Ebay-ostamisen turvallisuudesta

Vähän eri asia, mutta Intian paketeissa normi juttu, että seurannassa lukee että perillä, todellissuudessa on vasta ensimmäisessä postin jumivarastossa. Väillä posti keksii uuden seurantakoodin samassa rytäkässä, selvyyden välttämiseksi.
Minä vähän luulen, että tässä on sama homma. Lähettäjä vaan jo patisteli (saksalainen) noutamaan lähetyksen. Laitoin ihan DHL:lle kymysyksen asiasta.

Sain seurantakoodin perusteella tietoon, että "28 Hel 2022 17:18 The shipment is ready for pick-up by the recipient". En vain ole saanut mitään saapumisilmoitusta siitä, joten en tiedä mistä lähtisin kyselemään.

Kyseessä on paketti Saksasta ja rahtifirma on DHL. Heidän verkkosivuilta löytyi pakettihaulla aivan oikea nimi ja osoite. Onko tässä joku kompa ja paketti ei olekaan vielä perillä oikeasti, vaan on siirtynyt Postin hukattavaksi?
Tämä selvisi. Posti oli vaihtanut seurantakoodin, joka ei käynyt ilmi mistään seurantapalvelusta, eikä käy edelleenkään. Siitä huolimatta alkuperäisiin seurantatietoihin on päivittynyt, että paketti noudettu.

Tilasin kaukomailta tavaraa Ebayn välityksellä tässä helmikuun alkupuolella. Tavara lähti nopeasti liikkeelle, mutta päätyikin jostain syystä britteihin.
Yhteyttä myyjään ja sieltä uusi vastaava paketti tulemaan... Ebayssä näkyi että paketti on lähetetty. Myyjältä saatu seurantakoodi näytti, että DHL on saanut kyllä tiedon että heille on tulossa express paketti lähetettäväksi mutta sitä ei vaan seurannan mukaan koskaan DHL:n haltuun tullut. Myyjä väitti että paketti on DHL:n Dubain varastossa tulossa yms...
Tässä vaiheessa paketin tilaamisesta oli jo kulunut puolitoista kuukautta. Kun aikaa alkoi olla jo kulunut näinkin kauan, alkoi ebaykin jo tulla isommassa määrin kuvioihin mukaan kun myyjän selittelyt eivät enää vakuuta minua eikä ebaytä.
Joten sain sitten palautuksen rahoista.

No, annas olla. Viimeviikolla sain Fedexiltä ilmoituksen, että minun pitäisi tullata maahan tulleva lähetys. Hieman ihmettelin, että mikähän lähetys tämä nyt on, kun mitään ei pitäisi olla tulossa. Ja ennenkaikkea kun kuriiri on Fedex.
Tein tullauksen ja loppuviikosta kuriiri toimitti ovelle sen paketin minkä olin helmikuun alussa tilannut.
Se vaan herätti ihmetyksen, että missä vaiheessa DHL oli vaihtunut Fedexiin. Paketti kun oli vielä DHL:n express muovipussissa.

Noh, en aio kyllä ilmoitella myyjälle mitään, että paketti löytikin vihdoin ja viimein perille. Oli siinä sähköpostiviestittelyssä niin paljon vääntämistä ja vaivaa asian tiimoilta, että myyjä saa nyt kärsiä nahoissaan tuon vajaan 100€ kaupan menetyksen.

Eli. Minä sain tilaamani tuotteen, - toki reilusti myöhässä, mutta kuitenkin sain vielä rahan palautuksen "kadonneesta" tuotteesta. :p

Njet problem, normal katastrof. Disputea sisälle jos ei vastaa viesteihin. Ja ehkä siitä huolimatta

päätyikin jostain syystä britteihin.
:
on DHL:n Dubain varastossa tulossa
Brittien ja Dubain kautta mulle ei ole paketteja tullut, mutta liekö ryssien sota muuttanut reittiä. Ennen mulle tuli paketteja mm. kai junalla Kazakhstanin kautta keskieurooppaan ja sieltä vasta Suomeen. Oli myös normaalia, että paketin kuljettelija ja seurantakoodi vaihtui 1-2 kertaa. Oletan, että paketti satojen muitten mukana kontitettiin lähtömaassa ja kontti purettiin vasta Euroopassa ja silloin koodit ja kuljettaja saattoi vaihtua. Ihmettelinkin, lukeeko ne tosiaan kaikki paketit joka kaupungissa matkan varrella, mutta ilmeisesti vain kontti kuitattiin saapuneeksi ja silloin myös jokaisen yksittäisen paketin sijainti päivittyi.

Nyt sitten tosiaan eBay kauppa laski ekan kerran kintuille.
Ensin sohlasi myyjä ja toisella kertaa posti(on tässäkin sen verran myyjälläkin syytä, kun ei ollut seurantakoodia).
Oli tosiaan ollut paketti hyllyssä odottamassa, kun nyt siitä myöhässä tulleesta saapumisilmoituksesta sain koodin. Vaan pirullako sitä tietää kysellä kun ei tiedä että on tullut, ja sitä paitsi tähän mennessä on eBay ostokset tulleet suoraan lootaan, tai on tullut tekstari ilmoitus.

Ja on laitettu myyjälle viesti asiasta...
Niin onko paketti jo lähtenyt takaisinpäin? Tollaset on kyllä ärsyttäviä asioita, toivottavasti lopulta tulee tavara tai rahat takaisin.

On lähtenyt. Soitin eilen postiin ja saattavat ehkä saada pysäytettyä paketin (oli vielä Vantaalla, riippuu kait siitä että onko ehtinyt tullin "väärälle" puolelle). Nyt viikonloppuna ei ole seurannan mukaan liikkunut mihinkään, huomenna varmaan tietää että kuinka käy...

Jos saat puhumalla käännytettyä ni se on senluokan ihme että pitää yllättyä isosti.
Mutta toivoa sopii kuitenkin, ihmeitä tapahtuu.

Ei kannata odottaa liian kauaa, paypalin suoja kestää ~180 päivää minkä jälkeen rahat on pysyvästi hukassa

On ollut itellä pitkä tauko Brexittilästä tilaamisissa, mutta tänään tuli SMS et ebay ostokseni on päätynyt suoraan paikallispostiin, pitää huomenna hakea, siellä pitäisi olla paukehärvelinpäivitysosia.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin