Istuimista ja ergonomiasta puheenollen. Tässä muutama vuonna iski sellainen selkäsärky, että sängystä noustessa piti mennä polvilleen lattialle ja siitä hiljaa hivuttamalla sitten ylös. Magneettikuvauksessa todettiin välilevyn pullistuma ja sain kovat särkylääkkeet ja ohjeita.

Kun istun paljon monitorien ääressä, googlettamalla rupesi selviämään näitä ergonomian juttuja. Menin kaverin kanssa käytännössä kaikki Jyväskylän huonekaluliikkeet ja koeistuin työtuolit yhden iltapäivän ajan. Olin päättänyt, että hintalappua en katso. Viimein löyty juuri minulle sopiva Iskun Step F (ja niistä malli raskaalle tyypille), OVH >1000euroa. Tietysti jollekin muulle sopii joku toisen valmistajan malli.

Se tärkein asia. Ei ole ollut enää selkä kipeä, ei yhtään. On vain muistona kolmiolääkkeet lääkekaapissa. Pitänee heittää menemään tai viedä apteekkin takaisin hävitettäväksi.:)

Onhan tuo PERHANANMOINEN raha, siis pelkästä tuolista....
Mutta jos sillä vaivasta, ja kivuista sekä lääkkeistä pääsee eroon edes vaikka vuodeksi, lienee jo pieni raha, saatti sitten pidemmällä aikajaksolla...
Kun oma keho on se, jossa joutuu elämään 24/7/365 , ja jolla pitäisi jotain hommiakin tehdä ja liikkua.....

On ollut tuuria vaivojen kanssa, oikeastaan ainoat vaivat on olleet penikkavaivat juostessa ja pari tenniskyynärpäätä. Penikkavaivat katosivat kun siirryin avojalkakenkäjuoksuun (jep, nykyään avojaloin juostessakin pitää olla kengät). mutta tenniskyynärpää on ollut hankalampi. Ensimmäinen kesti 10kk ja toinen nyt kestänyt kolme kuukautta ja on paranemassa. Tutkiskelin aikoinaan netistä asiaa varsin perusteellisesti ja tässä tuloksia:

Tuossa on kaksi perusvammamekanismia, a) staattinen rasitus (esim. hiiri) tai b) liikakuormitus (esim. väkisin käsivartta vääntämällä)

Tuo a) kohdan rasitusvamma ilmeisesti vaivaa borgia (minulla on ollut molemmat b) tyyppiä), ja se voi syntyä hyvinkin pienestä rasituksesta jossa puristetaan jotain pihtiotteella kyynärpää koukussa. Rasitusvamman syy on jonkin sortin kuolio etu-keskisormen ojentajalihaksen jänteen kiinnityskohdassa. Jänteissä ei ole verenkiertoa, vaan jänteen aineenvaihdunta tapahtuu jonkinlaisessa jännepussin nesteen "pumppauksessa" kun lihas supistuu/ojentuu. Jos kyynärpäätä pidetään pitkään yhtäjaksoisesti koukussa vamma tulee vaikka pihtiotteen kuorma olisi mitätön (kuten esim. tietokonehiiri). Itse pidän etu-keskisormea suorana hiirtä käytettäessä ja koukistan niitä vain nappulaa painaessa, tuntuu riittävän estämään hiirikyynärpään.

Minulla nuo vammat tulivat kättä murjomalla toinen peltisaksilla väkisin leikkaamalla nelinkertaista peltiä ja toinen vääntäessä auton alustan pulttia momenttiin. Syynä lienee itse asiassa sulkapallon liika pelaaminen, jossa iskulyönnin jarrutus tehdään noilla etu-keskisormen ojentajilla jotka vahvistuvat niin suhteettomasti, että jänteen saa rikki käsivartta vääntämällä.

Tenniskyynärpää on muuten siitä erikoinen vaiva, että se on lähes tuntematon alle 25vuotiailla. ilmeisesti nuorilla jänteiden aineenvaihdunta on niin vilkasta ja jänteet joustavia ettei niitä saa rikki. Tuosta muuten johtunee se seikka, että käden puristusvoima on ainoa lihasvoima mikä vahvistuu yli kolmekymppisillä, ilmeisesti jänteen joustamattomuus mahdollistaa suuremman puristusvoiman.

Mutta itse asia: hoito on sama a) ja b) tyypissä. Lepo ei auta vaan etu-keskisormen nostajalihasta pitäisi liikuttaa, jotta jänteen aineenvaihdunta toimisi ja jänne voi parantua. Tuo on vain sen verta kipeä jos pahasti repeää että on aika tuskaista jumpata. Suurin osa lääkäreistäkin nykyään välttää kortisonin käyttöä, joka on tutkitusti huonompi kuin jumppa. Paranemisennuste on 6-10kk, että vaatii kärsivällisyyttä.

Samaa mieltä Tommin kanssa. Keväällä monenlaiset vaivat katosivat sahahommissa.

Android & Tapatalk

Mut ei pidä liikaa tehdä samaa hommaa, vaikka olisi kuinka terveellistä. Itse rikoin selkäni kaivamalla lapiolla pari kesää ojia ja kaikkea muutakin - hyvin yksipuolista rasitusta, kun en edes osaa kaivaa "vasenkätisesti". Siinä vaiheessa kun selkää ei kestänyt enää yhtään taivuttaa, lapiointi jatkui polvillaan käsivoimin maata vieressä oleviin kottikärryhin nostellen (lokakuussa räntäsateessa otsalampun valossa). Se on se suomalainen sisu... :rolleyes:
No hiukan myöhemmin kuitenkin annoin periksi ja ostin kaivinkoneen. Oli muuten vielä kalliimpi kun mf165Multin tuoli, mutta muuten yksi parhaista hankinnoistani ikinä. Ja selkäkin on pikkuhiljaa parantunut.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin