IVLP eli ilma-vesi-lämpöpumput, kokemukset ja viat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jammu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jammu

Kansainvälinen sadonkorjaaja
Kerätäänpä aiheesta kokemuksia tänne.

Millaisia vikoja laitteissa on ollut?

Onko laite haukkunut hintansa?

Millaista käyttöikää voi IVLP:ltä edellyttää?

Millaisia korjauksia laitteisiin on tehty, eri merkeissä tyypilliset viat? Mitä korjaus on maksanut? Kuinka iso korjaus on kannattanut tehdä?

Kokemuksia eri merkeistä?

Kuinka vanhoja laitteita on tullut vastaan?

No, hirmu pitkää kokemusta ei vielä ole, mökillä on mitsun ecodani ollut nyt pari vuotta. Ei ollut passeleita maita ympärillä, että olis voinu kaivaa maalämmön lämmönkeruupiiriä maahan, niin ajatus oli että säästyy ainakin se kaivon poraamisen hinta. En tiedä minkä verran maalämpö vie vuodessa sähköä, mutta kyllähän tuo minun mielipiteeni mukaan on jo tässä Kesälahden korkeudella ehkä kuitenkin sitten ollut vähän "niin ja näin" ratkaisu tuo IVLP... Talvella millon sitä lämpöö nimenomaan tarvittaisiin, niin kelin mukaan hyötysuhde laskee ja sitten tietyssä pakkasasteessa kompura pysähtyy kokonaan, ja mennään sähkövastuksella pelkästään.

Nyt kun on sitten parina vuonna ollut vielä sangen kallista (pörssi)sähköäkin, niin on käynyt mielessä, että olisiko se maalämpö ollut kuitenkin järkevämpi ratkaisu?

Muutamia vikatilanteitakin on mahtunut matkaan jo tässä, ja vaikka kaikki mitsubishiä kovasti nettikirjoitteluissa kehuvat, niin kyllä on tullut "pelottavan" paljon niitäkin tarinoita vastaan missä parin vuoden ikäinen ecodani on vaan lakannut toimimasta ja scanofficella vaan hymyillään ja levitellään käsiä.

Sitten kannattaa sekin huomioida, että noita IVLP laitteita on erilaisia. Toisissa kiertää ulkoyksikön luona vesi ja toisissa kaasu. Eli mikäli tulee joku sähkökatkos talvella, niin aika äkkiä saa olla tarjoamassa varavirtaa tuollaisessa missä vesi kiertää ulkona tai sitten saa taas olla lompakko hyvinkin levällään...

Riippuu asennusliikkeistäkin eli monoblokit lienee suositumpia asentaa kun ei tarvitse läträtä kylmäaineiden kanssa/kaikilla asentajilla ei "riitä natsat".

Eli suurimmaks osaks oon nähnyt noita joissa vesi tekee lenkin ulkona. Ne joissa kaasu käy ulkona on sitten oma splittiboksinsa/lämmönvaihdin.. Monella haja-asujalla on kyllä jonkinlainen varavirtajärjestely mietittynä näihin

Nykytilanteessa olen näitä IVLP-laitteita arvostellut monessa käänteessä.

Toki pitää myöntää, että silloin kun ostaja tietää mitä on hankkimassa, laite on usein oiva peli. Mikään viisastenkivi se ei ole joka paikkaan etenkään vaibhoihin isoihin kiinteistöihin. Omasta mielestä sanoisin, että on jopa erinomainen ratkaisu kiinteistöihin osana hybridijärjestelmää.

Usein vaan tekninen toteutus mietityttää, tekniikkahan on ihan kuin perus jääkaappi tai vastaava kylmäkoneikko, mutta osa toteutusta on tehty mahdollisen halvalla ja osa komponenteista taasen järjettömän kalliita.

Itse tuossa yhdeltä vikakeikalta ajellessa mietin että itselle tuollainen olisi hyvä, puulla kun lämmitämme ja on auyrinkovoimala: laitteella voisi halvan pörssisähkön aikaan ajaa verkko ja/tai aurinkosähköllä lämpöä varaajaan.

Noissa on kaikenlaisia sulanapitoja ja kompuran sekä flektin lämmityksiä. Mietin sellaista, että jos olisi kylmäaineluvat rakentaisin IVLP-laitteen itse sijoittaen kompuran sisällä tekniseen tilaan, puhallin totetutettaisiin niin ettei tarvitse sulanapitoa, robusti ropelli erillismoottorin perään taajariohjauksella. Ulkoyksikön höyrystin toteutettais kokoamalla se kahdesta tai useamman ILPIn ulkoyksikön kennosta pienelle ilmavirtaukselle maasta korkealle että sulatusvesi saisi tippua alas ja jäätyä. jne jne.

Isäukolle oli sanottu että Mitsun takuu ei ole voimassa, jos sen liittää yli 200-litraiseen varaajaan. Mikähän järki tuossa on? Menee idea koko hintaohjauksesta.

Siinä on varmaan se ettei mitsubishin laite usean tunnin kestävää jatkuvaa käyttöä…

Eikä ullatus ettei mitsun takuu toimi, mulla on pari (alakerta/yläkerta) mitsun perus ilp:iä. Molemmat sysipaskoja ihan uudesta vaikka oli silloin jos mitä hifiä ja testivoittajamallia. Kerran käytiin tarkistamassa nesteiden määrä, oli kuulemma ihan ohjeenmukaisesti ja takuut oli sitämyöten siinä. Edelleenkään ei lämmittänyt kunnolla ja jäähdytys ei onnistu kuin pakkasella. Ne on ollut tuossa nyt sen 10 vuotta rumana ja aika heikkotehoisena tuulettimena…
Kerralla valmiiksi ko firman tuotteet ja Scanofficen palvelut. Newö ägääin Mitsun paskoja tai XXXXofficen maahantuomia tuotteita.

Aiheeseen: faijalla levisi Ivilppi (ei tietoa merkistä) männäjoulun korvilla, joku pumppu tmv antoi periksi. Muutaman vuoden ikäinen laitos. Joulun ja kireän pakkasen ynnä muiden tekijöiden vuoksi uusia ei saanut ennen kun loppiaisen jälkeen. Patterikauppaan ja lämmittelivät sitten 300m2 tiilitaloa irtopattereilla joulunpyhät. Kirosi ekan kerran minun kuullen ihan kunnolla että tuli se öljypoltin heitettyä jontkaan.

Kirosi ekan kerran minun kuullen ihan kunnolla että tuli se öljypoltin heitettyä jontkaan.

Tuo oli/on sitä päätöntä energiaremonttipolitiikkaa. Valtio maksaa rahaa siitä, että todistetusti heität öljypolttimen mäelle ja täytät öljysäiliön hiekalla. Ei järjen hiventä koko touhussa.

Itellä jos/kun jotain lämmitysmuotoremontteja tulee tehtäväksi, niin kyllä kaikki on lisää edellisten päälle. Mua ei mitkään valtion tuet höynäytä tekemään tyhmiä päätöksiä. Käärinliinassa kun ei ole taskuja, niin maksan ihan mielellään kaiken itse ja teen oman pään mukaan enkä valtion lahjomana ala öljysäiliötäni pilaamaan.

Prkl!

Säästösi vuodessa 649 € kun ensi laittaa 14ke laitteisiin ja asennuksiin, 4ke hyvitys valtion taholta syödään 4ke asennushinnalla ja ylimääräistä laitteissa tonni kaksi..
Tuo säästö perustuu netistä löydettyyn laskuriin..

Isäukolle oli sanottu että Mitsun takuu ei ole voimassa, jos sen liittää yli 200-litraiseen varaajaan. Mikähän järki tuossa on? Menee idea koko hintaohjauksesta.

en tiedä onko fysikaalista perustelua,pelätäänkö pitkää käyntijaksoa vai mitä..

Säästösi vuodessa 649 € kun ensi laittaa 14ke laitteisiin ja asennuksiin, 4ke hyvitys valtion taholta syödään 4ke asennushinnalla ja ylimääräistä laitteissa tonni kaksi..
Tuo säästö perustuu netistä löydettyyn laskuriin..

muistaakseni joku 6-7kW kokoluokassa MLP tai IVLP pelkän laitteen tukkuhinta n kuusi tonnia verotta. Kun IVLP ei tarvii porareikää niin onhan siinä hiukan tätä sesonkia hyödynnetty

Itellä asennettiin Bosch lämpöpumpun sisäyksikkö n. 5 vuotta sitten kun vanha massavaraaja purettiin. Ulkoyksikkö asennettiin n. vuosi sitten, kun sähkön hinta hipoi pähkähulluja lukemia, takaisinmaksuaika alkoi olla vain muutamia vuosia. Muuten on toiminut ihan kivasti, mutta ulkoyksikön asennuksen jälkeen alkoi polttaa 2. vaiheen sulaketta silloin tällöin. Oireet paheni kovan pakkasen aikaan, syyksi paljastui oikarissa oleva sähkövastus. Väliaikaisena korjauksena irrotuin k.o. vastuksen johdoista, Suomen vesitekniikalta ei vielä ole tullut vastausta vaikka reklamoin asiasta jo tammikuussa.

Itellä asennettiin Bosch lämpöpumpun sisäyksikkö n. 5 vuotta sitten kun vanha massavaraaja purettiin. Ulkoyksikkö asennettiin n. vuosi sitten, kun sähkön hinta hipoi pähkähulluja lukemia, takaisinmaksuaika alkoi olla vain muutamia vuosia. Muuten on toiminut ihan kivasti, mutta ulkoyksikön asennuksen jälkeen alkoi polttaa 2. vaiheen sulaketta silloin tällöin. Oireet paheni kovan pakkasen aikaan, syyksi paljastui oikarissa oleva sähkövastus. Väliaikaisena korjauksena irrotuin k.o. vastuksen johdoista, Suomen vesitekniikalta ei vielä ole tullut vastausta vaikka reklamoin asiasta jo tammikuussa.
Noista Boschin koneista on ollut aika paljon juttua fabonkin lämpöpumppu-ryhmässä…varsinkin tuo takuuhomma ja asioiden hoito on tuntunut tökkäävän ja pahasti.

Omat havainnot mitä korjaukskeikoilla käynyt, niin ongelmaa on siellä Boschin päässä eli eivät tunne myymiään laitteita. Myös yhteistyökumppani kertonut että asiakkaallaan ostatettiin turhia lisäosia, eihän sitä tienneet työmaassa ennenkuin perehtyivät.

Itsellä jostain 4v takaa kokemus Bosch IVLP-laitteesta, asiakaskin siinä hiiltyi jo, kyseessä siis alle vuoden vanha laite joka oli särkynyt jossakin ensimmäisen ja toisen lämmityskauden välissä. Ensin diagnosoin, että ulkoyksikön elektroniikka sökö. Tilattiin laitteen tietojen perusteella piirikortti, se tuli putkiliikkeeseen, menin sitä hakemaan niin todettiin että ei ole edes fyysisesti samankokoinen kortti. Taas meni kuukausi ja tuli uusi kortti. Uuden kortin asennuksen jälkeen, sisäyksikkökin tyytyväinen, ei vaan toimi laite. Sen jälkeen lähettivät sisäyksikköön uudet sisuskalut, vaihdettiin ja alkoi pelittään eikä ole kuultu sen jälkeen mitään.

Toinen tilanne mikä tulee mieleen, lisäpalikan asennus Bosch MLP. Mentiin putkiliikkeen kaverin kanssa laittamaan sitä, hänellä siis Boschin pumppumestarikoulutus. Luin ohjeita että mihin se liitetään. Mulle selvisi, että laitteessa on kaksi väylää jotka ohjeessa mainitaan mutta ei kerrota tyhjentävästi kumpaan se kuuluu laittaa. Soitto Boschille. Linjan päässä kaveri toteaa, että siinä on mukana hyvät ohjeet. Haetaan netistä lisää ohjeita, löydän lopulta oikean väyläliittimen ja kytketään siihen. Asetellaan asetukset ja ehdotan, kun kaikki pelaa niin tehdään sähkökatko. No yllättäin vaikka on "savetettu" lisäpalikka katjon jälkeen on taas viisas kuin kivi. Soitto taas tukeen, tehdään samoilla stepeillä jotka itsekin jo tiedettiin, saatiin pelittämään.

Nämä ja muutama muu tapaus, vaikuttaa etteivät tunne laitteitaan.

Kaukoran laitteet, Nibe, siellä on asiantunteva tuki, laitteiden tekniseen puoleen nyt en sitten niin uskalla sanoa.

Bosch maalämpö on mielestäni toimiva, samoin Thermia/Danfoss. Muista en oikein uskalla vastaavaa sanoa. En tiedä mikä olisi hyvä IVLP. Jotakin Viesmanniakin käytiin tuijottelees, no, siinä oli ehkä hiukan omaleimainen asennus...

Hallissa on Daikinin 11 kW ivlp, vanhemmilla on mökillä vastaava mutta pienempi, olikohan 8 kW. Mulla oli alussa vähän haasteita mutta ne ei varsinaisesti ollut pumpun vika, ja jämy hoiti homman kuntoon.

Verstaalla oli (on vieläkin) joku Onnisen myymä halpis, se maksoi hybridivaraajan kanssa luokkaa 4 tonnia koska suhteet, mutta se otti jokunen vuosi sitten kyttyrää ukkosesta ja nyt olen lämmittänyt verstasta vesitakalla, tai suoralla sähköllä jos olen ollut reissussa.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin