Ford 4000 vs. Valmet 502 molemmat etukuormaajalla

Viestiketju:
Ford 4000 vs. Valmet 502 molemmat etukuormaajalla

Arppa59

Kansalainen
Liittynyt
19 Huhtikuu 2017
Viestit
280
Tilannehan on sellainen, että on harvinaista herkkua tarjolla. Kaksi edullista etukuormaaja konetta kohtuullisen kuljetusmatkan päässä. Menen ensi viikon tiistaina (20.2) katsomaan ja kokeilemaan koneita, jotka ovat samalla myyjällä. Toinen on siis Valmet 502 -77 jollakin teollsuus kuormaajalla. Yksitoiminen on sekin, mutta kauhan laukaisu rakennettu niin, että laukeaa hydraulisesti. Pidemmällä sylinterilla ja kiinnitystä muutamalla saisi varmaan kauhan käännönkin. Sitten on tietysti ohjaustehostin ja lämmin, tasalattia hytti. Toinen on sitten se Ford 4000 -65 ja Vilske 1000. Hytti on siinäkin, mutta ei lämmin. Valmetti on tosiaan 2 000 € kalliimpi, mutta jos kaikki rahat laitan likoon niin senkin saisin maksettua.
Mielellään tässä ennen päätöstä kuulisin mielipteitä Valmet vs. Ford. Itellä tosiaan on jo pari Valmettia, mutta siltikään en pidä itteäni "merkki uskollisena" vaan yritän järkeillä käytön ja tarpeen mukaan. Etukuormaaja tulisi siis klapikoneketjuun "säkkikoneeksi" ja mahdollisesti talvella jonkin verran lumihommiin. Käyttö siis varsin vähäistä ja se puoltaisi minun mielestä halvempaa konetta. Saa nähä sitten koekäytön jälkeen mihin päädyn...
 
Kyl melkein vallun ottaisin.... Kepakot hytissä sivulla, lämmin koppi ja ohjaus kevyt
 
Ei se ny kovin järee teollisuuskuormain oo jos siinä ei oo hydraulisesti kääntyvä kauha.....no enivei, etuakselistahan sen näkee kuinka sitä on käytetty, onko murjottu kuormaajalla. Jos sinne kauhalle saakka on nyt hydee vedetty, saa melko helpolla kääntyvän alueauran siihen tehtyä...
 
Kyllä mäkin Valmettiin kallistuisin vaikka yksi "munavaihteinen" -88 vuotinen 5610 etukuormain foordi löytyykin.Onhan noissa ikäeroakin ja valtun ergonomia on jo aivan toista luokkaa.Jos se on käsivaihteinen foordi,niin en harkitsi sekuntiakaan:D.Kesällä ajelin sellaisella kun oli kahden foordin ja yhden kuskin "koneketju".Ajeltiin hiekkaa faijan raksalle noin 200m matka eestaas.Pikku kaivinkone täytti kärryä kun ajoin toisella kuormaa.Oli oma 5610 ja naapurin käsivaihteinen 5610.Tuurilla kun sai jonkun pykälän sisään,niin sillä sitten mentiin.Siirtovivusto oli aika loppu.Hyvänä puolena varmaan siinä on ettei sitä kukaan lainaa tai varasta:)
 
kait se kunto ja hinta yhdessä ratkaisee, sekä mahdolliset tehdyt huollot ja huolto historia. renkaiden kunto, kuuluuko ketjut mukaan.fordissa märkä jarrut joten toimii aina hyvin. hytti jos aikakautensa niin melkosia rämisijöitä. tosin 65 ollut alunperin hytitön että saa tehdä senkin jos haluaa. valmetti niin eri aikakaudelta että varmasti mukavampi lumitöitä tehdä. jokin takapaino on oltava molemmissa jos ek meinaa jotain tehdä.
 
Kyllä mäkin Valmettiin kallistuisin vaikka yksi "munavaihteinen" -88 vuotinen 5610 etukuormain foordi löytyykin.Onhan noissa ikäeroakin ja valtun ergonomia on jo aivan toista luokkaa.Jos se on käsivaihteinen foordi,niin en harkitsi sekuntiakaan:D.Kesällä ajelin sellaisella kun oli kahden foordin ja yhden kuskin "koneketju".Ajeltiin hiekkaa faijan raksalle noin 200m matka eestaas.Pikku kaivinkone täytti kärryä kun ajoin toisella kuormaa.Oli oma 5610 ja naapurin käsivaihteinen 5610.Tuurilla kun sai jonkun pykälän sisään,niin sillä sitten mentiin.Siirtovivusto oli aika loppu.Hyvänä puolena varmaan siinä on ettei sitä kukaan lainaa tai varasta:)



Onx se se etsi ja löydä vaihteisto:rolleyes:;):D
 
etsi-löydä-hukkaa-löydä jne vaihteisto on fordin rattivaihteinen joka 80 luvun alun koneissa löytyy. vankat keskikepit on tuon ikäisessä fordissa vielä.
 
Joo kyl noi on vielä munaskuista kepitettäviä vehkeitä.... hiukkasen ne kepakot pukille kulkemista haittaa, varsinkin jos vielä koppi päällä...
 
No mulla se "köyhien mallin" 5610 LP hytillä.Hyttiin kiipeämistä haittasivat lähinnä saappaan varsien sisään pujahtavat ulkopuolisen hydrauliikan hallinnan vivut:D.No se korjaantuu rälläkällä ja hitsailemalla vivuista tyylikkään mutkaiset.Jos molempia pääsee kokeilemaan niin valinta varmaan helpottuu.
 
Mitenkähän on Arpan traktorihankinta.. Ite vaan pääsin lähes 40 vuoden tauon jälkeen ajamaan 502 Valmettia. Mukava oli kokemus, synkronoidut vaihteet, hiljanen koppi, rautapenkkiä pehmeämpi istuin. Vähän ahdas oli rasvamahaselle ukolle mutta vasemmalta kyllä mahduin kulkemaan.

Saakohan tuohon paremmin osia kun vanhempiin vai onko sama vaiva eli aikanaan pienet valmistusmäärät. Omistaja oli kuullut hevosmiesten tietotoimistosta, että 502:sta on valmistettu aluksi tsekkiläisellä syöttöpumpulla, sittemmin Boschin. Lieneekö totta vai tarua. Mukava olis muutenkin kuulla 502:n hyvistä ja heikommista ominaisuuksista, ainakin jos aihe ite topikin alottajalle on vielä kuuma
 

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin
Ylös