Dyykkaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Josva
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oon ollut amiksessa työnopettajana joskus 2000-luvun alussa. Pari jamppaa oli, jotka osas ja joilla oli mielenkiintoa tehdä mitä tahansa. Loput päivähoidossa.

Itse ollut amiksessa joskus ysärin alussa, suhde oli lähes päinvastainen. Mitä oon aikaisemmalta polvelta kuullut, niin 70- ja 80-luvullakin vielä ollut pätevämpää ainesta.

En tiiä mitä tuollakaan tekee mutta oli nii kauheasti hyviä läpivienti nippoja ja tukeva enston peltikotelo että ei sitä voinu lavalle jättää.
20250606_220933.webp

En tiiä mitä tuollakaan tekee mutta oli nii kauheasti hyviä läpivienti nippoja ja tukeva enston peltikotelo että ei sitä voinu lavalle jättää.
Näytä liitetiedosto 152589
Tuollainen lukollinen sähkökaappi on hyvä avain- tai muu "turvakaappi" johonkin verstaalle. Vetelee kaapista muutamat johdot seinän sisään huijaukseksi ja avainnaulat/hyllyt kaappiin. Rosvoa harvemmin kiinnostaa alkaa sulakkeita vaihtamaan kesken keikan.

Se on kyllä surullista tuo amiksen tila. Kaverilla vajaa 10 vuoden takaa paljon tarinoita, kun oli autokorjaamo ja koululaisia kävi työharjoittelussa. Että 90% aivan kädetöntä sakkia. Mutta kertoi kyllä sellaisistakin, että oli asenne kohdallaan, mutta ei vaan osannut mitään, kun ei koulussa ole opetettu.
Tiedä sitten missä se juurisyy. Oppilaitoksessa, opiskelijoissa vai yhteiskunnassa?
Kun aloitin amiksen, oli vielä 2 vuoden linjoja, sitten ne poistui. Tiedä sitten miksi.
Tämäkin artikkeli iski silmään. Mielestäni yhdeksässä vuodessa pitäisi saada ihmistaimen päähän riittävät perustaidot äidinkielestä. Ammattikoulun voisi mielestäni pyhittää ammatin oppimiseen ja kaikki paukut siihen.

Kun aloitin amiksen, oli vielä 2 vuoden linjoja, sitten ne poistui. Tiedä sitten miksi.
piti saada jatko-opintokelpoisuus kaikille linjoille, niin noihin 2 vuoden linjoihin sitte lätkittii vuosi lisää että niistä voi halutessaan jatkaa amk:hon.

ja jossain välissä keksittii ylempi amk tutkinto (tälle ei oo oikein ees nimeä) kun sieltäkin haluttiin valmistuvan maistereita.

piti saada jatko-opintokelpoisuus kaikille linjoille, niin noihin 2 vuoden linjoihin sitte lätkittii vuosi lisää että niistä voi halutessaan jatkaa amk:hon.

ja jossain välissä keksittii ylempi amk tutkinto (tälle ei oo oikein ees nimeä) kun sieltäkin haluttiin valmistuvan maistereita.
Hyvähän se on, jos jengi kouluttautuu. Mutta fakta on, että sitä suorittavaakin työvoimaa vielä tarvitaan, ellei sitten uiteta sellaista eriväristä ihmistä niitä hoitamaan.
Tuonkin olisi voinut hoitaa mielestäni jotenkin toisin. Että jos vaikka 80% (ei hajuakaan todellisista luvuista, mutua) kavereista ei haeudu jatko-opintoihin, niin niille se väkisten venytetty opiskelu aivan joutavaa, siis sitä ammattiin valmistumista ja työelämään siirtymistä ajatellen. Että jos joku 2v opiskellut sitten tahtoisikin jatkokouluttaa itseään, niin sitä porukkaa varten olisi voitu räätälöidä joku prosessi.
Mun miälest ois ollu fiksumpi niin.

Tuota koululaisten kielitaitoa minäkin joskus ihmettelen.
Meillä ei ollut kotona televisiota niin aikaa riitti lukemiseen.
Siinähän karttui jonkinlainen käsitys suomenkielen rakenteesta.
Korvaa vihloo kun kuulee yliopistokoulutettujen muotoilua:

- ei pysty tehdä kun jokin estää tekemään

En osaa sanoa onko syy koulussa vai digimaailmassa.

Oon ollut amiksessa työnopettajana joskus 2000-luvun alussa. Pari jamppaa oli, jotka osas ja joilla oli mielenkiintoa tehdä mitä tahansa. Loput päivähoidossa.

Itse ollut amiksessa joskus ysärin alussa, suhde oli lähes päinvastainen. Mitä oon aikaisemmalta polvelta kuullut, niin 70- ja 80-luvullakin vielä ollut pätevämpää ainesta.
Vuostuhannen vaihteessa tuli oltua amiksessa, -99-02. Kyllä oli meidänki luokalla meitä enemmän touhuavia vissiin 3, osa oli niitä jotka noudatti hirveän tarkkaan ohjeita ja osas sitten kyllä tehä cnc:llä hyvinkin niitä kikkareita asiakkaille.
Muutamat loput oli kans ihan päivähoitosakkia.

Parin kaverin kanssa luovittiin melko työpainotteisesti läpi tuo amis ja teoriat jäi vähän vähemmälle huomiolle vaikka varmaan olis toki kannattanu välillä sielläkin istua kuuntelemassa :)

Toinen kaveri kävi sittemmin toisenkin ammatin mutta eipä hän pitkään kerenny töissä olla kun himpun alta 30:senä kuoli sairaskohtaukseen ambulanssin kyydissä.
Kevyet mullat vaan kaverille, oli oikeasti hyvä tyyppi ja ainut jonka kans oltiin tekemisissä vielä koulun jälkeenkin.

2 Vaihtoehtoo oli mullakin kun kirjaa selasin eli parturi tai valeputkari ne oli ainoat 2v kestävät ja siinäkin oli vuosi liikaa :rolleyes:

2 Vaihtoehtoo oli mullakin kun kirjaa selasin eli parturi tai valeputkari ne oli ainoat 2v kestävät ja siinäkin oli vuosi liikaa :rolleyes:
Ai sää oot melkein pätevä parturi. Hyvätietää

Kuha tukka kasvaa nii saat sitte leikata sen. Lopputuloksesta jaetaan kuvei maksullisilla kanavalla.

Jokos siihen leikkaus sessioon myydään pilettejä ? :)
Ei ihan viel. Avaan lipunmyynnin tässä Kuha joudan

Tukkaa on sentin verran ku kk sitte otin kaikki pois nii ihan kauheen iso spektaakkeli tosta ny oo tulossa ku linkkuunkaan ei tietääkseni oo olemassa hiustenleikkuria

Ei ihan viel. Avaan lipunmyynnin tässä Kuha joudan

Tukkaa on sentin verran ku kk sitte otin kaikki pois nii ihan kauheen iso spektaakkeli tosta ny oo tulossa ku linkkuunkaan ei tietääkseni oo olemassa hiustenleikkuria
Mä voin olla vapaaehtoinen, ellei mee hermo sitä ennen ja vedän ite. Marraskuussa meinasin mennä parturiin, mutta jääny tekemättä.

Tunnen yhden kaiffarin joka ajaa itse hiuksensa ja partansa...kerran tai kaksi kertaa vuodessa ja silloin lestaa myöden.
KArvanaamaan ku on tottunu niin sen operatsioonin jälkeen sitä ei tunne ku äänestä.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin