Alasimet

Viestiketju:
Alasimet

Hyvät alasimet on vielä paremmin suojattuja, nykyään ei saa kuin huonoja valurauta-alasimia kaupasta. On ollut mielessä tehdä itselle, jemmassa on reilu pala HB500 kulutuslevyä pinnaksi ja alle isoa RHS palkkia, lopuksi valetaan täyteen nuo palkinpätkät.
Käsittääkseni nuo vanhat on aikas hyviä. Ainakin tuo oma kilahtaa tosi terävästi.
 
Vanhoin alasimien kysyntää ja tarjontaa viel toistaiseksi on. Uusia tai uudehkoja alasimia en ihan yhtäkkiä muista nähneeni.... siis sellasia 75-100kg joissa jotain jo vähän tekeekin.....
 
Mutta onko oikeasti luja ja kestävä, se selviäisi vasta aktiivisella 1-10v käyttöajalla.....
 
Mutta onko oikeasti luja ja kestävä, se selviäisi vasta aktiivisella 1-10v käyttöajalla.....

Joku seppä neuvoi mua, lyö moskalla, jos kilahtaa terävästi niin on hyvä.
 
Hinnoissaan on alasimet
Alasimia näkee aikas usein työkeikoilla, missään en muista uudehkoa tai uutta nähneeni.
Eräs tuttu kyseli jokunen aika sitten tietäsinkö missään joutilaita alasimia kun niillä olis kysyntää ja jotkut ostavat ihan koristeeksikin.
Tallista löytyy pikku alasin painoa ei ole kuin kymmenisen kiloa mutta tyhjää parempi.

Hienon kuvion sai puukkoon tuosta ketjusta. Vähän vastaavan saa moottorisahan teräketjusta.
 
Hyvä koe alasimelle on, kun pudottaa jonkun n.10mm laakerikuulan kädeltä sille, niin hyvältä alasimelta se pomppaa lähes samaan korkeuteen takaisin.
 
Käsittääkseni nuo vanhat on aikas hyviä. Ainakin tuo oma kilahtaa tosi terävästi.

Viimeisimmät asialliset uudet mitä näin oli Penttilän rautavarastolla myynnissä, muistaakseni vajavat 500€ hintaa 45kg alasimella...
 
Tähän sopii kulahtanut mutta tosi sanonta : " raudassa ei ole raha hukassa" .
Huomiona vielä jotta jospa tyytyy huonompaan alasimeen , niin rahallisella erotuksella kalliiseen verratuna hankkii jonkun laadun konevasaran ja damasti ukot voipi prässiäkin käyttää.
 
Tälläisen sain äidiltä joululahjaksi, en vielä ole nähnyt kyseistä alasinta mutta mitä ilmeisemmin lokomot on laatu tavaraa. Myyjän mukaan oli "suht hyvä kuntoinen"
IMG-20171224-WA0033.jpg
Pitää seuraavaksi alkaa ahjon suunnitteluun.
 
Äitee meinannu että tarttee saada pojalle pallo jalkaan, ku ei löytäny palloo, osti alasimen....:D
 
Kävin tänään kattelemassa yhden alasimen kun sattui tuossa lähellä olemaan. Aika asiallinen kampe oli ja laakerinkuulakin pomppas ihan just niin kuin pitikin. Ilmoituksessa luki 16A mutta kyllä se oli 15A. Hintaa 500 euroa ja mukaan lähes kymmenet pajapihdit ja erittäin järeä työpöytään pultattava puristin. Olin eka paikalla ja puhelin oli pirissyt minun jälkee 3 kertaa. En silti uskaltanut ostaa kun ajattelin että tulee kotona turpaan jos ostan kolmannen alasimen :eek: En tiedä onko mennyt mutta torissa se oli myynnissä.

Kuvankin nappasin

alasi.jpg
 
Mulla on mökillä reilu sata kilonen ja hyvä iäkäs alasin.Toinen pieni,mikä on koneistettu ratakiskosta,mutta on samanlainen kuin oikee alasin.
 
Takaisin
Ylös