Botnia 23 projekti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mika 82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pilssipumppua+kohokytkintä paikoillaan pitävä rautalanka oli ruostunut pois, siksi oli tiedoton. Sekä myös tukkeentunut lehdistä+puutarhaletku murtunut. Samoiten huomasin, että tuossahan on kaksi läpivientiä. Toinen pilssille, toinen muuten vain.
Kai tuo joutava olis suotavaa tukkia vaikka puutapilla.
IMG_20231015_165329511.webp

Pilssipumppua+kohokytkintä paikoillaan pitävä rautalanka oli ruostunut pois
Tätä minä kesällä ihmettelin. Pilssipumpuissa ei oikein ole mitään muuta kiinnitysmahdollisuutta kuin rautalanka. Letku on usein niin jäykkä, että vääntää pumpun kumoon. Tosin harvoin pienveneessäkään mitään, mihin kiinnittää.

Tätä minä kesällä ihmettelin. Pilssipumpuissa ei oikein ole mitään muuta kiinnitysmahdollisuutta kuin rautalanka. Letku on usein niin jäykkä, että vääntää pumpun kumoon. Tosin harvoin pienveneessäkään mitään, mihin kiinnittää.
Kyllä tuossa olisi, jos joku olisi tehnyt. Pulppariin tein happosesta lattaraudasta kiinnikkeen, jonka sitten muotoilin niin, että pumppu mahdollisimman alhaalla ja kiinnitys sitten johonkin jäykisteeseen/kotelon kylkeen tms. Ettei pohjasta tartte ruuveja vetää läpi.
Ja vastaavan virityksen meinasin tähänkin tehdä.

Mun botnian akselikuilu on se syvin paikka ja sinne ei akselin alle saa pilssipumppua millään, aina sinne jää noin ämpärillinen vettä.
Tarttis suunnitella systeemi jolla sais imuletkun sinne akselikuiluun, tiivistettyä sen pilssipumppuun kunnola ja laittaa uimuriin joku 2-3 minuutin viiverele....

Hapokkaasta pellistä vois pokata kiinnikkeen ja liimata sen possumassalla kusilaituun.
Aika monessa pumpussa sihtiosa lähtee auki varttikierroksen kääntämällä. Sen voi liimata possulla pohjaan ja siihen sitten se pumppu kiinni. Itseasiassa joissain asennusohje on juuri näin.

Mun botnian akselikuilu on se syvin paikka ja sinne ei akselin alle saa pilssipumppua millään, aina sinne jää noin ämpärillinen vettä.
Tarttis suunnitella systeemi jolla sais imuletkun sinne akselikuiluun, tiivistettyä sen pilssipumppuun kunnola ja laittaa uimuriin joku 2-3 minuutin viiverele....
Ei kait sulla pitäis juuri vettä päästä, ellei akselin boxi vuoda. Laita käsipumppu ja imuletku sinne pohjalle. Sellainen kumikalvopumppu .

No rasvaboxi pitää kyllä, eikä muuten vettä tuu kun silloin kun peseskellään avotilaa tai on jäänyt rätti auki ja tulee sade. Aina kun ei viittis jumoa rättiä kiinni.....
On mulla käsipumppu, sellanen jalkapumpun näkönen, ei sekään mahdu akseliputken ohi mutta tein siihen jatkon. Kyllä mä ne vedet sieltä pois saan, ei se siitä oo kiinni....joutuu joskus vaan pirusti käsipumpulla pumppaamaan ku huuhtelee hiekkoja......

No rasvaboxi pitää kyllä, eikä muuten vettä tuu kun silloin kun peseskellään avotilaa tai on jäänyt rätti auki ja tulee sade. Aina kun ei viittis jumoa rättiä kiinni.....
On mulla käsipumppu, sellanen jalkapumpun näkönen, ei sekään mahdu akseliputken ohi mutta tein siihen jatkon. Kyllä mä ne vedet sieltä pois saan, ei se siitä oo kiinni....joutuu joskus vaan pirusti käsipumpulla pumppaamaan ku huuhtelee hiekkoja......
Jonkun tämäntapaisen laitat. Niitä on myös upotettavia, että näkyviin jää vain läpivienti kahvaa varten. Melkoisen tehokkaita ovat ja jaksaa imeä ilman pohjaventtiiliä ja siemenvesiä hyvin vaikka olis pitkökin imuletku.

Hieman (melkein kokonaan pois) piti noita kohon kiinnityskorvia kaventaa, kun otti runkoon kiinni. Jos kuitenkin elää, ettei hiero itseään läpi. Mutta luulen, että tuli tukevampi.
Viimeisessä kuvassa näkyy käsilutkun letkunpää.
IMG_20231016_113305405.webp
IMG_20231016_115415034.webp
IMG_20231016_102125723.webp
IMG_20231016_101808232.webp

Tollaset pikasaranat vielä tein. Alunperin saranat ruuveilla lattialaudoissa kiinni ja hieman pehmeät, kun varmaan monesti availtu. Kirkkaasta pellistä kierteineen vastapeluri, jotta saa kunnolla kiinni. Tulee tietty alapuolelle. Sitten irroitettavat saranatapit, jos pitää äkkiä päästä pilssiin, kun siellä kuitenkin pilssipumppu, jäähdytysveden läpivienti, pakoputki ym.
Pultit pitää hakea kaupasta vielä.
IMG_20231020_120136661_HDR.webp

Tää ollu mielessä, mutta oo saanu aikaseks. Mutta serkku kysyi lainaan kesällä, niin alkoi hirvittää, mitä kaikkea voi tapahtua.
Eli pohjaventtiiliä aattelin, josko siitä jotain iloa olis, jos esim letku hajoaa. Ja tuon kupariputken meinasin jättää vallan pois. Täällä on muutenkin outoja ratkaisuja, tulee kovalla putkella esim polttoainelinja, sitten 10cm letkua, sitten 40 cm putkea, sitten vielä 20cm letkua. Vissiin edellinen omistaja ollu pihi, mutta letkunpätkiä ja klemmareita omistanut.
Siinä vanha ja uus ajatus. Vai onkos tässä jotain selkeästi virheellistä?
Tuo ylimääräinen kierteetön natsa sahataan pois.
IMG_20240418_115515149.webp
IMG_20240418_120222971.webp

Sinne se sujahti eikä isompia vuotojakaan havaittavissa. Kahvaa piti hieman jatkaa.
Vielä tuo polttoaineputki kiinnittää kunnolla, ennenkuin hinkkaa ittensä puhki lattaraudan nurkkaan, ni sitten suht turvallisin mielin uskaltaa antaa vieraalle lainaan.
IMG_20240419_102729592.webp
IMG_20240419_103325001.webp

Oottelen jo innolla, josko seuraavaksi projektiksi löytys lentokone, veikkaan ettei lentokoneen osatka ole niin kalliita, kun vähä järkeilis :)

Hieman vielä sähköjen kattelua. Jo viime kesänä ei aina startannut ekalla yrittämällä.
Miksköhän.. 🤦‍♂️Lukko hieman löysässä ja sitä kun pyöritteli, niin sitten taas pelas.
Ja koko virtalukko kaiken lisäksi teipillä ja narulla kasassa, koska rikki.
Nyt pelaa. Saa päävirtakytkin hoitaa hänenkin hommansa.
IMG_20240419_142922254.jpg
IMG_20240419_144708172.jpg

Ja pumppukin löysi paikkansa, poistoputken suhteen tuli pieni muutos.
IMG_20240419_153212989_HDR.webp

Viimeksi muokattu:

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin