyntiin tuon remontin jälkeen.. ja saa voiteluakin..:yesey:
 
Kyllä luulis lähtevän.... Pitää keskiviikkona soitella suutintohtorille, ja kysellä saisko potilaat viimeistään perjantaina kotiutettua...
 
Tänään hiukan puuhattu...
Aika erikoinen tuo remmisiivan kiinnitys tossa, en muista ennen tälläista ratkaisua nähneeni, onkohan jossain muissa vehkeissä kanssa ?

WP_001473.jpg WP_001474.jpg WP_001476.jpg WP_001477.jpg WP_001478.jpg

Tuolta se alkoi jo näyttää sitten...

WP_001479.jpg
 
Tänään vauhtipyörä kiinni, kytkin kokoon, ja moottori paikoilleen...
Mites noi tehtaat mahtaa nykyisin olla naimisissa oikein, painelaakerissa ja asetelmassa lukee SACHS ja laatikoissa kuitenkin LUK...?

WP_001481.jpg WP_001482.jpg WP_001483.jpg WP_001484.jpg



WP_001485.jpg WP_001486.jpg WP_001487.jpg
 
Mites noi tehtaat mahtaa nykyisin olla naimisissa oikein, painelaakerissa ja asetelmassa lukee SACHS ja laatikoissa kuitenkin LUK...?

Se on niin globaalia... Keväällä hankin misterautosta Valeon jäähdyttimen Vitoon. Laatikossa oli sisällä kuitenkin aito Hella-Behr, josta smirklattu mersun tähti pois. :D

Se on kiva nähdä, että joku vielä korjauttaa vanhaa kalustoa, vaikka tuossa tehdään vähintään koneen koko arvon edestä remppaa.

Omistajatahollehan tuo olisi ollut järkevintä myydä vikoineen.
 
Niin, siittä tais olla jotain ketjussa "kokemuksia osien ulkomaisista toimittajista"
Joo, kyllä täs alkaa olla selvillä noiden palikoiden hinnat jo.
Eikä ihan pieni summa ole, vaan ei omistaja ole vielä missään kohtaa nikotellut....
Eli jos nyt hiukan listaa kustannuksia tähän mennessä:
Moottorin hilut, putket, männät, tiivisteet ~700
Kytkinasetelma, levy, paine ja silmälaakeri ~700
Kampiakselin ja kk:n koneistus + laakerit ~570+vauhtipyörän sorvaustyö 50
Suuttimiin uudet kärjet ja säätö ~ 300
+ sitten vielä suodattimet, öljyt, pakkasnesteet ja hydeöljyt. Ehkä vielä laatikkoöljytkin, kun voa-akselien stefat pitää kans uusia vielä....
Nää siis vasta kiinteet tarvikekulut.....

Jotta remppa on kaiketi arvokkaampi mitä koneen arvo lienee. Mutta ei tunnu haittaavan omistajaa
 
Perusteellisen kunnostuksen jälkeen käyttöarvo on kyllä korkea. Tuo IH tekee vielä pitkän matkan.
Ihailtavaa tilaajalta, että antoi tehdä kunnolla, motivoi varmaan hyvään työhön.
Varmaan joku toinen olisi sen pikakorjauksen tehnytkin?!
Ehkä lasku muistuttaa huolloista tulevaisuudessa!
 
Jos ny laskeskelee että tuolla perusteellisella remontilla saadaan (huollettuna) käyttöaikaa koneelle 20-30 vuotta enne seuraavaa isompaa remppaa, ei se ny hirveesti vuotta kohden tee....

REMONTTIIN ei voi laskea kuin osat, nesteethän on kuiteskin niinsanotusti huoltokohteita jotka vaihdetaan (= pitäisi vaihtaa) tietyin välein huolto-ohjeen mukaisesti....

Olen meillä emännälle yrittänyt selvittää remontin ja huollon eroa, hänen mielestään jarrupalojen ja jakohihnan vaihto on auton korjausta..."..kallis korjaus kun vaihdettiin jakohihna"...

Joutui oikein huoltokirjasta näyttämään ja hyvä, ettei rautalangasta vääntämään. Huoltokirjassa mainitut kilometrien/ajan mukaan tapahtuvat hommat ovat huoltoa ja huollon laiminlyönnistä johtuvat, huollettavan komponentin hajoamisesta seuraavat toimenpiteet ovat sitten sitä korjausta.....
 
Joo, juurikin näin. Tuosta jos laskee 100€ vaikka vuotta kohden, mennään aika pitkälle jo tulevaisuuteen
 
kyllä tuolla vielä lykitään lunta kun tämän päivän sähkölelut on jo sulatettu uuteen muotoon liikojen vikojen vuoksi.. tul mieleen pari vuotta sitten ku olin lahdes putki/huolto töissä casen merkkiliikkees ja huoltomiehil oli jokin vastaavan lainen ih sisäl.. sanoin et olette oikeen vanhaa päässy korjaamaan.. niin näyttivät sitten.. oli jonkun lumikone.. ketjutkin päällä.. tullut huoltoon kun käynnistyy huonosti.. no kansi oli auki ja öljypohja jossa samanlaist tervaa ku jusapen kuvis..männän renkaat oli ollu 3 sylinteristä poikki.. joten ei ihme ku ei oiein käynnistyny.. kysyin et teettekö konerempan.. sanoivat et uudet männän renkaat vaan ja kannen oikasu oli omistaja sallinu.. ei edes laakereita ollu saanu vaihtaa.. ja ne oli ihan kuparin väriset.. eli vaihtokunnos.. no tul varmaan hyvä ku uusi renkaat.. ja halpa ku merkki liikkeen jätkät rassaa tervoja öljypohjast.. kyl ne jätkätkin ihmetteli et samal vaival ja työllä olis ne laakeritkin vaihtanu mut kun ei niin ei.. ja asiakashan on oikees..:D
 
Kuinkakohan monta talvee se natikka mahtaa ( tai mahtoi ? ) lunta lykkiä......:noey:
Meinaan, eikös sellainen remontti vasta kalliiksi tule, menee vielä kk:n alapäätkin sököksi (tässä siis 1 veivi tartti koneistuksen reikään jo) ja työt muutamien vuosien aikana kahteen kertaan.
Ei mulla olis varaa teettää samaa kahteen kertaan, enkä viitseis tehdäkkään kahdesti. Mulla ainakin se periaate, että mitä tehdään, se tehdään kunnolla ja niin ettei toista kertaa tarvii ainakaan itte tehdä
 
Saattoi olla, että tehtiin vain myyntikunnostus ja laitettiin kirtoon.

Tuota jusapen korjaamaa Natikkaa ei kannata ikuna myydä. Ajelee vaan maailman tappiin.
 
Se on muuten aika ihme juttu, että käyttöarvolla perusteltuna 40 vuotta vanhan traktorin korjaukseen voi rahaa laittaa reippaasti yli koneen markkina-arvon. Pari vuotta vanhan kännykän tai kodinkoneen kunnostukseen tuskin samassa suhteessa rahaa löytyy. Asenne- vai tunnekysymys?
 
Epäilen, jotta molemmat. Sekä tunnearvo ja asenne näitä vanhoja koneita kohtaan. Ainakin joillain. Sekä sitten tietty se käyttöarvo.
Tääkin ollu samas talos ties kuinka kauan, vaik kaverilla on monia monia muitakin rattoreit, millä tehdään ne "oikeat" työt, n.300ha:n viljelykset, paalaukset, osa kunnan lumitöistä, jne....
 
Takaisin
Ylös