Halpa ja hyvä T4 Transporter

ei yllä lukitukset ku automaattisäätö on poistanut välykset eikä se painu kasaan ennen ku nykästää kuorta pitemälle. portterin 02b laatikko on melkeinkopio 02A laatikosta. ainoostaan perävälitys ja tasauspyörästö on isompi. mulla on ralliautossa tarvittaessa 02J bollwerkin tekemä suorakytky laatikko ja siinä oli tuo portterin linkkusysteemi kytkinsylinterin tilalla ja passatin manuaalisäätönen vaijeri, oli vaan raskas polkea kytkimen takia joten laitoin nestekytkimen, rintapeltiä piti asettaa ku se alko taipuu ku kytkinpoljinta
tuossa näkyy miten säätö resetoidaan

Kyllä kaikista mitä minä olen ropannut on saanut säädön painettua kasaan ja lukittua ennen irroitusta, nestekykimellisessä mk2, mk3:ssa kuuluu tulla jarrutehostimen kannakkeesta tuki siihen kytkinsylinterille juurikin sen takia ettei rintapelti kestä muuten

Kyllä mitä tulla minä olen ropannut on saanut säädön painettua kasaan ja lukittua ennen irtoaa, nestekykimellisessä mk2, mk3:ssa jarrutehos kannakkeesta tuki kytkinsylinterille juurikin sen takia ettei rintapelti kestä muuten
mulla ainaki jäi 15-20mm lyhyeksi ne muovi lirpakeet. ei mulla ole jarrutehostinta, poljin runkossa oleva tuki on paikallaan minkä otin vr6 golfista mutta se taipu myös. mulla on kytkinsylinteri ja poljin muumikeula passatista otettu.

Kytkinvaijerin vaihto oli helppo homma, viitisen minuuttia. En voidellut vaijeria kun siellä jotain rasvaa näytti jo olevan.

Startti täytyy kuitenkin vaihtaa, meinasi jättää paikallisen ABC:n pihalle. Eilen iltasella kovalla tohinalla startti irti, kolme pulttia piti olla mutta oli vaan kaks ja niistäkin kannat paskana. Sain ne kuitenkin irti.

...jaaaaaa uusi startti aivan väärä. Eka kerta kun aeromotorsilta tuli sopimaton osa. Täytyy hakea motonetistä startti kun siellä hyllyssä ja huomenna tarttee lähteä töihin-töihin, kamala kokemus etätyötä tekevälle joka kerta.

Nyt kun pakoputki ei enää pörise niin täytyy tehdä jotain ohjaamon kaikille räminöille, häirittee. Tai sit vaan ajelee vastamelukuulokkeet päässä.

IMG20251105131353.webp

Mönkijä pakussa ja toi kärrykärry perässä 60-80 kiihdytys vaatimattomat reilu 30sek mutta oli yhdistelmässä painoakin

Tällä on hyvä kiskoa kärryä. Mönkijä mahtuu juuri ja juuri ketjut päällä kyytiin, mahtavaa

Sivussa seisoen peruuttamalla sisään, ulostautiminen sujuu kun käsin kiskaisee keulan rampeille niin tulee omalla painollaan alas. Ei mahdu minun notkeudella vaihtamaan vaihdetta vapaalle niin jää pakki päälle ja variaattori jarruttaa vastaan niin ei tule vapaasti alas. Onnistuu helpommin kuin aluksi luulin, mutta kuskaan silti talvella mönkijän peräkärryllä metsään ja takas kotiin. Muuten mätänee tavaratilan vaneri kun mönkijän on aina lumessa.

Toi kranman painaa sen verran ettei jarrutomalla kärryllä voi kuskata niin vuokraan ramirentiltä trailerin. Pari kertaa vuodessa tarvii niin alennusten jälkeen jää hinta niin halvaksi ettei sillä maksaisi oman jarrullisen kärryn vakuutuksiakaan. Ja vuokrakulut menee metsäverotukseen kilsoineen.

Torstaina ei lähtenyt apuvirrallakaan käyntiin ja samana päivänä kun saabille tuli kilsat täyteen. Saabi oli siskolla ajossa, sammui matkalla töihin ja iltapäivällä ei suostunut käynnistymään kaupan pihalta. Tunnin jäähdyttyään lähti, kampiakselin asentoanturi sökö. Startatessa ei kierroslukumittari värähtänyt. Pari viikkoa leimaa jäljellä, ruostetta niin pirusti, vetarin suojakumi rikki, jarrut loppu jne. Otan moottorin talteen ja loppu auto aikanaan paaliin.

No kun portteri ei enää käynnistynyt ja perjantaina päivätyöt alkoi tökkiä pahasti, löin läppärin kiinni ja painelin talliin. Startti vaihtoon ja samalla inspiraatiolla releytin ajovalot. Syksyllä tuli vaihdettua moottoriöljy ja kaikki suodattimet, vetarin Stefan yhteydessä lootaöljyt, termarin kanssa jäähdytysnesteet, lisävalo masennettu paikoilleen niin tää alkaa olla iskussa talvea vasten jos sellainen kaakonkulmalle tulee.

Saabista otin defan akkulaturin ja laitoin portteriin, lohkolämppärin piuha on älypistorasian perässä niin on kätevä lämmitellä auto.

Startti oli kyllä ihan loppu, pohdin pitääkö hehkut vaihtaa mutta eihän se diesel käynnisty jossei pyöri tarpeeksi nopeasti. Nyt käynnistyy.

Hyvä kun käynnistyy. Mikäli pakkasella tulee ongelmia sen kanssa niin yleisenä tietona, hehkut vaikuttaa tietysti, mutta tässä autossa on suuri merkitys ruiskutuspumpun hihnalla, joka ajan myötä venyy ja ajoitus muuttuu. Ja vaikka olisi hiljattain uusittukin, ajoituksen säätöä ei ihan kaikki korjaamot osaa tai viitsi. Käy ja kukkuu, muttei ole ihan paikallaan. Silloin on kylmäkäynnistys pakkasella huono vaikka hehkut olisi uudet.

Tähän on jakopää ja pumpun hihna tehty kesällä, ajoitus lienee kohdallaan koska nyt käynnistyy todella hyvin. Ei tarvitse sahata yhtään

Olikos se noissa että ajoitus säädettiin/tarkistettiin kohdalleen jotenkin sähköisesti?

Ostin viime kesänä tämmösen -01 2.4 T4:n kanssa.
Oli edellisellä omistajalla katkennut apulaiteremmi, jonka silput menny jakohihnan väliin.. :outs:
Käynti oli kuulostanut kamalalta ja sammunut lopuksi, niin jätti seisomaan enenmpiä tutkimatta.

Jako oli hypänny yhdellä hampaalla, ei muita vaurioita.:cool:
Apulaiteremmin vaurion syyksi osoittautui laturin jalan katkeaminen minkä takia hihnalinja meni vinoon.
1.9 ja 2.5 on eri laturilla kuin nämä 2.4:t ja tässä mun autossa on kierroslukumittari(en tiedä miten muissa), niin laturista pitää löytyä W-napa sille. Ilman piuhaa ei toimi kierroslukumittari, öljynpainevalo vilkuttaa ja summeri huutaa..:paniikki:
Kokeilin 2.5 koneisen Bosch laturilla vaihtamalla johtojen liittimet Lucaksen mallisista sopiviksi, mutta eihän se laturi ottanut pelatakseen tuossa alkuunkaan.

Tässä oli siis tullessa paikallaan Lucaksen laturi jossa on erilaiset liittimet kuin Boschissa.. Liittimet on alkuperäiset, eli onko kiekkamittarillisissa 2.4:ssa aina Lucas?
Ainakaan noiden pimeyden apostolin laturien löytäminen ei ole helppoa.. Ovokolta en silloin löytänyt ensimmäistäkään, sama varaosahaussa ja bildelsbasenissa.

Homma päättyi sitten siihen että ostin nipun alumiinipuikkoja ja turasin laturin korvakkeen takaisin paikalleen. Jälki oli kamalaa, mutta on se siellä pysynyt..:facepalm:

Ostin viime kesänä tämmösen -01 2.4 T4:n kanssa.
Oli edellisellä omistajalla katkennut apulaiteremmi, jonka silput menny jakohihnan väliin.. :outs:
Käynti oli kuulostanut kamalalta ja sammunut lopuksi, niin jätti seisomaan enenmpiä tutkimatta.

Jako oli hypänny yhdellä hampaalla, ei muita vaurioita.:cool:
Apulaiteremmin vaurion syyksi osoittautui laturin jalan katkeaminen minkä takia hihnalinja meni vinoon.
1.9 ja 2.5 on eri laturilla kuin nämä 2.4:t ja tässä mun autossa on kierroslukumittari(en tiedä miten muissa), niin laturista pitää löytyä W-napa sille. Ilman piuhaa ei toimi kierroslukumittari, öljynpainevalo vilkuttaa ja summeri huutaa..:paniikki:
Kokeilin 2.5 koneisen Bosch laturilla vaihtamalla johtojen liittimet Lucaksen mallisista sopiviksi, mutta eihän se laturi ottanut pelatakseen tuossa alkuunkaan.

Tässä oli siis tullessa paikallaan Lucaksen laturi jossa on erilaiset liittimet kuin Boschissa.. Liittimet on alkuperäiset, eli onko kiekkamittarillisissa 2.4:ssa aina Lucas?
Ainakaan noiden pimeyden apostolin laturien löytäminen ei ole helppoa.. Ovokolta en silloin löytänyt ensimmäistäkään, sama varaosahaussa ja bildelsbasenissa.

Homma päättyi sitten siihen että ostin nipun alumiinipuikkoja ja turasin laturin korvakkeen takaisin paikalleen. Jälki oli kamalaa, mutta on se siellä pysynyt..:facepalm:
Olisko Alvadilla ollu...olis vaaan pitäny kaivaa lompsaa syvemmältä...
https://alvadi.com/item/lucas-lrb00295

Olisko Alvadilla ollu...olis vaaan pitäny kaivaa lompsaa syvemmältä...
https://alvadi.com/item/lucas-lrb00295
Eipä käy tuo malli..
Tässä pökäleessä tarvii kahdella ovaalilla pistokkeella olevan.
Tuo kanttisella kaksinapaisella liittimellä oleva vastaa 2.5 koneisen laturia..

No, nythän ovokolla olisi näköjään tarjolla ihan oikeakin malli! Ja ihan ok hintaankin..

Saattaa noita sopiviakin tarjolla olla jos pistää enemmän kuin auton arvon kiinni laturiin.:rolleyes: Oma raja laturin kohdalla kulkee kyllä alle puolessa auton myyntihinnasta..:virne:
Kattelin kesällä vain alle 200€ latureita..

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin