Hiekkatien kunnossapito/yksityistie asiat

Viestiketju:
Hiekkatien kunnossapito/yksityistie asiat

Mulla kaveri ajaa motoa.
Menin kanssa kyytiin hetkeksi kun tuli hakkuulle tuohon lähelle.
Kuski sanoi, että "Älä sitte vaan sano Keijolle, että pääsit hyttiin, kun sanoin sille, että metsäfirma on kieltänyt päästämästä kyytiin".
Keijo on yks yhteinen tuttu, joka kans istui aina hytissä, kun hänen metsiänsä hakattiin.
 
jaa että meni motoon istuskelee kuskin lisäksi 😮
Niin , painostamaan selän taakse. Kaikkiin koneisiin ei kyllä kunnolla sovikaan, vain kuski ja sillä siisti. Vanhempiin Bonssen koneisiin mahtuu hyvin. 2 viikkoa sitten istuin 8h putkeen kun kuski varta vasten kutsui savotalle, mukamas neuvoja antamaan. Viimeisillä työvuosilla noita hytissä istumis pyyntöjä tuli motoyrittäjiltä tiheään, henkisenä tukena nuorille kuskeille. Savolais peräiselle helppoa hommaa, sanoo vaan kuskille, anna mennä vaan, hyvä tulee. Sinä osaat käyttää konetta minä en. Vaan hakkuun jäljen ja puun laadun vaatimukset minä sitten, suurin piirtein tiedän.:tosicool: Silloin kuski yleensä nauroi:rotfl::rotfl: ressi kaikkosi kuskin harteilta, siitäpä olikin sitten leppoisa jatkaa. Nuoret kuskit yleensä kyseli paljon, hyvä niin, minä vastailin. Joskus tuli kysymys, oletko tosissas, noinko .Siitä vaan, tämä on nyt minun vastuulla.
 
Vielä pystyn itse tekemään metsätöitä, kun ja jos kunto huononee yritän merkata ainakin jäävät puut harvennuksella. Ei vain luotto riitä nykyajan harventajien ammattitaitoon, kun on tullut vain nähtyä että ne tyvikierot - kaksi haaraiset on jätetty pystyyn.
Toisekseen koneelinen ensiharvennus tehdään mielestäni liian rankasti? Tykkylumi - tuulivaurioiden riski näissä harvennuksissa on todella suurta, aukkojen laitaan on hyvä jättää tiheämpi puskuri tuulikuormaa tasamaan vaikka ne puut olisi kärähköjä ja itse suosin sekametsää eli ei jätetä yksipuoleista kasvustoa koska vain monimuotoisuus estää tuholaisten invaasiota.
Läks taas laukalle alkuperäisestä aihesta :äh: . Lähden saunaan :heko:.
 
jaa että meni motoon istuskelee kuskin lisäksi 😮
Meikä istui kalkinlevittäjän Fiat 110-90:n hytissä apukuskin istuimella päivän verran kun levitettiin meidän pellolle kalkkia. Tosin kuski kysyi että tuutko kyytiin niin on juttuseuraa yksinäisessä työssä. Mukavasti meni päivä kun molemmat oltiin juttumiehiä.
 
Pyörivän kaivinkoneen rapulla on raskasta seistä jutulla pidempään...
 
Minä tiedän kuinka vittumaisia ovat niskapokat. Itse olen aina sanonut, että "lähden pois, sinä osaat kuitenkin tehdä hommasi"
 
Mä olen kyydissä istunut kyllä. Mutta jutut on olleet pääasiassa ihan muussa kuin työnteossa. Nuorena poikana istuin tutun hakeautokuskin kyydissäkin joitakin vuoroja.
 
Minä tiedän kuinka vittumaisia ovat niskapokat. Itse olen aina sanonut, että "lähden pois, sinä osaat kuitenkin tehdä hommasi"
-76 vuonna Vapolla töissä ollessa meidän kaikkien työntekijöiden piti talvella osallistua Vapon määrämälle turvetyöntekijän kurssille että saivat pois vahvuudesta talven kurssin ja kesän käytännön harjoittelun ajaksi. Kesällä tuli kurssikeskuksesta opettaja valvolmaan miten homma sujuu. Kun hän istui DT75 telakoneen apukuskin paikalle niin totesi että tee sinä työsi kuten ennenkin koska osaat sen paremmin kuin mitä hän osaa neuvoa. Hetken jaksoi +50 asteisessa hytissä olla ja totesi että sinähän homman osaat eikä mua enää tarvita.
 
Kahden edellisen viestin johdosta flashback kun hyppäsin turvesuolla kaivurin hytistä alas ja jäin rannekellon hihnasta ovenkahvaan. Ihan ei tennarit ylettäneet turpeeseen ja päälle vielä löin sääret kipeästi telan reunaan. Surutonta nuoruusaikaa...
 
Aika kaukana mennään jutuissa jo niistä otsikon alkuperäisistä hiekkatien kunnossapito ja yksityistieasioista ......
OT : Itte en oo rannekelloa käyttänyt sitten jotain vuoden ~1980 .....
 
On se vaan lysti katella keittiön ikkunasta ku yks juippi livautti kolopallon kesäpyörillä ojaan. Siinäpähän pyörii autonsa ympärillä. Näin kauemmas että kaveri tulossa ohi nelikko hiasella ja just ehin soittaa että älä pysähdy, ajat ohi. Tää tapaus tai oikeestaan tän eukko ei nimittäin halunnu maksaa tiemaksua kahdesta autosta ku juipin kirjat ei kuulemma ole täällä. Ja viime vuoden tiemaksu muutenkin rästissä. Vahingon ilo on paras ilo😁
 
Ai, teillä on tarkkaan yksiköity, jos autojen määrä vaikuttaa tiemaksuun.
Noin se lasketaan meilläki. Tosi toisen auton tonnikilometrin hinta taitaa olla taulukon mukaan vain puolet ekaan autoon verrattuna, vai muistanko ihan väärin 🤔
 
Meillä omakotitalo on samalla yksikkömäärällä autojen määrästä riippumatta. Mökit on käyttöasteesta riippuen kolmella eri määrällä.
 
Se on tiekunnan kokouksessa sovittavissa oleva asia.

Täälläpäin eräs tiekuntien yksiköinnissä avustava on pitänyt suosituksena, että ajokortillisten asukkaiden tai talon autojen määrää ei otettaisi huomioon yksiköinnissä.

Asukkaiden elämäntilanteet vaihtelee ja sen mukaan vaihtelee tien käyttökin.
Pidemmällä aikavälillä menee kuitenkin tasan.
 
Ai, teillä on tarkkaan yksiköity, jos autojen määrä vaikuttaa tiemaksuun.
Tämä on alkuperäinen yksiköinti vuodelta -67. Ei oo mitään tonnikilometrejä. On eri yksikkömäärä talolle, kesäasunnolle, henkilöautolle, kuormavaunulle, metsähehtaarille ja peltohehtaarille. Kun on läpi ajettava tie ni mielestäni ihan reilu systeemi ja helppo laskea yhdessä excelutaulukossa. Mistään kesäutoista ei ole rahaa kinuttu vaan enempi osakkaiden oman tunnon varassa että ilmottaisivat automäärän. Tällä on menty kohta 60 vuotta ja kukaan ei ole innostunut alkamaan uudelleen yksiköintiin. Joku kysy joskus kokouksessa pitäiskö uusiksi laskea kaikki yksiköt niin ehdotin että eikun puheenjohtajaksi ja puuhamieheksi hoitamaan homma.
 
Meillä ei tälläistä nykymuotoista tonnikilometreihin perustuvaa yksiköintiä ole tehty, tämä on jostain muinaisuudesta ja pientä hienosäätöä tehtyä tilanteen vaatiessa. Maksut vaihtelee 20 ja 1280 euron välillä riippuen eniten kiinteistön sijainnista tien varrella ja metsäpinta-alasta. Suurin osa maksaa saman suuruista alle 80 euron maksua, kun kulkevat vajaan kolmen kilometrin matkan venerantaan.

Ilmeisesti asiat on ihan hyvin, vajaasta 30 osakkaasta kokoukseen ilmestyy muutama henkilö ja kenelläkään ei muutoin tunnu olevan valittamista.

E: lisätty pari pilkkua.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös